۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

نخستین آزمون بزرگ اوباما

پرزیدنت براک اوباما با بدرازا کشیدن مذاکرات برای تصویب طرح عظیم ترمیم اقتصادی اش در کنگره این هفته برای جلب حمایت عمومی از طرح خود به مردم آمریکا رجوع می کند. رئیس جمهوری صبح امروز در اقدامی که یادآور رقابت های انتخاباتی است راهی منطقه ی صنعتی اکهرت ایندیانا می شود تا دیدگاههای بیکاران روزافزون آن منطقه را درباره ی طرح اقتصادی خود بشنود. پرزیدنت اوباما سپس ساعت هشت امشب نخستین کنفرانس خبری خود را در کاخ سفید برگزار می کند.
انتظار می رود سنای ایالات متحده امروز در یک رای گیری به مذاکرات بر سر طرح حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی که ترکیبی از صرف بودجه و معافیت های مالیاتی است پایان داده و راه را برای تصویب آن در روز سه شنبه در سنا هموار کند. رهبران سنا امیدوارند طرح با حمایت اکثریت دموکرات سنا و سه سناتور جمهوریخواه به تصویب برسد.
اکثریت جمهوریخواهان معتقدند لایحه بسیار پر هزینه است و باید معافیت های مالیاتی بیشتری را در بر داشته باشد.
پرزیدنت اوباما در بیست و یکمین روز فعالیت اش در کاخ سفید با نخستین آزمون بزرگ خود برای نجات کشور از بحران اقتصادی و عمل به وعده ی همکاری دو حزبی در کنگره روبرو است.
رئیس جمهوری ظهر امروز در اکهرت ایندیانا با نمادی از طبقه ی کارگری آمریکا گفتگو می کند. کارگران در اکهرت چون بسیاری از نقاط کشور با خطر روزافزون بیکاری روبرو هستند. نرخ بیکاری در اکهرت طی یک سال گذشته سه برابر شده و از چهار و هفت دهم درصد به پانزده و سه دهم درصد رسیده است. این میزان دو برابر متوسط نرخ بیکاری در سراسر آمریکا است. رئیس جمهور سپس به واشنگتن باز می گردد تا ساعت هشت امشب در نخستین کنفرانس خبری خود از طریق تلویزیون مستقیم با مردم درباره ی تاثیرات طرح عظیم ترمیم اقتصادی اش از جمله ایجاد یا حفظ بیش از سه میلیون فرصت شغلی و ضرورت تصویب سریع آن سخن بگوید. در این فاصله ساعت پنج و سی دقیقه ی عصر در سنا یک رای گیری سرنوشت ساز برای پایان دادن به مذاکرات حزبی بر سر طرح اقتصادی انجام می گیرد. دموکرات ها برای عبور از این مانع به شصت رای نیاز دارند. در حال حاضر پنجاه و شش کرسی سنا در کنترل دموکرات هاست. دو سناتور مستقل معمولا به دموکرات ها می پیوندند از این رو حمایت دست کم دو جمهوریخواه بسیار حیاتی است. بدنبال موافقت کاخ سفید و دموکرات ها در کنگره با حذف صد و ده میلیارد دلار از بودجه از جمله شصت میلیارد دلار از برنامه ی توسعه ی مدارس و مراکز آموزشی و کمک های ایالتی و افزودن به معافیت های مالیاتی؛ سه سناتور جمهوریخواه، سوزان کالینز و المپیا اسنو از ایالت مین، و ارلن اسپکتر از ایالت پنیسلوینیا، آمادگی خود را برای حمایت از طرح رئیس جمهور اعلام کردند.
سناتور جمهوریخواه جان کرنن می گوید حمایت بالقوه ی سه جمهوریخواه از مجموع پانصد و سی و پنج عضو کنگره را به دشواری می توان تلاشی دو حزبی عنوان کرد.
لری سامرز، رئیس شورای اقتصادی ملی کاخ سفید، می گوید تردیدی نیست که رئیس جمهور برای اعاده ی کمک های آموزشی و ایالتی ای که در مصالحه با جمهوریخواهان از طرح حذف شد دوباره تلاش خواهد کرد.
چنین تلاشی می تواند به حمایت شکننده ی کنونی در سنا ضربه بزند.
سنا پس از تصویب احتمالی طرح در روز سه شنبه باید میان نسخه ی هشتصد و بیست و هفت میلیارد دلاری خود با نسخه ی هشتصد و نوزده میلیارد دلاری مجلس نمایندگان که بدون حتی یک رای جمهوریخواهان به تصویب رسید به یک لایحه ی مشترک دست یابد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری می کند که توافق بدست آید اما، می گوید در راستای مصالحه با جمهوریخواهان طرح آنها برای ایجاد کار با کاستی هایی روبرو خواهد شد.
مارک زندی، اقتصاددان سرشناس، معتقد است هر دو طرح ممکن است از بزرگی کافی برای به حرکت درآوردن اقتصاد برخوردار نباشند و سیاستگذاران بار دیگر باید در این باره به مذاکره بنشینند.
آزمون دیگر پرزیدنت اوباما در سومین هفته عمل به وعده ی همکاری دو حزبی است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین می گوید طرح اقتصادی از تمرکز کافی برخوردار نیست و اتلاف بودجه ی دولتی است. مک کین از اینکه جمهوریخواهان در مذاکرات تهیه ی طرح حضور ندارند ابراز تاسف کرده است.
پرزیدنت اوباما که طی سه هفته ی گذشته بارها با جمهوریخواهان به گفتگو نشسته است امیدوارست طرح تا نیمه ی فوریه برای امضای او آماده باشد. اما، روشن نیست آیا دو مجلس بتوانند در این فاصله ی کوتاه اختلافات را حل و فصل کنند.
زمانی که دو مجلس از طریق نمایندگانش در یک کمیته ی ویژه بر سر یک نسخه ی واحد از طرح ترمیم اقتصادی به نتیجه برسند هر دو مجلس یکبار دیگر باید به لایحه ی مشترک رای بدهند.
پرزیدنت اوباما فردا در ادامه ی برنامه ی تماس با مردم به فورت مایرز در فلوریدا می رود؛ منطقه ای که شمار بالایی از ساکنین آن مسکن خود را در سایه ی بحران املاک و بحران بانکی از دست داده اند. دولت اوباما برای توجه بیشتر به رای گیری امروز در سنا؛ کنفرانس خبری تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری، را که برای امروز برنامه ریزی شده بود به فردا موکول کرد. گیتنر تلاش خواهد کرد چگونگی استفاده از نیمه ی دوم محرک مالی هفتصد میلیارد دلاری مصوب کنگره در ماه اکتبر را تشریح کند.

هیچ نظری موجود نیست: