۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

کلینتون: «ما برنامه ی هسته ای ایران و صلح اعراب و اسرائیل را به هم پیوند نمی زنیم.»

سنای ایالات متحده در حال بررسی بودجه ی امور خارجی کشور است. هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، از بامداد امروز در برابر اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا از سیاست های خارجی دولت دفاع می کند. ایران در کانون جلسه قرار داشت.
در ابتدای جلسه سناتور دموکرات پتریک لیهی، رئیس کمیته ی فرعی تخصیص بودجه ی سنا در امور خارجی، با اشاره به چالش های هر روزه ی پیش روی وزیر خارجه به آزمایش موشک سجیل دو با برد حدود دو هزار کیلومتر توسط ایران اشاره کرد و با لحنی طنزآمیز گفت ایران می کوشد اطمینان حاصل کند فیلم پرتاب این موشک را همه در دنیا می بینند. سناتور لیهی تاکید کرد جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای، این هدف کلیدی سیاست خارجی، چگونه محقق می شود.
هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در ادامه ی جلسه گفت بحث بسیاری درباره ی جدول زمانی مذاکرات با ایران هست و آخرین تحلیل این احتمال را مطرح می کند که جدول زمانی ممکن است طولانی تر از آن باشد که پیشتر تصور می شد. وزیر خارجه ی آمریکا گفت جدول زمانی هر چه باشد هدف همان است: ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای با قابلیت پرتاب آن جرقه ی آتش یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه خواهد بود و این در جهت منافع امنیتی ایران نیست. کلینتون تاکید کرد ما استدلال قوی دراین ارتباط برای ایران داریم.
سناتور جمهوریخواه جاد گرگ، عضو ارشد کمیته، با اشاره به دیدار دیروز بنیامین نتانیاهو با قانونگذاران از وزیر خارجه پرسید آیا با استدلال نخست وزیر اسرائیل موافقید که حل اختلافات اسرائیل با فلسطینیان و حزب الله لبنان در گرو حل مساله ی هسته ای ایران است؟
وزیر خارجه ی آمریکا با اشاره به ائتلاف اعراب میانه رو با اسرائیل در برابر ایران گفت این فرصت بزرگی در مسیر دستیابی به راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی و تاکید کرد ما این دو مساله را به هم پیوند نمی زنیم و نمی گوییم به هم وابسته اند و برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تعهد خود را به پیگیری یک استراتژی کارآ در برابر ایران کاملا روشن کردیم.
در بخشی از جلسه سناتور دموکرات ارلن اسپکتر از تعیین جدول زمانی تا پایان سال برای مذاکرات با ایران و عدم انتظار نامحدود استقبال کرد و از وزیر خارجه در باره ی امکان بررسی ایجاد یک مرکز غنی سازی اورانیوم توسط روسیه برای ایران سوال کرد. اسپکتر گفت غنی سازی در روسیه برای ایران گزینه ی بسیار مهمی است و عدم موافقت تهران با آن بسیاری از مسائل را روشن می کند.
وزیر خارجه گفت این یکی از گزینه های در دست بررسی در گروه پنج باضافه ی یک است و یادآوری کرد در میانه ی کمپین انتخاباتی در ایران انتظار ندارد پاسخ خاصی از تهران دریافت کند.
وزیر خارجه ی آمریکا در پاسخ به پرسش سناتور اسپکتر درباره ی گزارش های حاکی از تمایل دولت به گفتگو با عناصری از حماس گفت سیاست دولت اوباما برقراری تماس با حماس نیست.
در ادامه ی دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با قانونگذاران هفتاد و دو عضو متنفذ سنا نامه ای به پرزیدنت اوباما نوشته اند.
چهار سناتور ارشد کنگره، کریستوفر داد، جانی آیزکسن، ارلن اسپکتر، و جان تون، دو
دموکرات و دو جمهوریخواه، با انتشار این نامه رئیس جمهوری آمریکا را ترغیب به ایفای نقش رهبری در مذاکرات صلح میان اسرائیل با فلسطینیان و همسایگان عرب کرده اند و از پرزیدنت اوباما خواسته اند از تعهد مطلق فلسطینیان به پایان دادن به خشونت و تروریسم اطمینان حاصل کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیروز طی دیدار با سناتور دموکرات جان کری و دیگر اعضای سنا برای توقف توسعه ی یهودی نشین ها در کرانه ی باختری تحت فشار قرار گرفت. آمریکا این شهرک ها را غیرقانونی تلقی کرده و مانع مهمی سد راه مذاکرات صلح می داند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

فعلا از تحریم ایران خبری نیست فقط باید دید آمریکا با ایران مسلح به بمب اتمی چه خواهد کرد احتمالا شاهد عقب نشینی مانند کره شمالی و گسترش اسلام ناب ولایت فقیه در جهان خواهیم بود چون دیگر چیزی جلودار آن نیست .