۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

کنگره نگران «پدر برنامه هسته ای پاکستان»

کنگره نسبت به خبر پایان یافتن حبس خانگی عبدالقدیر خان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، واکنش شدیدی نشان داده است. هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، نسبت به این تصمیم اسلام آباد عمیقا ابراز نگرانی کرده و در بیانیه ای عنوان کرده است که تحقیقات درباره ی فعالیت شبکه ی قاچاق هسته ای عبدالقدیرخان هیچگاه تکمیل نشد و دولت پاکستان امکان دسترسی مقامات آمریکایی را به او نداد تا ابعاد دقیق فعالیت های او که ایران و کره ی شمالی را در برمی گرفت روشن شود. برمن هشدار داده است کنگره در حالی که لایحه ی همکاری های پاکستان و آمریکا و کمک های نظامی و غیرنظامی به اسلام آباد را در دست بررسی دارد مساله ی آزادی فعالیت عبدالقدیرخان در پاکستان را در این مجموعه در نظر می گیرد. پاکستان از زمان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر تا کنون ده میلیارد دلار کمک های نظامی و غیرنظامی از آمریکا دریافت کرده و بنا به گزارش ها کنگره پرداخت یک کمک غیرنظامی پانزده میلیارد دلاری جدید به پاکستان را برای دوره ای ده ساله تحت بررسی دارد.
کنگره در حالی نسبت به این مساله موضع گیری می کند که ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به افغانستان و پاکستان، امروز در آغاز نخستین سفر خود به پاکستان، افغانستان و هند برای گفتگو با رهبران پاکستان وارد اسلام آباد شد.
مقامات دولت آصف علی زرداری می گویند عبدالقدیرخان حق خروج از کشور را ندارد و تماس های او در داخل کشور کماکان تحت کنترل خواهد بود.
پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان، عبدالقدیرخان را که به فروش غیرقانونی تجیهزات و دانش هسته ای به دیگر کشورها اعتراف کرده بود و از محبوبیت بالای مردمی برخوردار است تحت نظر داشت اما، اجازه ی دسترسی ماموران اطلاعاتی آمریکا را به او نداد.
مقامات پاکستانی می گویند عبدالقدیرخان دیگر حرفی برای گفتن ندارد و به تاریخ پیوسته است.

هیچ نظری موجود نیست: