۱۳۸۷ اسفند ۱, پنجشنبه

آزادی «نور»؛ پیروزی حقوق بشر

ایمن عبدالعزیز نور، مخالف سیاسی سرشناس مصر، از زندان آزاد شد. نور، رهبر حزب الغد، پس از آزادی از زندان گفت به فعالیت های سیاسی خود ادامه خواهد داد. او پس از شکست از حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوره ی گذشته، به اتهام تلاش برای خدشه دار کردن نتایج انتخابات زندانی شده بود.
بازداشت ایمن نور تاثیر نامطلوبی بر روابط مصر و آمریکا گذاشت. واشنگتن هر چند روابط خوبی با قاهره دارد اما، منتقد نقض حقوق بشر توسط دولت مبارک است.
خبر آزادی نور به فاصله ی کوتاهی پس از سفر سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، به مصر و دیدار با حسنی مبارک رخ داد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، از جمله افرادی بود که سال دو هزار و هفت در راس گروهی از قانونگذاران به مصر رفت و با همسر ایمن نور ملاقات کرد. او شخصا از حسنی مبارک خواستار آزادی ایمن نور شده و نامه های متعدد و قطعنامه هایی با هدف آزادی او تنظیم کرده بود. دقایقی پس از انتشار خبر آزادی این رهبر مخالفان خانم راس لتینن گفت این اقدامی بشدت ضروری در جهت درست بود و ابراز امیدواری کرد این تصمیم بخشی از حرکت بسوی احترام بیشتر به آزادی های اساسی و حقوق بشر در مصر باشد.
این عضو متنفذ کنگره گفت در حالی که صداهای شجاعانه در خاورمیانه برای آزادی های دموکراتیک سخت تلاش می کنند آمریکا و دیگر کشورهای مسول باید در کنار آنها بایستند.

هیچ نظری موجود نیست: