۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

وزیر پیشنهادی اوباما به طرح ترمیم اقتصادی رای منفی داد

وقتی سنا ساعات پایانی جمعه طرح هفتصد و هشتاد و هفت میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما را به رای گذاشت چشم ها به سناتور جمهوریخواه جاد گرگ بود.
سناتور جاد گرگ وزیر بازرگانی پیشنهادی دولت براک اوباما بود که یک روز پیش از رای گیری بر سر طرح ترمیم اقتصادی از کاندیداتوری اش برای در دست گرفتن رهبری وزارت بازرگانی انصراف داد.
سناتور گرگ یک جمهوریخواه محافظه کار است و در کنفرانس خبری پنج شنبه در باره ی دلایل انصراف اش گفت نمی توانست عضوی صد در صد مفید در کابینه باشد و کشاکش های غیرقابل حلی با دولت بر سر طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور داشت.
گرگ که طی رای گیری پیش از تهیه ی نسخه ی مشترک دو مجلس به لایحه ی سنا رای ممتنع داده بود جمعه یکی از سی و هشت سناتور جمهوریخواهی بود که به نسخه ی مشترک رای منفی داد. لایحه با رای مثبت تمامی سناتور های دموکرات، دو سناتور مستقل و تنها سه سناتور جمهوریخواه با ۶۰ رای در برابر ۳۸ رای به تصویب رسید. یک نفر در رای گیری حضور نداشت؛ سناتور ادوارد کندی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند از آنجا که از تصویب طرح اطمینان داشت به سنا نیامد. رای غایب دیگر متعلق به مینه سوتا بود که برنده ی کرسی آن هنوز روشن نیست. در مجلس نمایندگان هم حتی یک جمهوریخواه به نسخه ی مشترک رای نداد. پرزیدنت اوباما گفت از تلاش برای همکاری دو حزبی دلسرد نمی شود اما، به باور کاخ سفید میان مردم جمهوریخواه و سیاستمداران جمهوریخواه در واشنگتن در این باره شکاف وجود دارد. یک نظرسنجی نشان می دهد بیش از سی درصد جمهوریخواهان از طرح رئیس جمهور حمایت می کنند. گروهی از فرمانداران جمهوریخواه ایالت های آسیب دیده از بحران اقتصادی چون چارلی کریست، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا، و آرنولد شوارتزنگر، فرماندار جمهوریخواه کالیفرنیا، و همچنین فرماندار جمهوریخواه ایالت ورمانت بطور فعال از طرح رئیس جمهور حمایت کردند. 
سناتور جاد گرگ روز قبل از رای گیری نهایی از تمایل پرزیدنت اوباما برای همکاری با جمهوریخواهان تقدیر کرد و گفت اشتباه او بود که پیشنهاد رئیس جمهور را برای اداره ی وزارت بازرگانی پذیرفت. گرگ عضو ارشد کمیته بودجه ی سناست و در مذاکرات بر سر طرح اقتصادی نقش محوری داشت.
کاخ سفید از تغییر نظر گرگ ابراز تاسف کرده و پرزیدنت اوباما گفت گرگ حقیقتا قصد همکاری داشت اما، احتمالا نظرش درباره ی ترک سنا تغییر کرد.
جاد گرگ گفت فکر می کند در سنا همکاری مفیدتری با رئیس جمهور داشته باشد. سناتور گرگ و پرزیدنت اوباما درباره ی کاهش هزینه های بودجه ی فدرال اتفاق نظر دارند.
انصراف گرگ در اوج مخالفت گسترده ی اپوزیسیون جمهوریخواه از طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور اتفاق افتاد و بسیاری فشارهای درون حزبی جمهوریخواهان را در این انصراف بی تاثیر نمی دانند.
کارشناسان می گویند اختلاف نظر زمانی بروز کرد که کاخ سفید تصمیم گرفت پس از رای ممتنع گرگ به لایحه ی رئیس جمهور سرپرستی اداره ی آمار و سرشماری را از حوزه ی اختیارات وزیر بازرگانی خارج کرده و بر عهده مقامی ویژه در کاخ سفید بگذارد. این اداره یکی از مسولیت های مهم وزیر بازرگانی بوده و جمهوریخواهان معتقدند دموکرات ها با اهداف سیاسی به چنین امری اقدام کردند.
مقامات کاخ سفید این ادعا را رد می کنند.
گرگ سومین وزیری است که در فاصله ی چند هفته ی گذشته از کاندیداتوری برای عضویت در کابینه انصراف می دهد. پیشتر تام دشل، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، و بیل ریچاردسون، وزیر پیشنهادی بازرگانی، به دلایل مرتبط با کوتاهی در پرداخت مالیات و تحقیقات قضایی انصراف داده بودند.
فارغ از اینکه دو وزیر آتی این دو وزارتخانه افرادی جمهوریخواه، دموکرات، یا مستقل باشند؛ دو وزیر جمهوریخواه، ری لحود، وزیر راه و ترابری، و رابرت گیتز، وزیر دفاع، کماکان در کابینه اوباما حضور دارند.

هیچ نظری موجود نیست: