۱۳۸۷ اسفند ۷, چهارشنبه

پرزیدنت اوباما و چالش همکاری با جمهوریخواهان

رهبران حزب جمهوریخواه رویکرد اقتصادی پرزیدنت اوباما را به باد انتقاد گرفته و آن را غیرمسولانه توصیف کرده اند. جمهوریخواهان ضمن اعلام تمایل خود به همکاری با رئیس جمهور در واکنش به سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک کنگره می گویند برنامه های اقتصادی رئیس جمهور فاقد جزئیات اجرایی است و بیش از حد بر صرف بودجه اتکا دارد. جمهوریخواهان دموکرات ها در کنگره را بیش از رئیس جمهور در این امر مقصر می دانند.
پرزیدنت اوباما فردا رئوس کلی نخستین طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده را که ادعا می شود کسری هزار و سیصد میلیارد دلاری کشور را طی چهار سال به نصف کاهش می دهد، ارائه می کند. رئیس جمهور همچنین در میانه ی اجرای طرح بازگرداندن ثبات به نظام بانکی و بازار مسکن است و با هدف نمایش پایبندی به وعده ی خود مبنی بر درنظر گرفتن دیدگاههای هر دو حزب برای مقابله با چالش های پیش روی کشور بعدازظهر امروز نشستی یک ساعته با مقامات ارشد مسول امور مالی در کنگره و وزیر خزانه داری دارد.
سناتور دموکرات کریستوفر داد و سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور بانکی سنا، بارنی فرنک و اسپنسر باکوس، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، در این نشست غیرعلنی شرکت می کنند. رئیس جمهور پس از جلسه بیانیه ای را قرائت می کند.
کنگره این روزها سخت درگیر تصویب بودجه ی چهارصد و ده میلیارد دلاری معوقه ی سال مالی گذشته است که داد جمهوریخواهان را درآورده است.
این طرح بودجه ی معوقه متعلق به دولت جرج بوش است که دموکرات ها در آن تغییراتی اعمال کرده اند. از جمله تغییرات تخفیف بعضی تحریم های آمریکا علیه کوبا، افزایش کمک های آمریکا به سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی، و تعهد به پرداخت حدود یک میلیارد دلار کمک به فلسطینیان است که با انتقاد جمهوریخواهان روبرو شده است.
ظهر امروز پرزیدنت اوباما و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، نشستی با رهبران دموکرات کنگره از جمله ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و سناتور دموکرات هری رید داشتند تا جزئیات این طرح بودجه را به گفتگو بگذارند.
انتقادات قانونگذاران جمهوریخواه در شرایطی افزایش می یابد که پرزیدنت اوباما کماکان برای طرح ترمیم اقتصادی اش مورد انتقاد جمهوریخواهان قرار دارد.
بابی جیندال، فرماندار جمهوریخواه لوییزیانا، که دقایقی پس از سخنرانی دیشب رئیس جمهور در برابر نشست مشترک کنگره، واکنش جمهوریخواهان را ایراد کرد گفت جمهوریخواهان خواهان همکاری با رئیس جمهور هستند اما، طرح اقتصادی دموکرات ها یک اقدام غیرمسولانه است که به جای ایجاد کار، ساختن آینده ای بهتر برای نسل آتی، و رشد اقتصادی به رشد دولت منجر شده و کشور را بیش از پیش در بدهی فرو می برد.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، پس از سخنرانی رئیس جمهور گفت رهبران حزب خود رئیس جمهور در کنگره تا کنون مانع همکاری دو حزب بوده اند.
واکنش سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، کمی آشتی جویانه تر بود.
مک کانل ضمن ابراز افتخار نسبت به اینکه کنگره برای نخستین بار شاهد سخنرانی یک رئیس جمهوری آمریکایی آفریقایی تبار بود گفت جمهوریخواهان معتقدند راه بازگشت به بهبود اقتصادی از مسیر آزادی های فردی بیشتر و نه دولت بزرگتر می گذرد.
مایکل استیل، رئیس جدید و سیاهپوست کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه، با انتشار بیانیه ای از رهبران دموکرات کنگره خواست برای توقف صرف خارج از کنترل بودجه با جمهوریخواهان همکاری کنند. استیل می گوید اینک زمان مناسبی برای دولت جوان پرزیدنت اوباما است که از دموکرات ها در کنگره بخواهد برای حل مشکلات کشور رویکرد همکاری دو حزبی را در دستور کار خود قرار دهند.
نظرسنجی ها نشان می دهد دو سوم افرادی که سخنرانی دیشب رئیس جمهور را دیده اند به آن واکنش مثبتی نشان داده اند.
شب گذشته پرزیدنت اوباما تصریح کرد که او میراث دار کسری هنگفت بودجه ای است که نتیجه ی سیاستگذاری های غلط دولت های پیشین بوده است. رئیس جمهور از تعهد خود به نظارت شدید بر چگونگی صرف بودجه ی برنامه ی ترمیم اقتصادی اش در سراسر کشور سخن گفت و از معرفی یک بازرس کل برای این مهم خبر داد. پرزیدنت اوباما گفت از معاون ریاست جمهوری خواسته است سرپرستی یک کمیته نظارت را در این راستا در دست بگیرد.
این کمیته حسن اجرای سه بخش اصلی برنامه های رئیس جمهور در توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر، آموزش، و بهداشت و درمان را زیر نظر خواهد داشت.
حدود ساعت ده صبح، جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، نخستین نشست این کمیته را برگزار کرد. ارل دوینی، بازرس کل؛ آرنی دانکن، وزیر آموزش؛ استیون چو، وزیر انرژی؛ لیسا جکسون، سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست؛ مارک چیلدره س، سرپرست کارکنان وزارت بهداشت و درمان؛ کن سلزار، وزیر کشور؛ ری لحود، وزیر راه و ترابری؛ تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری؛ و پیتر ارسزگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه؛ اعضای این کمیته ی ناظر بر اجرای طرح ترمیم اقتصادی هستند.
پرزیدنت اوباما برای اجرای برنامه هایش نیازمند همکاری وزیران کابینه است اما، چند پست کابینه وضعیت شان روشن نیست.
سنا دیشب با هشتاد رای موافق در برابر هفده رای مخالف به خانم هیلدا سولیس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، رای اعتماد داد تا به عنوان وزیر کار دولت پرزیدنت اوباما رهبری آن وزارتخانه را در دست بگیرد. ایجاد سه و نیم میلیون فرصت شغلی در طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور در کانون چالش های جدی خانم هیلدا سولیس قرار دارد.
صبح امروز هم رئیس جمهور گری لاک را به عنوان وزیر پیشنهادی بازرگانی معرفی کرد. وضعیت وزیر بهداشت و درمان هنوز روشن نیست اما، رسانه ها از خانم کتلین سبلیوس، فرماندار کانزاس، به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی خبر داده اند.در عین حال، امروز، دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی، و ژنرال پتریک اورایلی، مدیر جدید آژانس دفاع موشکی آمریکا، برای ارائه ی گزارش هایی جداگانه در برابر کمیته ی اطلاعات و کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حاضر می شوند. بحث درباره ی ایران یکی از محورهای این دو نشست است.

۶ نظر:

Nooshin گفت...

یه سوال دارم اگه یه نفر بخواد بهش اجازه میدن کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بشه یا عضو بودن در یکی از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات اجباریه؟ اگر افراد آزادن پس چرا ما کاندید دیگه ای موقع انتخابات نمیبینیم ؟
خوشحال میشم جوابمو بدی چون چند نفر از من پرسیده بودند و چون من دوستدار آمریکا هستم نتونستم جواب درستی بدم

سيامک دهقانپور گفت...

نوشین عزیز،

هر کس بخواهد می تواند. در تاریخ آمریکا همواره افرادی از احزاب دیگر کاندیدا شده اند از جمله حزب سبز، حزب قانون اساسی، و حزب آزادیخواه، و ... اما، از آنجایی که حزب جمهوریخواه و دموکرات ریشه دارترند احزاب دیگر موفقیت چندانی نداشته اند. معروفترین کاندیدای آزاد تاریخ آمریکا راس پرو بود که او را از جمله دلایل پیروزی بیل کلینتون و شکست جرج بوش پدر عنوان می کنند.
رالف نیدر هم دیگر کاندیدایی است که او را در شکست ال گور و پیروزی جرج بوش موثر می دانند.
در این دوره هم چهار کاندیدای دیگر غیر از براک اوباما و جان مک کین در رقابت ها حضور داشتند.
ولی مسلم است که هیچ سیستم حکومتی در دنیا بی عیب و نقص نیست.

Nooshin گفت...

ممنون برام جالب بود پس چرا اصلا در دنیای بیرون از اونای دیگه اسم نبود و دیگه اینکه از آمریکای 300 میلیونی فقط 6 نفر؟ در ایران دیکتاتوری برای خالی نبودن عریضه حدود دوازده نفر بودن البته همه از فیلتر شورای نگهبان گذشته بودن ولی چرا آمریکا با این جمعیت و عدم وجود فیلتر فقط شش نفر؟

سيامک دهقانپور گفت...

هر کدام از این افراد در احزاب خودشان رقابت بسیار نزدیکی با کاندیداهای هم حزبی شان دارند. بطور نمونه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در هر حزب تا یازده کاندیدا در رقابت بودند. البته اگر گزارش های من را با دقت دنبال می کردی از آن کاندیداها هم صحبت می کردم.
بعضی احزاب حتی در انتخابات کاندیداها سنت شکن تر از دو حزب بزرگ آمریکا هستند. به عنوان نمونه کاندیدای حزب سبز یک زن سیاهپوست به نام سینتیا مک کینی بود.

Nooshin گفت...

مرسی سیامک جان احمدی نژاد یکبار ایراد گرفت که فقط دو حزب در آمریکا حق کاندیدا شدن دارند ولی در جمهوری اسلامی نامحدود است ! خنده دار نیست ؟ در ضمن میشه یه کم فونت بلاگت رو درشت ترکنی؟ کور شدم !

سيامک دهقانپور گفت...

امیدوارم اندازه ی فانت حالا بهتر شده باشد.
همانطور که گفتم هیچ سیستمی در دنیا بی عیب و نقص نیست اما، من هیچ بار نشنیده ام کسی در رقابت های انتخاباتی آمریکا برای توجیه آزاد بودن انتخابات سیستم انتخاباتی کشورهای دیگر را زیر سوال ببرد.
هر کشوری سیستم انتخابات آزاد خود را بر مبنای قانون اساسی اش اجرا می کند اما، آیا واقعا انتخابات در ایران بر مبنای همین قانون اساسی جمهوری اسلامی اجرا می شود؟