۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۱, دوشنبه

سناتور دورگن: ایران با آزادی صابری به اقدام درست دست زد

یک سناتور بلندپایه ی آمریکایی از آزادی رکسانا صابری، خبرنگار آمریکایی ایرانی تبار، عمیقا ابراز خوشنودی کرده است و می گوید منتظر بازگشت او به آمریکاست.
سناتور دموکرات بایرن دورگن، قانونگذار ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی رکسانا صابری، می گوید زمزمه ی آزادی رکسانا را از طریق نماینده ی ایران در سازمان ملل متحد و از طریق ای میلی از خانواده ی رکسانا شنیده بود. سناتور دورگن که برای آزادی رکسانا تلاش بسیاری کرده است می گوید خبر آزادی رکسانا از زندان خبری فوق العاده است و برای رکسانا، خانواده اش، و تمام آنهایی که در سراسر جهان برای آزادی او تلاش کردند آرامش به ارمغان می آورد.
سناتور دورگن، عضو کمیته ی قدرتمند تخصیص بودجه ی سنا، می گوید طی یکی دو روز گذشته پیامی تلفنی از سوی سفیر ایران در سازمان ملل متحد دریافت کرده بود و ای میلی در همین فاصله از خانواده ی رکسانا بدستش رسیده بود که همه نشانه هایی از احتمال آزادی او می دادند.
سناتور دورگن یادآوری کرد حکم اولیه دادگاه انقلاب و حبس رکسانا یک اشتباه قضایی محرز بود و اینک حکومت ایران به اقدام درست دست زده است. سناتور دورگن این مطالب را دقایقی پس از انتشار خبر آزادی رکسانا در یک پیام تلفنی بیان کرد.
سناتور دورگن ابراز امیدواری می کند رکسانا امکان بیابد بفوریت ایران را ترک کرده و به خانه اش در آمریکا بازگردد.
رکسانا روز دوشنبه پس از آنکه وکلای پرونده، عبدالصمد خرمشاهی و صالح نیکبخت، و پدرش، رضا صابری، از تخفیف حکم هشت سال حبس به اتهام جاسوسی به دو سال حبس تعلیقی توسط دادگاه استیناف خبر دادند از زندان اوین آزاد شد.
وکلا در دادگاه استیناف استدلال کردند از آنجایی که آمریکا در تعریف قوانین داخلی ایران کشور طرف تخاصم محسوب نمی شود اتهام جاسوسی از اعتبار می افتد.
به گفته ی وکلا حکم دو سال حبس تعلیقی به دلیل گرفتن عکس و ویدئو از اماکن ممنوعه و جمع آوری اسناد طبقه بندی شده وضع شد اما، او می تواند ایران را ترک کند. بنا به حکم دادگاه رکسانا برای پنج سال از فعالیت خبرنگاری در ایران محروم شده است.
علی رضا جمشیدی، سخنگوی قوه ی قضاییه، گفت صابری می تواند ایران را ترک کند.
به گفته ی رضا صابری رکسانا بزودی به اتفاق پدر و مادرش به آمریکا بازخواهد گشت.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید خاطر پرزیدنت اوباما از شنیدن خبر آزادی رکسانا آسوده شد. گیبز در پاسخ به دلایل نحوه ی عملکرد تهران در قبال این پرونده گفت تمایلی ندارد در این باره بیش از این اظهارنظر کند و تنها به این بسنده کرد که آزادی رکسانا اقدامی درست بود و انسانددوستانه بود چون او به نادرست محکوم شده بود.هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، می گوید از شنیدن خبر آزادی رکسانا به وجد آمد اما، تاکید می کند اتهامات وارده علیه خبرنگار ایرانی آمریکایی را پیگیری می کند.

هیچ نظری موجود نیست: