۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

آیا ایران در پی مبادله ی اسرا با آمریکا است؟

کنگره در میان برنامه ی فشرده اش این روزها مسائل مرتبط با ایران را در دستور کار دارد.
امروز سناتور دموکرات بیل نلسون باتفاق رابرت وکسلر، قانونگذاران ایالت فلوریدا، میزبان کریستین لوینسون، همسر رابرت لوینسون مامور بازنشسته ی اف بی آی، هستند. باب لوینسون بنا به گزارش ها از نهم ماه مارس دو هزار و هفت پس از ورود به هتل مریم در جزیره ی کیش ناپدید شده است. بنا به گزارش ها لوینسون به درخواست یکی از مشتریان دفتر کارآگاهی اش برای تحقیقات درباره ی قاچاق سیگارهای آمریکایی از دوبی به کیش رفته بود.
کریستین لوینسون که با هفت فرزندش در فلوریدا زندگی می کند امروز و فردا را برای پیگیری پرونده ی همسرش در واشنگتن خواهد بود.
سناتور نلسون امروز قطعنامه ای را به سنا ارائه می کند که خواهان همکاری ایران در راستای دستیابی به اطلاعاتی در باره ی وضعیت لوینسون است و از دولت اوباما می خواهد از هر فرصتی برای پیگیری این مساله استفاده کند. این قطعنامه ای دو حزبی است که امضای سناتور جمهوریخواه جرج وینوویچ از ایالت اوهایو هم بر آن دیده می شود. قطعنامه از مقامات ایران برای همکاری با کریستین لوینسون طی سفر دسامبر دو هزار و هفت اش به ایران قدردانی می کند و جمهوری اسلامی را به تشدید تجسس برای یافتن سرنخی از باب لوینسون دعوت می کند.
تهران بارها اعلام کرده هیچ اطلاعاتی در باره ی لوینسون ندارد. اما، سناتور بیل نلسون، عضو کمیته ی اطلاعات سنا، می گوید نشانه هایی وجود دارد که او در زندانی مخفی در ایران نگهداری می شود. سناتور نلسون می گوید شش هفته پس از ناپدید شدن لوینسون یک نشریه ی وابسته به دولت خبر از دستگیری او داده و می نویسد انتظار می رود او طی سی روز آزاد شود. به گفته ی نلسون فردی که پس از ملاقات با لوینسون در ایران توسط دولت دستگیر شده بود اینک در ایران است و علنا حضور او را در ایران تائید کرده است. 
نیوزویک در گزارشی می نویسد پرونده ی لوینسون می تواند نخستین گام دیپلماتیک دولت اوباما برای گشودن باب گفتگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا باشد.
نیوزویک نوشته است بعضی مقامات اطلاعاتی معتقدند عکس العمل تهران به گونه ای بوده که ممکن است لوینسون را در ازای آزادی چندین دیپلمات ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در اربیل عراق تحویل دهد. ژانویه ی سال دو هزار و هفت پنج تن از کارکنان دفتر روابط فرهنگی ایران در اربیل به اتهام فعالیت های خرابکارانه برای نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق دستگیر شدند. نوامبر گذشته دو تن از آنها آزاد اما، سه نفر کماکان در بازداشت ماندند. ایران مدعی است این افراد دیپلمات هستند. 
سناتور نلسون می گوید با سفیر ایران در سازمان ملل متحد در باره وضعیت باب لوینسون در تماس بوده است.
به گفته ی نلسون و رابرت وکسلر مقامات ایرانی هر بار که مساله ی لوینسون مطرح شده موضوع بازداشتیان ایرانی در اربیل را به میان کشیده اند.
قطعنامه از تلاش های سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در پیگیری پرونده ی باب لوینسون تقدیر کرده و از ایران می خواهد نتایج تحقیقات خود را در باره ی یافتن لوینسون در اختیار سفارت سوئیس قرار دهد. قطعنامه ی شماره ی یازده سنای آمریکا تمام متحدان آمریکا را به تلاش برای حل و فصل مساله دعوت می کند.در همین حال، کمیته ی روابط خارجی سنا آمریکا پنج شنبه با حضور مقامات اطلاعاتی نشستی پشت درهای بسته درباره ی ایران دارد. بررسی آخرین پیشرفت ها در برنامه ی هسته ای ایران و تحولات سیاسی در ایران در کانون این نشست قرار دارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دقیقا ایران برای برون رفت از وضعیت فعلی دست به هر اقدامی میزند بهتر است دولتهای مذاکره کننده با ایران چهره دروغگوی انرا افشا کنند نه تنها به دنبال منافع زود گذر خود باشند بارها دولت ایران این بلا را بر سر جامعه جهانی اورده اند گروگانهای امریکایی و اسراییلی در لبنان. حزب الله لبنان جدا از ایران نیست چرا شما انها را انطور که جمهوری اسلامی میخواهد جدا حساب میکنید.