۱۳۸۷ بهمن ۳۰, چهارشنبه

فشار بر ناتو در پی دستور اعزام نیرو به افغانستان

دستور پرزیدنت اوباما مبنی بر تغییر مقصد اعزام هفده هزار نیروی تازه نفس آمریکا از عراق به جنوب افغانستان واکنش مثبت رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره ی ایالات متحده را به همراه داشته است. آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، می گوید با این تصمیم آمریکا بار دیگر رهبری تلاش های مشترک در شکست القاعده و طالبان و حمایت از دولت افغانستان را در دست می گیرد.
اعلام دستور افزایش نیروی نظامی در افغانستان در آستانه ی نشست فردا و روز جمعه ی وزیران دفاع ناتو در کراکوف در لهستان می تواند متحدان آمریکا را برای دست زدن به اقدام مشابهی تحت فشار قرار دهد.
اعزام حدود هفده هزار نیروی جدید شمار نیروهای آمریکا در افغانستان را به حدود پنجاه و پنج هزار تن می رساند. چهل کشور متحد آمریکا در افغانستان که بخش عمده ای عضو پیمان آتلانتیک شمالی اند مجموعا سی هزار نیرو در آن کشور دارند. از این میزان تنها شمار محدودی در جنوب که ناامن ترین بخش افغانستان است فعالیت می کنند.
آیک اسکلتن، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح کنگره، ابراز امیدواری کرده است کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی رفتار دولت اوباما را الگوی خود قرار دهند.
تصمیم پرزیدنت اوباما بروشنی افغانستان را در کانون استراتژی جنگ با تروریسم قرار می دهد. قرار است هشت هزار تفنگدار دریایی آمریکا طی بهار و چهار هزار سرباز نیروی زمینی در تابستان و احتمالا پنج هزار نیروی مضاعف پس از آن به جنوب افغانستان اعزام شوند.
دولت اوباما اینک با طیفی از پرسش های دشوار درباره ی سرعت کاهش نیرو در عراق و نحوه ی بکارگیری نیروهای جدید در افغانستان روبروست.
استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، می گوید دستور پرزیدنت اوباما پاسخی مناسب به درخواست فرماندهان نظامی و رسیدگی به جنگی است که تحت الشعاع عراق به فراموشی سپرده شده بود.
بسیاری هنوز به خاطر دارند که موج مخالفت ضد جنگ عراق به پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای سال دو هزار و شش منجر شد اما، امروز در هر دو حزب اتفاق نظر روشنی بر سر کاهش نیروها در عراق و اعزام نیرو به افغانستان دیده می شود.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر سنا، ضمن اعلام حمایت خود از اعزام نیروی بیشتر می گوید از بازنگری فراگیر استراتژیک از سیاست فعلی در افغانستان نیز پیشتیبانی می کند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین سخنان رئیس جمهور را تائید کرده که افزایش نیرو به تنهایی راه موفقیت را هموار نمی کند. مک کین می گوید با گذشت بیش از هفت سال از جنگ افغانستان هنوز واشنگتن تعریفی از پیروزی در آن کشور ندارد و فاقد سیاستی مرکب از استراتژی نظامی وغیر نظامی است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، می گوید باید برای پرهیز از وخامت اوضاع در افغانستان تمام عناصر قدرت ملی بکار گرفته شود.
آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، معتقد است ارتش آمریکا باید به تناسبی میان توانایی ها و نیازهایش در افغانستان و عراق دست یابد.
استفن بیدل، از مشاوران ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، اخیرا در نشستی به کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت سرعت کاهش و افزایش نیرو در دو میدان نبرد می تواند بر نتیجه ی جنگ در هر دو کشور تاثیر گذار باشد. بیدل پیشنهاد کرد کاهش نیروها از عراق به تدریج رخ دهد تا دستاوردهای بدست آمده در عراق به خطر نیافتد.
خشونت در افغانستان روز به روز رو به فزونی است و حملات طالبان و القاعده به جنوب محدود نمانده و به پایتخت نیز سرایت کرده است. به گزارش سازمان ملل متحد شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در یک سال گذشته چهل درصد نسبت به سال پیش بیشتر شده است.
آنتونی کوردزمن، کارشناس ارشد نظامی، معتقد است اوضاع نگران کننده ی کنونی افغانستان ناشی از فقدان یک سیاست جامع در باره ی افغانستان در دولت بوش و کنگره، عدم همکاری هم پیمانان آمریکا در ناتو، و فساد در دولت افغانستان است.
کوردزمن گفت شرایط به گونه ای است که ممکن است حتی اعزام سی هزار نیرو تاثیری محدود داشته باشد و اعزام شمار بیشتری نیاز باشد.
استفن بیدل می گوید سابقه ی مداخلات ناموفق اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا در افغانستان باعث شده پیشاپیش گروهی از تحلیلگران افغانستان را ویتنام اوباما عنوان کنند.
بیدل در نشستی به قانونگذاران در کنگره گفت در سایه ی اعزام نیروی بیشتر دست کم در کوتاه مدت شاهد بالارفتن تلفات و وخامت بیشتر اوضاع خواهیم بود.
پرزیدنت اوباما عزم خود را برای دستور اعزام نیرو دیروز در تماس های تلفنی با رهبران کنگره و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، در میان گذاشته بود. پرزیدنت اوباما پیشتر عمکلرد کرزای را به پرسش گرفته بود و تماس تلفنی دیروز نخستین مکالمه ی پرزیدنت اوباما با رئیس جمهور افغانستان چهار هفته پس از در دست گرفتن قدرت بود. این گفتگو طیفی از مسائل از جمله انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان و نقش کشورهای همسایه را در برمی گرفت.
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد نود و یک درصد مردم افغانستان نظری منفی نسبت به نقش پاکستان در کشورشان دارند اما، هفتاد و چهار درصد افغان ها نسبت به هند و پنجاه و هفت درصد نسبت به ایران نگاهی مثبت دارند.ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به منطقه، در پایان سفرش در افغانستان در مصاحبه ای گفته بود ایران چون دیگر همسایگان افغانستان نقشی مهم و مشروع در افغانستان و منطقه برعهده دارد.

هیچ نظری موجود نیست: