۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

پلوسی: «ایران نگرانی ما در کنگره است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از ساعات اولیه ی بامداد امروز در کنگره با قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه به گفتگو نشسته است.
نخست وزیر اسرائیل برنامه ی فشرده ای برای دیدارهای متعدد با رهبران و مقامات مسول امور خارجی و دفاع در کنگره دارد.
نخستین نشست بنیامین نتانیاهو با سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، و دیگر اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا ساعت نه صبح برگزار شد. سناتور کری مدتهاست از ضرورت افزودن فشار تحریم به تلاش های دیپلماتیک در برابر ایران سخن می گوید و تاکید پرزیدنت اوباما در دیدار دیروز با نتانیاهو بر اینکه طیفی از گزینه ها از جمله تحریم های شدیدتر بین المللی برای نمایش جدیت در مذاکرات مد نظر است مورد استقبال ایشان قرار گرفته است.
نخست وزیر اسرائیل پس از این نشست پشت درهای بسته در کمیته ی روابط خارجی سنا؛ ساعت ده صبح به دیدار ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، و جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، رفت. نخست وزیر اسرائیل پس از امضای دفتر یادبود کنگره باتفاق ننسی پلوسی و جان بینر در برابر رسانه ها حاضر شد.
پلوسی گفت نخست وزیری نتانیاهو نوید بخش امید و آینده ای بهتر برای منطقه است و ضمن اشاره به توافق های پیشین بر سر راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی گفت من بر واژه ی راه حل تاکید می کنم زیرا مهم است این راه حل به حفظ امنیت کشور یهودی و دموکراتیک اسرائیل در کنار همسایه ی فلسطینی اش منجر شود. رئیس مجلس نمایندگان گفت مساله ی ایران نگرانی ما در کنگره است و یقینا بدلیل مجاورت اسرائیل با ایران نگرانی مهم اسرائیل است اما، واقعیت این است که این مساله ی جهان است. پلوسی گفت مهم است در همکاری های مشترک اطمینان حاصل کنیم ایران به جنگ افزار کشتار جمعی دست نیابد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت ما فرصت ها و چالش هایی را پیش رو داریم. نتانیاهو چالش را دستیابی بالقوه ی ایران به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای عنوان کرد و گفت این خطر بزرگی برای همه ی ما است. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد این مشخصا خطری برای اسرائیل، دولت های میانه رو عرب، و حتی آمریکا است اگر تروریست ها به جنگ افزار هسته ای دست بیابند. نتانیاهو هشدار داد عواقب چنین امری غیرقابل تصور است. نخست وزیر اسرائیل همچنین بر تعهد خود برای آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان و تمامی کشورهای عرب تاکید گذاشت.
ننسی پلوسی در برابر رسانه ها پلاک فلزی یادبودی از گیلاد شالیت، سرباز اسرائیلی ربوده شده در نوار مرزی بین غزه و اسرائیل، را که از پدر گیلاد به او داده شده بود در برابر دوربین رسانه ها در دست گرفت و گفت اسیرکنندگان گیلاد باید بدانند او دوستان زیادی در کنگره دارد. نتانیاهو گفت اشاره ی پلوسی به گیلاد او را به شدت تحت تاثیر قرار داد و خطاب به نیروهای حماس و حزب الله گفت ما به پیمان های بین المللی حفظ حقوق زندانیان پایبندیم اما آنها چنین نمی کنند.
اعضای کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان هم که شماری از آنها به تازگی از سفر به خاورمیانه و اسرائیل بازگشته اند با بنیامین نتانیاهو ملاقات و گفتگو می کنند.
شماری از رهبران دموکرات مجلس نمایندگان چندی پیش طی نامه ای به پرزیدنت اوباما از او خواسته بودند بدون اتلاف وقت تلاش ها برای تماس با ایران را آغاز کند و آن را به پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول نکند. نویسندگان نامه استنی هویر، رهبر اکثریت، هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی، رابرت وکسلر، رئیس کمیته ی فرعی امور اروپا، آیک اسکلتن، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح، سیلوستر ریز، رئیس کمیته ی اطلاعات، و هنری وکسمن، رئیس کمیته ی انرژی، استدلال می کردند صبر برای انتخابات ریاست جمهوری ایران یعنی شش ماه فرصت بیشتر برای غنی سازی اورانیوم و افزایش تهدید اسرائیل. نویسندگان این نامه امروز با نتانیاهو ملاقات می کنند و روشن نیست واکنش آنها به اظهارات دیروز پرزیدنت اوباما مبنی بر اینکه تا پایان سال را در انتظار روشن شدن نتیجه ی مذاکرات با ایران خواهد ماند چه خواهد بود.
نخست وزیر اسرائیل تقریبا تا ساعاتی از شب را در کنگره خواهد بود و طبق برنامه ی اعلام شده آخرین دیدار نتانیاهو ساعت پنج عصر با سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در سنا، و سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا، آغاز می شود.
کنگره در حال بررسی پرداخت حدود سه میلیارد دلار کمک امنیتی به اسرائیل است.
وزیر دفاع سپس برای دیدار با وزیر دفاع به پنتاگون می رود.

۱ نظر:

جناب سرهنگ گفت...

من فکر میکنم جمهوری اسلامی آنطور که ادعا میکند قادر به ضربه متقابل نیست مخصوصا که میداند عربهای دور و برش دل خوشی از او ندارند و در صورت حمله به اعراب ناگهان با مجموعه ای از ده دوازده کشور عرب و آمریکا و اسراییل وارد جنگ خواهد شد باضافه نارضایتی و کینه انباشته مردم ایران و نتیجه آن نابودی سریع رژیم مستبد مذهبی سی ساله در ایران است .