۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

اکثریت مردم آمریکا از تماس مستقیم با ایران حمایت می کنند

نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه ی گالوپ تهیه شده است نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا بیش از هر کشوری در جهان نسبت به ایران نظر منفی دارند. هر چند بر مبنای این نظرسنجی هشتاد درصد مردم آمریکا نسبت به ایران نظر مثبتی ندارند اما، پنجاه و شش درصد از ایده ی پرزیدنت اوباما برای تماس مستقیم با ایران حمایت می کنند و تنها سی و شش درصد با چنین رویکردی مخالف اند. در این نظرسنجی که در فاصله ی سی ام ژانویه تا دوازدهم فوریه در دو مقطع از بیش از دو هزار تن انجام گرفته و سه درصد حاشیه ی خطا دارد شش درصد گفته اند نظری ندارند. نظرسنجی مشابهی در سال گذشته نشان می داد که هفتاد و سه در صد از ایده ی اعمال فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران با هدف توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای حمایت می کردند. در واقع این مقایسه از گرایش افکار عمومی در آمریکا به استراتژی پرزیدنت اوباما برای گفتگو با کشورهای طرف تخاصم آمریکا حکایت دارد.
پرسش شوندگان در گروههای اجتماعی مختلف دیدگاههای متفاوتی دارند.
هفتاد و چهار درصد پرسش شوندگان با تحصیلات بالاتر از لیسانس نسبت به گفتگوی با ایران نظر مثبتی دارند در حالی که این نسبت در میان افراد با تحصیلات بالای دیپلم شصت و شش درصد و در میان افراد با تحصیلات دبیرستانی یا پایین تر پنجاه درصد است.
در طبقه بندی سیاسی شصت و شش درصد افراد میانه رو، لیبرال، و دموکرات، از چنین گفتگوی احتمالی حمایت می کنند و جالب این که چهل و هشت درصد جمهوریخواهان و چهل و شش درصد محافظه کاران پرسش شونده نیز از حامیان رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران هستند.
در طبقه بندی سنی جوان ها با دیده ی تردید به ضرورت تماس با ایران نگاه می کنند. شصت و شش درصد افراد میان پنجاه تا شصت و چهار سال حامی دیپلماسی رو در رو با ایران هستند اما، این حمایت در میان افراد سی تا چهل و نه سال به شصت درصد نزول کرده و در میان افراد میان هیجده تا بیست و نه سال به سی و هشت درصد سقوط می کند.
بر طبق نظر سنجی گالوپ از آغاز دهه ی نود به این سو احساس منفی مردم آمریکا نسبت به ایران در محدوده ای میان هشتاد تا نود درصد و احساس مثبت در این فاصله میان پنج تا سیزده درصد در نوسان بوده است. نظرسنجی نشان می دهد احساس منفی و مثبت مردم آمریکا نسبت به ایران در بهترین وضعیت نسبت به نزدیک به دو دهه ی گذشته قرار دارد.آمادگی افکار عمومی آمریکا برای بکارگیری دیپلماسی تماس رو در رو با ایران در راستای پایان دادن به تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای می تواند پرزیدنت اوباما را در وضعیتی مطلوب برای پیشبرد تلاش هایش در برابر ایران قرار دهد.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

آقاي دهقانپور عزيز

اولين نظرم رو براي شما مينويسم

برنامه شمارو دنبال ميكنم و از آناليز و تحليل شخص شما لذت ميبرم .
از سال 1378 كه در دانشگاه قبول شدم وارد انجمن اسلامي دانشگاه شدم و فعاليت سياسي رو شروع كردم و با خيلي از فعالان سياسي از يك طرف و اقشار مختلف مردم در اون زمان گفتگو كردم و در حال حاضر هم تا جايي كه وقت بهم اجازه بده مسايل روز رو پيگيري ميكنم.
با وجود مشغله كاري زياد سعي ميكنم بيشتر با شما در تماس باشم و خواهش بنده اين است كه نظرات خودتون را هم به بنده منعكس كنيد.
در مورد آماري كه اعلام فرموديد صرفنظر از اعداد و ارقام ،فكر ميكنم هيچ اميدي در آينده نزديك به گشوده شدن باب گفتگو ميان دو طرف وجود ندارد.مصداق بارز حكومت ايران كتاب قلعه حيوانات اورول است.بقاي اين حكومت در وجود يك دشمن خيالي بنام آمريكاست است.قسمت قدرتمند بدنه نظام تا وقتي منافعشان در وجود ناامني ،تحريم ،مشكلات اقتصادي مردم ،تورم و... است مطمئنا با برقراري تماس مخالفت ميكنند.در زمان تحريم است كه با تشكيل باندهاي مافيايي اجناس و كالاها را با دلالي و چندين برابر قيمت معامله ميكنند(مثل بنزين) و ....
لازم به ذكر است كه رژيم ايران نه تنها با آمريكا بلكه با جوامع دموكراتيك در سطح بين المللي هم در واقع رابطه ندارد و درهاي ايران و ملت ايران را بسوي دنيا بسته است.
لذا تا زماني كه حيات خود را در خطر نبيند نه تنها با آمريكا بلكه با جامعه جهاني تعامل نخواهد كرد.

ناشناس گفت...

آقای سیامک سانسورچی قبلا گفتم مذاکره با ایرانی که معتقد به سنگسار و قطع اعضای بدن و دیگر مجازاتها و تبعیضهای غیر انیانیست مثل اینستکه آدم با یک شامپانزه به رستوران برود و از او بخواهد جنتلمن باشد... شما اینو در وبلاگ نگذاشتی برات متاسفم که آستانه تحملت اینقدر پایینه لغت شامپانزه توهین به کسی نبود کاربرد سیاسی داشت میدونم اینم نو وبلاگ نمیذاری فقط خواستم بهت بگم یه کم بزرگتر فکر کن جناب آقای دهقانپور

سيامک دهقانپور گفت...

دوست ناشناس،
از اینکه در قضاوت عجله می کنی متاسفم. نظرت در باره ی شامپانزه در پایین مطلبی با عنوان "بایدن: تمایل به گفتگو با ایران داریم." در دهم فوریه منتشر شده بود.

ناشناس گفت...

سیامک جان سلام -خدا قوت به خاطربیان واقعیات بدون سانسور از شما ممنونم .واز دوست ناشناس هم میخواهم که به احترام ادب وحرمت وبلاگ برای خودشون قایل به احترام باشند.

ناشناس گفت...

همین چند روز پیش 22 بهمن ماه بود که مردم با دستانی گره شده فریاد مرگ بر آمریکا را سر داده بودند .شاید این ملت نمیتوانند جنایات آمریکا را که بر آنان نازل کرده است را به راحتی فراموش کنند نیازی به بیان مثال نیست (طبس-انفجار هواپیما در خلیج فارس و...) تا زمانی که ملت ودولت ایران حالا چه کم چه زیاد مرگ را برای آمریکا حواله میکنند نباید انتظار نظرات آماری بهتر از این از مردم آمریکا نسبت به ایران داشته باشیم. در این تماس مستقیم چه باید رخ دهد تا دولت وملت ایران وآمریکا گذشته ها را فراموش کنند و دست یکدیگر را به گرمی بفشارند.

ناشناس گفت...

در دهم فوریه نبود به خدا ولی اگه جای ذیگهای هست که اینجور که میگی حتما هست ازت عذر میخام

Arash گفت...

درود بر شما
ان چیز که مسلم است مردم ایران هیچ دشمنی با مردم امریکا ندارند بلکه این رژیم ایران است که اساس بقای خود را بر دشمنی با غرب و امریکا بنا نهاده است.هرچند پر واضح است که این رفتار رژیم بر نگرش مردم امریکا و جهان نسبت به ما ایرانیان متمدن!؟ تاثیر منفی گذاشته و میگذارد.من بر خلاف عقیده بعضی از دوستان فکر میکنم پرزیدنت اباما و دیگر سیاستمداران امریکا که از گفتگو با ایران صحبت میکنند رژیم ایران را به خوبی می شناسند و این شاید نشان دادن حسن نیت امریکا به جهانیان و به نوعی اتمام حجت با رژیم ایران باشد.