۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

پلوسی: «چین باید نفوذ خود را برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات بکار بگیرد»

ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آزمایش هسته ای کره ی شمالی را غیرقابل پذیرش و مایه ی نگرانی جدی توصیف کرده است. پلوسی در راس هیاتی از مقامات بلندپایه ی کنگره ی آمریکا از چین بازدید می کند.
ننسی پلوسی دقایقی پس از انتشار خبر آزمایش هسته ای کره ی شمالی با انتشار بیانیه ای بر وبسایت سفارت آمریکا در پکن گفت این آزمایش ها تاکیدی است بر پیامی که گروه ما قصد انتقال آن را به پکن دارد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در راس گروهی دو حزبی از قانونگذاران مسول امور انرژی، محیط زیست، و بازرگانی تمام این هفته را در چین با رهبران آن کشور ملاقات می کند.
ننسی پلوسی که یکشنبه با هدف آغاز گفتگوها بر سر یافتن راههای مشترک در مقابله با گرمایش زمین و کاهش گازهای گلخانه ای وارد شانگهای شد؛ دومین روز دیدارش تحت الشعاع آزمایش هسته ای کره ی شمالی قرار گرفت.
پلوسی طی بیانیه ای اعلام کرد: «آزمایش های هسته ای کره ی شمالی نقض آشکار قطعنامه ی هزار و هفتصد و هیجده شورای امنیت سازمان ملل متحد است که مقرر کرده بود پیونگ یانگ به آزمایش هسته ای دیگری دست نزند. این اقدام کره ی شمالی ناپذیرفتنی و مایه ی نگرانی جدی است. این آزمایش هسته ای تاکیدی است بر پیامی که گروه قانونگذاران آمریکایی قصد انتقال آن را به رهبران ارشد دولت چین در دیدار پیش رو در این هفته دارد. مقامات چین باید نفوذ خود را برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی بکار بگیرند و رخداد امروز این مهم را بیش از پیش فوریت می بخشد.»
همزمان با دیدار پلوسی از چین، سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در حال دیدارهای جداگانه ای با مقامات پکن است. اما، هر دو فردا در نشستی درباره ی انرژی های پاکیزه در پکن شرکت می کنند.
پلوسی را در این سفر پنج عضو کنگره؛ ادوارد مارکی، رئیس دموکرات کمیته ی جدید خودکفایی انرژی و مقابله با گرمایش زمین، جیمز سنسنبرنر، عضو ارشد جمهوریخواه این کمیته، ارل بلومنار، جی اینزلی، و جکی اسپیر، دیگر اعضای دموکرات کمیته، همراهی می کنند.
با روی کار آمدن دولت اوباما هماهنگی ها با سیاست دموکرات ها در کنگره برای پیگیری روش های مقابله با تولید گازهای گلخانه ای در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است.
کمیته های انرژی و بازرگانی کنگره هفته ی گذشته لایحه ای را به تصویب رساندند که میزان گازهای آلاینده در آمریکا را تا سال دو هزار و بیست هفده درصد نسبت به سطح سال دو هزار و پنج کاهش می دهد.
چین به شکل فزآینده ای دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای ایجاد می کند.
در حالی که در واشنگتن عظمی جدی برای امضای یک توافقنامه ی جدی مقابله با تغییرات اقلیمی کره ی زمین در کنفرانس دسامبر در کپنهاگ شکل گرفته است روشن نیست چین تا چه حد در این راه جدیت نشان دهد.
رئیس مجلس نمایندگان و هیات همراهش امروز با هانگ ژن، شهردار شانگهای، ملاقات کردند. ننسی پلوسی این هفته در پکن با هو جین تائو، رئیس جمهوری چین، و دیگر رهبران آن کشور ملاقات خواهد کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منتقدان صریح الهجه ی وضعیت حقوق بشر در چین است. اما، باید دید آیا او در این سفر چون گذشته به وضعیت حقوق بشر در چین اعتراض خواهد کرد؟
پلوسی حامی سرسخت دالای لاما، رهبر مذهبی تبتیان، و منتقد سرکوب تبتیان و دیگر اقلیت های قومی و دینی در چین است؛ و دیدار او با رهبران حکومت کمونیستی پکن از روابط عمیق و در عین حال پیچیده ی آمریکا و چین حکایت دارد.
دیدار پلوسی از چین در آستانه ی بیستمین سالگرد سرکوب تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تیانانمن پکن صورت می گیرد.
از ایشان پیش از ترک واشنگتن سوال شده بود آیا نقض حقوق بشر در چین را در این سفر چون گذشته مورد انتقاد قرار می دهد؟ رئیس مجلس نمایندگان تنها به این بسنده کرده بود که همکاری دو کشور در مقابله با گرمایش زمین در کانون سفر او قرار دارد. اما، امروز در یک نشست در شانگهای گفت پایبندی او به حقوق بشر تغییری نکرده است.
گروهی از مردم پیشاپیش ورود پلوسی به پکن در تظاهراتی با تصاویر بستگان در بندشان در دست به استقبال او رفته اند و از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کمک می کنند.
البته روابط اقتصادی دو کشور در مقابله با بحران اقتصادی جهانی از دیگر مسائل مهم مطرح در سفر پلوسی به چین است و پس از سفر هیات کنگره، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، راهی چین خواهد شد تا نگرانی های رهبران چین را نسبت به قدرت دلار آمریکا و ارزش اوراق بهادار آن کشور در وزارت خزانه داری این کشور مرتفع کند.

هیچ نظری موجود نیست: