۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

فوریت ترمیم اقتصاد همکاری دو حزبی را کنار زد

پرزیدنت براک اوباما می گوید اقتصاد آمریکا با شدیدترین وضعیت اضطراری از زمان رکود بزرگ اقتصادی در دهه ی سی روبروست و در صورت عدم مداخله ی حکومت ممکن است در این گرداب فرو برود. رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید از کنگره خواست بسرعت لایحه ی عظیم هشتصد و سی و هشت میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی را که صرف بودجه و معافیت های مالیاتی را در برمی گیرد به تصویب برساند.
سنا ساعتی پیش این لایحه را با شصت و یک رای موافق در برابر سی و هفت رای مخالف به تصویب رساند.
پرزیدنت اوباما امروز برای دومین روز متوالی با هدف جلب حمایت افکار عمومی از طرح اقتصادی اش به میان مردم آسیب دیده از بحران اقتصادی رفت. رئیس جمهور ظهر امروز دقیقا در ساعتی با مردم فورت مایرز فلوریدا گفتگو می کرد که سنای آمریکا در حال رای گیری بر سر طرح ترمیم اقتصادی بود.
در روزی که بحران اقتصادی بر واشنگتن سایه افکنده پرزیدنت اوباما راهی منطقه ای در فلوریدا شد که بیشترین آسیب را از بحران مسکن دیده و نرخ بیکاری طی یک سال گذشته در آنجا از شش درصد به ده درصد جهش داشته است.
خبر تصویب لایحه در میانه ی گفتگوی رئیس جمهور با مردم فلوریدا بدست او رسید و اعلام آن شادمانی مردم را بدنبال داشت. پرزیدنت اوباما ضمن استقبال از تصویب لایحه گفت این تازه آغاز کار است.
ساعتی پیش تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، استراتژی نجات سیستم بانکی را فاش کرده بود.
پرزیدنت اوباما معتقد است ایجاد کار، خارج کردن موسسات اعتباری از رکود، و کنترل بحران مسکن، سه پایه ی استراتژی او برای به حرکت درآوردن اقتصاد بیمار آمریکاست.
بدنبال تصویب لایحه در سنا مذاکرات میان قانونگذاران در مجلس سنا و مجلس نمایندگان بر سر تهیه ی یک لایحه ی مشترک آغاز شد. مجلس نمایندگان کمتر از دو هفته پیش بدون حتی یک رای جمهوریخواهان لایحه ی کمی متفاوت و کوچکتر با ارزش هشتصد و نوزده میلیارد دلار را به تصویب رسانده بود.
پرزیدنت اوباما دیشب در نخستین کنفرانس خبری اش به قانونگذاران در کنگره هشدار داد انفعال در تصویب طرح ترمیم اقتصادی می تواند بحران اقتصادی را به یک فاجعه بدل کند.
سنا روز گذشته در میان مخالفت اکثر جمهوریخواهان در یک رای گیری تقریبا حزبی راه را برای رای گیری امروز سنا هموار کرده بود.
رئیس جمهور که برای جلب حمایت جمهوریخواهان در واشنگتن با مشکل روبروست در فورت مایرز مورد استقبال چارلی کریست، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا، از حامیان رقیب انتخاباتی جمهوریخواهش سناتور مک کین، قرار گرفت. کریست از جمله فرمانداران جمهوریخواه ایالت های آسیب دیده از بحران اقتصادی است که از طرح پرزیدنت اوباما حمایت می کند.
اما، سناتور مک کین از مخالفان طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور است و آن را سرقت دارایی نسل های آتی می داند که به باور او فرزندان ما باید دیون آن را بپردازند.
جمهوریخواهان در کنگره خواهان معافیت های مالیاتی بیشتر برای صاحبان مشاغل اند.
پرزیدنت اوباما با اشاره به اجرای سیاست افزایش معافیت مالیاتی بویژه برای صاحبان مشاغل و طبقات مرفه در هشت سال گذشته با رد این خواست جمهوریخواهان می گوید این سیاست پیشتر بکار گرفته شده و شکست خورده است و همین رویکرد کشور را با کسری عظیم بودجه ای روبرو کرده که او میراث دار آن است.
یک نظرسنجی گلوپ نشان می دهد شصت و هفت درصد مردم از رویکرد براک اوباما در به حرکت درآوردن اقتصاد حمایت می کنند. بنا بر این نظرسنجی محبوبیت جمهوریخواهان در کنگره سی و یک درصد است.
دموکرات ها در سنا دیشب موفق شده بودند با جلب حمایت تنها سناتور جمهوریخواه، سوزان کالینز، المپیا اسنو، و ارلن اسپکتر، با شصت و یک رای موافق در برابر سی و شش رای مخالف رای به کفایت مذاکرات داده و زمینه را برای رای گیری امروز و تصویب طرح ترمیم اقتصادی در سنا فراهم کنند. در میان جمهوریخواهان تنها همین سه سناتور بودند که امروز به لایحه رای مثبت دادند.
کارشناسان معتقدند قانونگذاران جمهوریخواه عمدتا متعلق به ایالت های میانه ی آمریکا هستند که هنوز تبعات بحران شدید اقتصادی در آنجا چون شرق و غرب آمریکا چندان لمس نشده است؛ از این رو آنها برای رای به طرح رئیس جمهور فشار شدیدی را احساس نمی کنند. تحلیلگران می گویند گروهی از قانونگذاران باور دارند اگر طرح اقتصادی تا سال آینده کارآیی خود را نشان ندهد انتخابات سال دو هزار و ده کنگره سال شکست دموکرات ها خواهد بود.
طرح سنا تا دیروز هشتصد و بیست و هفت میلیارد دلار بود اما، یک متمم ارزش آن را به هشتصد و سی و هشت میلیارد دلار افزایش داد. پرزیدنت اوباما انتظار دارد طرح تا پایان هفته ی جاری آماده ی امضای او باشد.
سناتور سوزان کالینز یکی از سه جمهوریخواهی که در رای گیری دیروز و امروز به دموکرات ها پیوست می گوید لایحه ی ترمیم اقتصادی بی عیب و نقص نیست اما، به ایجاد فرصت های شغلی کمک کند. کالینز در عین حال هشدار داده است اگر در نسخه ی نهایی اصول مورد نظر او در مصالحه خدشه دار شود به لایحه ی نهایی رای نخواهد داد.
دموکرات ها در مجلس نمایندگان با حذف بخش هایی از طرح ترمیم اقتصادی بویژه در حوزه ی برنامه های آموزشی و کمک های ایالتی مخالفند و روشن نیست در نسخه ی نهایی آیا اعمال نظر اکثریت دموکرات کنگره بیشتر دیده خواهد شد یا همکاری دو حزبی.
حساسیت رای گیری دیروز و امروز به حدی بود که سناتور دموکرات ادوارد کندی را مجبور کرد بی توجه به سرطان برای رای گیری به سنا بیاید. غیر از سه سناتور جمهوریخواه که به لایحه رای مثبت دادند یک سناتور جمهوریخواه در رای گیری امروز سنا حضور نداشت؛ سناتور جاد گرگ، وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت بازرگانی.
پرزیدنت اوباما تصریح کرد اجرای سریع طرح حفظ یا ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی نسبت به جلب حمایت دو حزب از الویت بیشتری برخوردار است زیرا انتظار ندارد در سه هفته ی آغاز به کارش فضای سیاسی واشنگتن تغییر کند. پرزیدنت اوباما تاکید دارد از انتخاب سه وزیر جمهوریخواه برای کابینه اش در پی جلب آرا در کنگره در کوتاه مدت نبوده بلکه در پی نهادینه کردن یک رویکرد جدید در واشنگتن است.
عصر امروز گروهی از قانونگذاران دموکرات هم به دعوت رئیس جمهوری به کاخ سفید می روند. رئیس جمهور پس از بازگشت از فلوریدا ساعت پنج و پنجاه دقیقه عصر به وقت واشنگتن با ائتلاف دموکرات های محافظه کار مجلس نمایندگان موسوم به بلوداگ ها ملاقات می کند. این گروه ائتلاف قدرتمندی در میان دموکرات هاست که از انتخابات سال دو هزار و شش نفوذ بیشتری پیدا کرده است. گروهی از این دموکرات ها در رای گیری بیست و هشتم ژانویه به نسخه ی ترمیم اقتصادی در مجلس نمایندگان رای منفی دادند و نسبت به بعضی جزئیات لایحه انتقاد دارند. بنظر می رسد در شرایطی که امید به جلب حمایت جمهوریخواهان بسیار کمرنگ شده است هدف پرزیدنت اوباما از این نشست جلوگیری از ایجاد شکاف در میان دموکرات ها باشد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، هم امروز میزبان ضیافتی برای سناتورهای تازه کار است که این دوره به سنا پیوسته یا از سوی فرمانداران انتصاب یافته اند. در میان آنها نام چهار سناتور جدید جمهوریخواه، جان باروسو، مایک جوهانس، جیمز ریش، و راجر ویکر، به چشم می خورد.تا پایان هفته شاهد رایزنی های پشت پرده بسیاری میان کاخ سفید و کنگره خواهیم بود.

۱ نظر:

سنگسار stoning to death گفت...

من سالهاست که صدای آمریکا رو دنبال میکنم و معتقدم در چند سا ل اخیر که حجم برنامه ها زیادتر شده بسیار دیدنی تر و جذابتر گشته است وشخص شما سیامک عزیز از ژورنالیستهای حرفی ای و کارآمد هستید,