۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

شمارش معکوس برای سخنرانی رئیس جمهور در کنگره

پرزیدنت اوباما امشب در نخستین سخنرانی خود در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا چالش های پیش روی کشور را با قانونگذاران و مردم آمریکا در میان می گذارد. رئیس جمهور از این فرصت برای ارائه ی رئوس کلی الویت ها و طرح های اقتصادی اش استفاده خواهد کرد. انتظار می رود مسائل مرتبط با امنیت ملی نیز در سخنرانی امشب مطرح شود اما، اقتصاد در کانون سخنرانی امشب رئیس جمهور قرار دارد.
ساعت نه و یک دقیقه ی امشب به وقت واشنگتن، پرزیدنت اوباما مهمترین سخنرانی ریاست جمهوری اش را در برابر کنگره ایراد می کند. رئیس جمهور در پنجمین هفته ی پیدایش دولت خود با تکیه بر پیروزی سیاسی اش در تصویب طرح حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی پا بر پلکان کنگره می گذارد اما، برای مقابله با شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ آمریکا طی هفتاد سال گذشته با چالش بازگرداندن ثبات به سیستم بانکی و کاهش کسری هنگفت بودجه ی کشور روبروست.
بن برننکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، ساعتی پیش در برابر کمیته ی امور بانکی سنا، گفت اگر تلاش های دولت، کنگره و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به نظام بانکی موفقیت آمیز باشد ممکن است بحران تا پایان سال دو هزار و نه فروکش کند و سال میلادی دو هزار و ده نشانه های بهبود اقتصادی را شاهد باشیم.
پرزیدنت اوباما با هدف یافتن راهکاری دو حزبی برای مشکلات آمریکا پیش از سخنرانی امروز برای قانونگذاران دیروز ساعت ها با رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره به گفتگو نشست و تاکید کرد باید خود را آماده ی از خود گذشتگی کرد.
چالش عمده ی پیش روی رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی امشب در برابر کنگره تشریح راههای کاهش کسری یک هزار و سیصد میلیارد دلاری به نصف و رسیدگی به حدودا یازده هزار میلیارد دلار دیون کشور است. بنا به گزارش ها پرزیدنت اوباما برای قانونگذاران تصریح خواهد کرد که او میراث دار این اوضاع نگران کننده ی اقتصادی است اما، امیدوارست دو حزب اختلافات را با هدف رسیدن به یک راه مشترک برون رفت کنار بگذارند.
پرزیدنت اوباما، استاد پیشین حقوق در دانشگاه، دیروز در کاخ سفید در قالب نشستی با هدف تاکید بر تنظیم مسولانه ی بودجه و راههای کاهش هزینه های دولت میزبان کارشناسان و همقطاران پیشین اش در کنگره بود.
پرسش نخست را سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب پیشین انتخاباتی اوباما، درباره ی راههای کاهش هزینه های دولت از طریق تجدیدنظر در قراردادهای دفاعی مطرح کرد و گزارش های حاکی از یازده میلیارد دلار هزینه ی تولید نسل جدید هلی کوپترهای رئیس جمهور را نشانه ی بارز آن عنوان کرد.
مقامات امنیتی معتقدند اسکادران هلی کوپترهای رئیس جمهور پس از چند دهه خدمت در آستانه ی بازنشستگی قرار دارد.
پرزیدنت اوباما با تائید سخنان مک کین گفت هلی کوپترهای فعلی بنظر او کاملا کفایت می کند و با شوخ طبعی اشاره کرد شاید این نظر او به این دلیل است که هرگز هلی کوپتر شخصی نداشته است.
رئیس جمهور دستور بازنگری طرح خرید هلی کوپترها را داده است.
جو بارتون، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از تکزاس، معتقد است فضای مثبت مشاوره ی رو در روی رئیس جمهور با قانونگذاران جمهوریخواه، بویژه با توجه به تصمیم های دشوار پیش رو در ارتباط با کسری بودجه، باید گسترش یابد.
پرزیدنت اوباما عهد کرد حتی از تلاش برای رسیدن به توافق با تندترین منتقدانش چون اریک کانتور، قائم مقام رهبری اقلیت در مجلس نمایندگان، دست نکشد.
رئیس جمهور برای تخفیف نگرانی جمهوریخواهان گفت در برنامه های اصلاحات اقتصادی اشت هیچ تمایلی به گسترش دولت ندارد.
اما، بازار سهام به خبر احتمال مداخله ی دولت در خرید سهام بانک های بزرگ واکنش خوبی نشان نداد و با سقوطی بی سابقه در ارزش سهام طی دوازده سال گذشته روبرو شد.
برخلاف بازار سهام مردم آمریکا به رئیس جمهور اعتماد دارند. دو نظرسنجی جداگانه و جدید نیویورک تایمز و سی بی اس از یک سو و واشنگتن پست و ای بی سی از سوی دیگر از حمایت حدود دو سوم آمریکاییان از برنامه های رئیس جمهور حکایت دارد. اکثریت پرسش شوندگان جمهوریخواهان را برای عدم همکاری با رئیس جمهور مورد انتقاد قرار داده اند.
بابی جیندال، فرماندار جمهوریخواه لوییزیانا، امشب واکنش جمهوریخواهان به سخنرانی رئیس جمهور در برابر کنگره را ایراد می کند. هر چند بنظر نمی رسد این فرماندار سی و هفت ساله آشکارا پرزیدنت اوباما را به باد انتقاد بگیرد اما، او دیروز پس از دیدار فرمانداران با پرزیدنت اوباما از انتقاد نسبت به صرف هزینه های غیرضروری در طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور ابایی نداشت.
پرزیدنت اوباما جیندال و جمهوریخواهان منتقد را به نگاه به پیش رو دعوت می کند و معتقد است چند درصد اختلاف جزئی نباید نود درصد اتفاق نظر را خدشه دار کند.

هیچ نظری موجود نیست: