۱۳۸۷ بهمن ۱۴, دوشنبه

نخستین آزمون اوباما برای همکاری دو حزبی در سنا

سنای ایالات متحده ی آمریکا امروز مباحثه بر سر لایحه ی عظیم ترمیم اقتصادی مورد نظر پرزیدنت اوباما را، که دموکرات ها در مجلس نمایندگان بدون حمایت جمهوریخواهان به تصویب رساندند، آغاز می کند. پرزیدنت اوباما می گوید اطمینان دارد جمهوریخواهان نهایتا به طرح او رای مثبت خواهند داد اما، رهبران جمهوریخواه چنان مطمئن نیستند.
پرزیدنت اوباما برای رفع اختلافات میان دموکرات ها و جمهوریخواهان امروز برای چندمین بار طی دو هفته ی اخیر با قانونگذاران آمریکایی ملاقات می کند. رئیس جمهوری ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه ی عصر امروز در کاخ سفید میزبان رهبران دموکرات کنگره است. او همچنین ساعت یازده صبح با جیم داگلاس، فرماندار جمهوریخواه ورمانت، یکی از دو رئیس انجمن فرمانداران سراسر کشور، ملاقات دیگری داشت که در آن خواستار سرعت عمل کنگره در تصویب طرح اقتصادی شد. پرزیدنت اوباما امیدوارست تا از نفوذ داگلاس که حامی طرح ترمیم اقتصادی اوست برای مجاب کردن جمهوریخواهان در سنا استفاده کند.
بسیاری از جمهوریخواهان بلندپایه ی سنا مخالفت خود را با طرح ترمیم اقتصادی اعلام کرده اند و آخرین آن ها سناتور جمهوریخواه جان مک کین است که صبح امروز گفت به لایحه در شکل فعلی آن رای نخواهد داد.
سنا ساعت دو بعدازظهر امروز صحنه ی آغاز راند دوم مذاکرات بر سر طرح ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما است. رئیس جمهور که با هدف عمل به وعده ی همکاری دو حزبی اش از بیستم ژانویه به این سو یک رشته نشست های اقتصادی با جمهوریخواهان در کنگره و کاخ سفید داشت در آخرین تلاش خود برای جلب حمایت اپوزیسیون ابراز اطمینان کرد لایحه ی نهایی پس از حذف برنامه های غیرضروری از حمایت چشمگیر جمهوریخواهان برخوردار شود.
جمهوریخواهان در راند نخست به نسخه ی مجلس نمایندگان از لایحه حتی یک رای مثبت ندادند. حزب اپوزیسیون می گوید نسخه ی سنا که حدود هفتاد میلیارد دلار بزرگتر از نسخه ی مجلس نمایندگان است و نزدیک به نهصد میلیارد دلار برآورد می شود منعکس کننده ی دیدگاههای آنان نیست.
سناتور جمهوریخواه جان کایل، از اعضای رهبری اپوزیسیون در سنا، می گوید شرم آور است با ولخرجی حدود هزار میلیارد دلار را نابود کرد.
دموکرات ها اعلام آمادگی کرده اند با افزودن معافیت های مالیاتی بیشتر و کاهش هزینه ی پروژه های غیرمرتبط با امور عمرانی به خواستهای جمهوریخواهان بیشتر توجه کنند اما، هشدار می دهند تصویب سریع لایحه برای احیای اقتصادی بیمار آمریکا ضروری است.
بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، با انتقاد از اصرار جمهوریخواهان به افزایش معافیت های مالیاتی می گوید به خاطر ندارد کسر مالیات مردم به ترمیم پل ها و جاده ها منجر شده باشد.
در آستانه ی فوریه شرکت های بزرگ آمریکا از اخراج حدود یکصد هزار تن از کارگران و کارکنانشان خبر می دهند و گزارش ها از سقوط تولید ناخالص ملی آمریکا با سریعترین سرعت طی بیست و هفت سال گذشته حکایت دارد.
گروهی از جمهوریخواهان نگران بزرگی لایحه و تاثیرات آن بر کسری بودجه هستند. اگر لایحه به تصویب برسد کسری بودجه به رکورد هزار و چهارصد میلیارد دلار یا ده درصد بازده اقتصادی آمریکا بالغ خواهد شد. این امری بی سابقه از جنگ جهانی دوم به این سو است.
کاخ سفید می گوید فعلا نگران کسری بودجه نیست و ادعا می کند طرح ترمیم اقتصادی به ایجاد یا حفظ سه میلیون فرصت شغلی می انجامد اما، گروهی از جمهوریخواهان معتقدند این میزان چیزی حدود یک و نیم تا دو میلیون خواهد بود.
سناتور جمهوریخواه جیم دمینت می گوید تحرک اقتصادی مستلزم بازگرداندن پول بیشتر به جیب صاحبان مشاغل و مصرف کننده ی آمریکایی است. دمینت با انتقاد از طرح دموکرات ها می گوید پروژه های راهسازی و زیرساختاری تنها پنج درصد لایحه را تشکیل می دهد.
دموکرات ها در سنا قصد دارند بودجه ی امور عمرانی را از صد میلیارد دلار به صد و سی میلیارد دلار افزایش دهند و می گویند از هر سه دلار لایحه یک دلار به معافیت های مالیاتی اختصاص دارد.
دو پیشنهاد جمهوریخواهان با موافقت ضمنی رهبری دموکرات ها از جمله سناتور چارلز شومر روبرو شده است: کاهش نرخ وام های مسکن به چهار تا چهار و نیم درصد؛ و افزایش کمک های نقدی به کسانی که برای نخستین بار ملک خریداری می کنند از هفت هزار و پانصد دلار به پانزده هزار دلار.
سناتور دموکرات دیک دوربن، از اعضای رهبری اکثریت در سنا، معتقد است کنترل بحران عظیم اقتصادی نیازمند واکنشی متناسب است و اگر تنها به تزریق یک مسکن بسنده کنیم بحران پس از مدت کوتاهی دوباره گریبان ما را خواهد گرفت.
پرزیدنت اوباما تاکید دارد تصویب سریع لایحه مهمتر از شمار حامیان جمهوریخواه آن است.
به گفته ی سخنگوی ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دستور کار نشست امروز رهبران دموکرات کنگره با پرزیدنت اوباما بررسی چشم انداز فعالیت های مشترک دو قوه برای تصویب مجموعه ای از لوایح طی چند ماه آتی است.
دموکرات ها هر چند با احتساب دو سناتور مستقل پنجاه و هشت کرسی از صد کرسی سنا را در اختیار دارند اما، برای عبور از سد مخالفت اپوزیسیون به حمایت چند جمهوریخواه میانه رو و شصت رای نیاز دارند. از این رو پیشاپیش اعمال فشارهای سیاسی بر این جمهوریخواهان آغاز شده است.

۱ نظر:

Arash گفت...

kheyli moshkele vali obama bayad betoone