۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

آمریکا برای تغییر سیاست ایران به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه امید نبسته است

مدیر اطلاعات ملی دولت پرزیدنت اوباما می گوید تغییر رئیس جمهوری در ایران سیاست بنیادی تهران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای را تغییر نمی دهد. دنیس بلیر در گزارش سالانه ی اطلاعات ملی به کنگره ارزیابی خود را از تهدیدهایی که آمریکا با آن روبروست در اختیار قانونگذاران گذاشت.
دنیس بلیر، سرپرست شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا، در فاصله ی کمتر از یک هفته پس از کسب رای اعتماد از سنا در برابر کمیته ی اطلاعات سنا قرار گرفت. دریاسالار بازنشسته و فرمانده ی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام در گزارش چهل و پنج صفحه ای خود که طیفی از تهدیدهای متوجه امنیت ملی آمریکا در سراسر جهان را در بر می گیرد نود و سه بار از ایران نام می برد.
سایه ی گزارش سال دوهزار و هفت اطلاعات ملی به کنگره مبنی بر توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران در پاییز دو هزار و سه بر نخستین گزارش مدیر اطلاعات ملی دولت اوباما به کمیته ی اطلاعات سنا سنگینی می کرد.
دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی، در گزارش خود ضمن دفاع از گزارش سال دو هزار و هفت در پاسخ به پرسش سناتور جمهوریخواه کیت باند در باره ی تاثیرات نامطلوب آن ارزیابی گفت تهیه ی نسنجیده ی چنین گزارش هایی می تواند به منافع ملی آمریکا ضرر بزند. بلیر درباره ی آخرین ارزیابی اطلاعات ملی گفت ایران در حال حاضر بروشنی در پی دستیابی به تمام مولفه های لازم یک برنامه ی جنگ افزار هسته ای، شامل مواد شکافت پذیر، قابلیت های تسلیحات هسته ای، و امکانات پرتاب، است اما، اینکه آنها این راه را تا انتها برای تبدیل به یک قدرت اتمی طی خواهند کرد بستگی بسیار به تصمیم گیری های درونی جمهوری اسلامی دارد.
مدیر اطلاعات ملی دولت براک اوباما به قانونگذاران گفت هیچ کس در جامعه ی بین المللی خواهان یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای نیست اما، پرسش این است که برای توقف آن چه خواهیم کرد.
دنیس بلیر پیشنهاد کرد یک بسته ی جدی شامل مجازات ها و رفع بالقوه ی بعضی نگرانی های امنیتی ایران بتواند امکانی باشد تا ایران مسیر دیگری را انتخاب کند.
گروهی از قانونگذاران معتقدند نقطه ی آسیب پذیری ایران وابستگی به واردات فرآورده های نفتی است.
دنیس بلیر گفت کاهش بهای نفت در برنامه های ایران تاثیر منفی گذاشته است اما، برای تغییر محاسبات ایران جریمه های اقتصادی فراگیر ضرورت دارد.
مدیر اطلاعات ملی گفت مساله ی دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای امری پذیرفته شده نیست و کشورهایی در چنین مقاطعی تحت فشارهای بین المللی از برنامه ی خود دست کشیدند اما، او در عین حال نسبت به شکاف در جامعه ی جهانی در باره ی نحوه ی برخورد با ایران ابراز نگرانی کرد.
دنیس بلیر در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات اون بای درباره ی زمان دستیابی ایران به ظرفیت تولید جنگ افزار هسته ای گفت ارزیابی ها نشان می دهد احتمال دارد این مهم سال آینده رخ دهد اما، محدوده ی زمانی میان سال دو هزار و ده تا دو هزار و پانزده مورد نظر است.
بلیر در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات باربارا میکولسکی درباره ی پیامی که پرتاب ماهواره ی امید با موشک سفیر دو در بر دارد گفت این امر نشان می دهد که ایران به فناوری موشک های چند مرحله ای دست یافته است و این قابلیت می تواند هم برای مقاصد صلح آمیز و هم نظامی بکار گرفته شود.
ارزیابی اطلاعات ملی در حالی منتشر می شود که دولت اوباما در پی گشودن باب گفتگو با تهران است و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز از آمادگی برای گفتگو با آمریکا در صورت تغییر سیاست واشنگتن خبر داده است.
دنیس بلیر درباره ی احتمال تغییر در سیاست های ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد ماه گفت تصور نمی کند تغییر یک فرد به تنهایی سیاست بنیادی ایران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای را تغییر دهد.
تحلیلگران ورود محمد خاتمی به رقابت های انتخاباتی را واکنش تهران به رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما تعبیر کردند.
بلیر گفت انتظار می رود آیت الله خامنه ای با محدود کردن حضور طیفی از کاندیداها قصد اعمال نفوذ در انتخابات را داشته باشد. مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت چشم انداز انتخاب مجدد احمدی نژاد با توجه به سیاست های اقتصادی اش چندان قطعی نیست اما، آمریکا نمی تواند به امید بروز تغییر در سیاست تهران در برابر آمریکا بدنبال انتخابات ریاست جمهوری به انتظار بنشیند.
مدیر اطلاعات ملی در گزارش خود به اعضای کمیته ی اطلاعات سنا گفت مطمئن نیست اگر آیت الله خامنه ای بطور فعال از انتخاب مجدد احمدی نژاد حمایت کند. به باور او حمایت های آشکار رهبر جمهوری اسلامی از احمدی نژاد را می توان بیشتر در قالب به حداقل رساندن انتقادات از نظام تعبیر کرد تا حمایت بی چون و چرا از احمدی نژاد.
دنیس بلیر تاکید کرد تصمیم گیری های کلان از جمله تصمیم درباره ی ادامه ی تلاش های برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای توسط دایره ی مقامات اطراف آیت الله خامنه ای گرفته می شود و امری نیست که بدست یک نفر انجام بگیرد. دنیس بلیر درباره ی نقش ایران در عراق و افغانستان به قانونگذاران گفت ارزیابی اطلاعات ملی این است که ایران به نفوذ سیاسی و اقتصادی در عراق و افغانستان و کمک های نظامی و آموزشی به شبه نظامیان شیعه ادامه خواهد داد تا مانع قدرت گرفتن دوباره ی سنی ها در عراق و طالبان در افغانستان شود. بلیر گفت ایران دو هدف استراتژیک را در منطقه دنبال می کند: ممانعت از تبدیل دوباره ی عراق و طالبان به تهدیدی برای ایران و کاستن از تهدید بالقوه ای که از سوی نیروهای آمریکا در منطقه متوجه جمهوری اسلامی است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سپاس از اطلاع رساني شما
و عرض خسته نباشيد
همچون هميشه از مطالب سامانه ي شما بهره بردم
با احترام
ارادتمند
سعيد - خراسان