۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

کابینه ی اوباما در فراز و نشیب تاریخی

سنای ایالات متحده ی آمریکا در یک رای گیری تاریخی به اریک هولدر به عنوان نخستین وزیر دادگستری سیاهپوست آمریکا رای اعتماد داد. آقای هولدر عهد کرده است بسیاری از سیاست های جنجال برانگیز ضد تروریسم دولت بوش را تغییر دهد.
سنا پس از گذشت حدود دوماه از معرفی اریک هولدر، به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری دولت پرزیدنت اوباما، با هفتاد و پنج رای موافق در برابر بیست و یک رای مخالف به نخستین وزیر دادگستری آمریکایی آفریقایی تبار تاریخ ایالات متحده رای اعتماد داد.
هولدر قائم مقام وزیر دادگستری در دولت بیل کلینتون بود و بدلیل مجموعه ای از تصمیم گیری ها در آن دوران و اظهارنظرات اخیرش درباره ی ممانعت از بکارگیری روش های شدید در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی و تاکید بر بستن بازداشتگاه گوانتانامو با مخالفت گروهی از جمهوریخواهان محافظه کار روبرو شد.
جمهوریخواهان منتقد معتقدند هولدر بیش از حد به پرزیدنت اوباما نزدیک است و این امر استقلال قضایی و سیاسی او را زیر سوال می برد.
سناتور پتریک لیهی، رئیس کمیته ی امور قضایی سنا، از حامیان هولدر گفت رای اعتماد به هولدر تحقق این رویای مارتین لوترکینگ بود که افراد نه بر مبنای ظاهر که بر مبنای باطن شان مورد قضاوت قرار بگیرند. لیهی تاکید کرد هولدر مردی دارای شخصیت والا و برخوردار از استقلال لازم یک وزیر دادگستری است.
سکوت هولدر در برابر دستور بیل کلینتون برای عفو مارک ریچ، یک سرمایه دار متواری، از موارد انتقاد جمهوریخواهان در سنا بود. از جمله اتهامات مارک ریچ انجام معاملات نفتی با ایران در دوران گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی، کلاهبرداری، و پرهیز از پرداخت مالیات بود.
سناتور جمهوریخواه تام کوبرن گفت نقش هولدر در این عفو از ضعف خطرناک قوه ی قضاوت او یا ناتوانی در نه گفتن به قدرت حکایت دارد.
گروهی از جمهوریخواهان رابطه ی نخستین وزیر دادگستری سیاهپوست آمریکا با نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست کشور را مشابه رابطه ی مساله ساز آلبرتو گونزالس، وزیر پیشین دادگستری، با جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، می دانند.
نخستین ماموریت اریک هولدر، که صبح امروز توسط جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، در وزارت دادگستری سوگند داده شد، بررسی سیاست های دولت بوش است. هولدر در جلسه ی بررسی صلاحیت اش به قانونگذاران گفته بود واتربوردینگ یا غرق کردن مصنوعی مظنون به فعالیت تروریستی در حین بازجویی از نظر او شکنجه محسوب می شود. جمهوریخواهان در تلاشی نافرجام انتظار داشتند هولدر اطمینان دهد بازجویان اطلاعاتی که بر مبنای دستور مافوق از واتربوردینگ در بازجویی ها استفاده کرده اند تحت پیگرد قضایی قرار نگیرند. اریک هولدر مسول محوری ارائه ی طرحی حقوقی برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو خواهد بود. سناتور بایدن گفت دادگستری اینک به معیارهای پیشین اش مبنی بر عدم مداخله ی سیاست و ایدئولوژی در امر قضا باز می گردد.
هولدر در میان گروه کثیری از کارمندان مشتاقی که به پیشواز وزیر جدیدشان آمده بودند گفت مصم هستم تا امروز روز نوینی برای کارمندان حرفه ای باشد که خود را وقف خدمت به کشور کرده اند و من مفتخرم آنها را همکاران خود بنامم.
پرزیدنت اوباما ساعتی پیش سناتور جمهوریخواه جاد گرگ را به عنوان وزیر پیشنهادی بازرگانی دولت خود معرفی کرد. معرفی گرگ دقایقی پیش از آن انجام گرفت که خبر کناره گیری تام دشل، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، چون یک بمب خبری رسانه ها را لرزاند. دشل به دلیل کوتاهی در پرداخت به موقع مالیات معوقه اش تحت فشار سیاسی شدید قرار داشت. دشل با تکیه بر اکثریت دموکرات سنا احتمالا می توانست رای اعتمادی حزبی بدست آورد اما، گروهی معتقدند حضور او در کابینه به پیام براک اوباما مبنی بر برخورداری از یک دولت شفاف با معیارهای بالای اخلاقی و فراحزبی لطمه می زد.
پرزیدنت اوباما در زمان معرفی سناتور گرگ شصت و یک ساله، عضو جمهوریخواه ارشد کمیته ی بودجه ی سنا، گفت او و گرگ بر سر مسائلی از جمله اینکه چه کسی باید در انتخابات پیروز می شد اختلاف نظر دارند اما، در باره ی ضرورت حفظ یکپارچگی کشور در مقابله با چالش های پیش رو هم نظرند.سناتور گرگ یک جمهوریخواه میانه روست که مورد احترام هر دو حزب قرار دارد. سناتور مک کانل، رهبر اقلیت، از اینکه سنا او را از دست می دهد ابراز تاسف کرده اما، بسیاری معتقدند حضور گرگ در کنار دو وزیر جمهوریخواه دیگر کابینه، رابرت گیتز، وزیر دفاع، و ری لحود، وزیر راه و ترابری، راه همکاری های دو حزبی دولت اوباما را در کنگره بویژه بر سر طرح عظیم ترمیم اقتصادی تا حدودی هموار خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: