۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

مذاکرات نفس گیر در سنا برسر طرح نهایی ترمیم اقتصادی

در کنگره ی ایالات متحده مذاکرات حساس و فشرده ای میان قانونگذاران و مقامات کاخ سفید با هدف رسیدن به یک مصالحه بر سر مصوبه ی حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی آمریکا در جریان است.
امید قانونگذاران این است که در نخستین نشست ساعت سه بعدازظهر کمیته ی مشترک دو مجلس نمایندگان و سنا شرایط برای یک مصالحه آماده باشد.
سناتور مکس باکوس، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی سنا، یکی از اعضای کمیته ی مشترک مذاکرات، گفت آرای کافی برای تصویب نسخه ی مشترکی که ارزش آن هفتصد و هشتاد و نه میلیارد دلار است وجود دارد. باکوس گفت احتمال زیاد وجود دارد مجلس نمایندگان پنج شنبه و سنا جمعه نسخه ی مشترک را به رای بگذارند.
اینک تمام چشم ها به دفتر رهبران دو مجلس است.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر اکثریت در سنای آمریکا، پس از ده ساعت مذاکرات پشت درهای بسته از پیشرفت های چشمگیر برای آشتی دادن نسخه ی مجلس نمایندگان و سنا خبر داده و بدون اشاره به جزئیات این پیشرفت ها ابراز امیدواری کرده بود کنگره امروز به توافق دست یابد.
سناتور رید و ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دیروز برای آخرین هماهنگی ها ملاقات دیگری با پرزیدنت اوباما در کاخ سفید داشتند.
نسخه ی مصوب سنا هشتصد و سی و هشت میلیارد دلار و نسخه ی مجلس نمایندگان هشتصد و نوزده میلیارد دلار است و بنظر می رسد تلاش ها برای تقلیق ارزش نسخه ی نهایی به زیر هشتصد میلیارد دلار نتیجه بخش بوده است. نسخه ی سنا در بخش معافیت های مالیاتی سنگین تر اما، نسخه ی مجلس نمایندگان به صرف بودجه برای امور توسعه و عمران توجه بیشتری نشان داده است. در طرح سنا دویست و هشتاد و چهار میلیارد و ششصد هزار دلار به معافیت های مالیاتی و پانصد و پنجاه و سه میلیارد و ششصد هزار دلار به صرف برنامه های عمرانی و خدماتی اختصاص یافته است. بر طبق نسخه ی سنا هفتاد و هشت درصد بودجه طی دو سال آینده هزینه می شود که از انتظارات رئیس جمهور هم فراتر است. پرزیدنت اوباما انتظار دارد هفتاد و پنج درصد بودجه ی درخواستی طی سال جاری و سال آینده هزینه شود.
ننسی پلوسی پس از نخستین راند مذاکرات گفت امیدوارست مصوبه تا پایان هفته آماده باشد اما، اشاره کرده است گروهی از دموکرات های لیبرال در مجلس نمایندگان از حذف کمک های آموزشی در نسخه ی سنا ابراز نگرانی کرده اند.
دموکرات های محافظه کار پس از ملاقات شب گذشته با پرزیدنت اوباما به خبرنگاران گفتند رئیس جمهور به آنها اطمینان داده است در راستای کنترل بودجه ی فدرال دست به کار شود.
کارشناسان معتقدند احتمال توافق سریع میان دو مجلس و کاخ سفید بر سر معافیت های مالیاتی بسیار زیاد است اما، مذاکرات بر سر بخش صرف بودجه پیچیده خواهد بود.
دموکرات ها در دولت و کنگره در چند جبهه بطور همزمان به جنگ بحران اقتصادی رفته اند اما، جمهوریخواهان تقریبا یکپارچه با طرح مخالفت می کنند.
در دو روز گذشته شاهد کمپین رئیس جمهور در خارج از واشنگتن برای بسیج افکار عمومی و ملاقات هایی با قانونگذاران در حمایت از طرح ترمیم اقتصادی اش بودیم. یکی از اهداف اصلی کمپین دو روز گذشته در ایندیانا و فلوریدا دفاع از کمک های درخواستی برای بخش آموزش بود که در نسخه ی سنا حذف شده است. امروز پرزیدنت اوباما با هدف تاکید بر اهمیت کمک ها به دولت های ایالتی که آن هم از طرح حذف شده است باتفاق تیم کین، فرماندار دموکرات ویرجینیا، از یک پروژه ی نیمه تمام عمرانی در بزرگراهی در اسپرینگفیلد ویرجینیا بازدید کرد. رئیس جمهور گفت ایالت های سراسر کشور به کمک های مورد نظر او در طرح ترمیم اقتصادی نیازمندند و او تلاش خواهد کرد آنها را در قبال دریافت چنین کمک هایی پاسخگو سازد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، هم امروز به تلاش های رئیس جمهور پیوسته و باتفاق اد رندل، فرماندار پنسیلوینیا، از یک پروژه ی نیمه تمام پل سازی در آن ایالت بازدید می کند. آقای بایدن سپس در کنگره ی ایالتی پنسیلوینیا در هریسبرگ برای قانونگذاران آن ایالت سخنرانی می کند.
دیشب، رام امانوئل، رئیس دفتر رئیس جمهور، و پیتر ارسزگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه ی کاخ سفید، بلافاصله پس از تصویب طرح توسط سنا راهی کنگره شدند. کاخ سفید می کوشد راهی پیدا کند تا حدود شانزده میلیارد دلار کمک به توسعه ی مدارس و مراکز آموزشی و چهل میلیارد دلار کمک به دولت های ایالتی را که در مصالحه برای جلب حمایت سه سناتور جمهوریخواه از طرح حذف شد به مصوبه بازگرداند اما، بنظر می رسد فشارها برای افزودن دوباره ی چهل میلیارد دلار کمک به دولت های ایالتی چندان نتیجه بخش نباشد. دموکرات ها مدعی اند کمک های آموزشی یکصد هزار فرصت شغلی پدید می آورد.
سه سناتور جمهوریخواهی که در رای گیری سنا به دموکرات ها پیوستند خواسته اند در مصالحه با مجلس نمایندگان تغییری عمده در مصوبه ی سنا اعمال نشود. این سه تن از سوی هم حزبی های خود بشدت تحت فشار سیاسی قرار دارند. طرح سنا چهل و دو درصد معافیت های مالیاتی را شامل می شود در حالی که در نسخه ی مجلس نمایندگان یک سوم به معافیت های مالیاتی اختصاص یافته است.
به گفته ی دموکرات ها در نظر گرفتن الویت های رئیس جمهور و حفظ اتفاق نظر کنونی در کنگره ممکن است به بهای کاهش پانزده هزار دلار معافیت مالیاتی خریداران مسکن منجر شود.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، با ابراز تردید نسبت به اینکه مصوبه به ایجاد کار و احیای اقتصاد کمک کند می گوید آنچه که روشن است این است که این طرح به بدهی های ما افزوده و سال به سال کشور را با بهره ای سنگین تر روبرو می کند.
در عین حال، فشارها برای کاهش معافیت های مالیاتی مندرج در نسخه ی سنا که برای خریداران خودرو در نظر گرفته شده رو به افزایش است.
در این میان، جنرال موتورز می گوید ده هزار حقوق بگیر آن خودروسازی در سراسر جهان و دوازده درصد از نیروی کارش در آمریکا بزودی بیکار خواهند شد.
پرزیدنت اوباما معتقد است طرح ترمیم اقتصادی تنها یکی از سه ستون استراتژی او برای به حرکت درآوردن اقتصاد کشور است. نجات سیستم بانکی از رکود و بازگرداندن ثبات به بازار مسکن دو پایه ی دیگر است.
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، دیروز با تشریح طرحی بالغ بر دو هزار میلیارد دلار راههایی را برای نجات سیستم بانکی و اعتباری ارائه داد که بدلیل فقدان جزئیات اجرایی با واکنش منفی بازار سهام، وال استریت، روبرو شد و ارزش سهام داوجونز در کمتر از چند ساعت سیصد و هشتاد و دو واحد سقوط کرد.
پرزیدنت اوباما ضمن دفاع از طرح وزیر خود گفت وال استریت از بحران کنونی سهل و ساده بیرون نخواهد آمد.
امروز برای دومین روز متوالی تیموتی گایتنر برای تشریح برنامه اش به سنا آمد و در برابر کمیته ی امور بودجه با پرسش های دشوار قانونگذاران روبرو شد. مدیران هشت بانک بزرگ آمریکا نیز امروز در نشستی در کنگره در برابر کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان حاضر شدند تا درباره ی نحوه ی استفاده از صد و شصت میلیارد دلار کمک های اخیر دولت فدرال به بانک ها پاسخ دهند. بررسی چگونگی بازگرداندن اعتماد به سیستم مالی در کانون نشست امروز قرار داشت. جمهوریخواهان نسبت به موفقیت طرح نجات مالی تیموتی گایتنر عمیقا ابراز تردید کرده و واکنش مناسبی نشان ندادند.
همزمان یک حرکت گسترده از سوی گروههای فعال سیاسی شکل گرفته است تا با تحت فشار گذاشتن قانونگذاران جمهوریخواه میانه رو مانع رای مثبت احتمالی آنها به نسخه ی نهایی طرح ترمیم اقتصادی شود. در چند روز گذشته هفتصد هزار ای میل به دفاتر این قانونگذاران جمهوریخواه ارسال شده است. در کانون فشارها هفت جمهوریخواه تازه کار و میانه رو در مجلس نمایندگان و سه سناتور میانه روی جمهوریخواه، ارلن اسپکتر، المپیا اسنو، و سوزان کالینز قرار دارند. این سه سناتور رسما از طرح رئیس جمهور حمایت کرده اند. سناتور اسپکتر که در انتخابات سال دو هزار و چهار از سوی هم حزبی هایش با تهدید جدی از دست دادن کرسی اش روبرو بود در انتخابات سال دو هزار و ده باید از کرسی اش در میان مخالفت های شدید هم حزبی هایش دفاع کند. اسپکتر درباره ی رای خود به طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور گفت کاری را انجام داده که باید انجام می داد و نگران از دست دادن کرسی اش نیست.

هیچ نظری موجود نیست: