۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

کنگره بر سر دو راهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بدنبال دیدار امروز با پرزیدنت اوباما، روز سه شنبه را در کنگره با قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه خواهد بود. اعضای کنگره پیشاپیش دیدار امروز دو رهبر در کاخ سفید طی نامه هایی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا مواضع متفاوت خود را نسبت به رویکرد پرزیدنت اوباما نسبت به صلح میان فلسطینیان و اسرائیل ابراز داشته اند.
دو دیدگاه متفاوت در کنگره وجود دارد. گروهی معتقدند پرزیدنت اوباما نباید نتانیاهو را برای دادن امتیازهایی به فلسطینیان تحت فشار بگذارد و اجازه دهد دو طرف مسائل خود را حل و فصل کنند. گروه دیگری از رویکرد رئیس جمهور حمایت می کنند.
نخستین دیدار نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که کنگره در حال بررسی پرداخت دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار کمک به اسرائیل و پانصد و دو میلیون دلار کمک به فلسطینیان در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده است.
استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، و اریک کنتور، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، طی نامه ای به پرزیدنت اوباما با اشاره به دهه ها رهبری آمریکا در برقراری صلح میان اسرائیل با مصر و اردن از رئیس جمهور می خواهند بپذیرد این اسرائیلیان و فلسطینیان هستند که باید جزئیات هر گونه توافقنامه ای را به گفتگو بگذارند زیرا آنها باید پیامدهای این توافق را در زندگی روزمره شان تجربه کنند.
برد شرمن، عضو کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، می گوید لازمه ی حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطینیان، تخریب شماری از یهودی نشین ها است و تاکید می کند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل، از موقعیت مناسبی برای چنین تلاش رادیکالی برخوردار است. شرمن می گوید اسرائیل بار دیگر باید نشان دهد یک دموکراسی است که به حکومت قانون پایبند است و اجازه نخواهد داد گروهی فناتیک در یهودی نشین ها اسرائیل را گرفتار کنند.
هویر و کنتور، رهبران کنگره، در نامه شان به رئیس جمهور تصریح می کنند واشنگتن و اورشلیم در بسیاری موارد اتفاق نظر و در مواردی اختلاف دارند. در نامه آمده است که آمریکا باید یک میانجی قابل اعتماد و دوست متعهد اسرائیل بوده و به پافشاری بر تعهد کامل فلسطینیان به پایان دادن خشونت ادامه داده و کشورهای عرب را به مشارکت بیشتر در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل و حمایت از فلسطینیان میانه رو ترغیب کند.
از سوی دیگر، استیو کوهن، و راس کارنهن، دو دموکرات مجلس نمایندگان، باتفاق چارلز بوستانی، عضو جمهوریخواه کنگره، طی نامه ی جداگانه ای که این هفته به کاخ سفید فرستاده می شود ضمن اعلام حمایت کامل از رویکرد پرزیدنت اوباما در مذاکرات صلح خاورمیانه می نویسند اجرای طرح ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی در کنار یکدیگر بر مجموعه ای از منافع حیاتی آمریکا از رسیدگی به مساله ی ایران تا شکست افراطیون در منطقه تاثیری مستقیم خواهد گذاشت.
به باور شرمن نتانیاهو با چالش دیگری از سوی برنامه ی هسته ای ایران روبرو است و این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی اسرائیل دست به یک حمله ی نظامی به ایران بزند.
در پایان نامه ی این سه قانونگذار آمده است پیگیری یک رویکرد منطقه ای بر مبنای طرح صلح اعراب برسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با بیست و دو کشور عرب را تضمین می کند.
مدت زمانی که کنگره پیش از فعال کردن مجموعه ای از تحریم های شدیدتر از جمله تحریم بنزین در انتظار نتیجه ی رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران خواهد ماند احتمالا مهمترین مساله ی مطرح در دیدار نتانیاهو با اعضای کنگره خواهد بود.
پیشاپیش برد شرمن لایحه ای را ارائه کرده است که از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد طی نود روز شمار جدیدی از شرکت های صوری سپاه پاسداران را مشمول تحریم های شدید کرده و به فهرست حامیان تروریسم بیافزاید.
فشارها در کنگره برای تشدید تحریم ها رو به افزایش است.
شاید مهمترین شاخص افزایش فشارها این باشد که ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان، از رسیدن شمار حامیان لایحه اش موسوم به «قانون جامع کاستن از تهدید ایران» به یکصد تن خبر می دهد. راس لتینن در بیانیه ای می نویسد بیش از صد تن از قانونگذاران همکار من فوریت نیاز به مسدود کردن مفرهای گریز از تحریم و تنگ تر کردن کمند بر رژیم ایران را در راستای پایان دادن به رفتار تهدیدآمیز جمهوری اسلامی در منطقه درک می کنند.

۱ نظر:

آقای سیاستمدار گفت...

امیدوارم کنگره درک کند که زمان برای جلوگیری از مسلح شدن جمهوری اسلامی بسیار کم است .