۱۳۸۷ بهمن ۳۰, چهارشنبه

دمشق در انتظار بازگشت سفیر آمریکا

فردریک جونز، سخنگوی سناتور کری، در گفتگویی تلفنی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت سناتور کری امروز از اردن به لبنان می رود تا با فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان، و سعد حریری، رهبر جناح اکثریت پارلمان لبنان، دیدار و گفتگو کند. این دیدار با سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و پدر سعد، همزمان شده است. دولت بوش سال دو هزار و پنج در سایه ی اتهاماتی که متوجه سوریه در ترور حریری بود سفیر خود را از دمشق فراخواند. سناتور کری علیرغم مخالفت سوریه از برگزاری دادگاه رسیدگی به این پرونده در اول ماه مارس حمایت می کند اما، در آغاز سفرش به منطقه از اشتیاق واشنگتن برای گفتگو با دمشق برای رفع اختلافات سخن گفته بود.
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، امروز در مصاحبه ای با گاردین در آستانه ی دیدار با سناتور کری گفت انتظار دارد پرزیدنت اوباما بزودی سفیر آمریکا را به دمشق بازگرداند. اسد از سفر هیات بلندپایه ای از کنگره به کشورش به عنوان نمایش حسن نیت واشنگتن ابراز خشنودی کرد.
سناتور کری بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که طی چند سال گذشته از دمشق دیدن می کند. او پیشتر دو بار با اسد ملاقات کرده است.
بشار اسد در این مصاحبه می گوید در مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل هیچ کشوری نمی تواند جای آمریکا را بگیرد. رئیس جمهوری سوریه همچنین از سفر احتمالی ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خارومیانه، به دمشق با هدف جلب همکاری سوریه در عراق و منطقه استقبال کرد.
واشنگتن معتقد است دمشق همکاری های مخربی با ایران، حماس و حزب الله لبنان دارد. نیروهای آمریکا سال گذشته در عمق خاک عراق به یک مرکز مشکوک به فعالیت القاعده حمله کردند. دمشق مدعی است حمله به مرگ غیرنظامیان منجر شد و به نشانه ی اعتراض فعالیت دو نهاد آمریکایی را در سوریه ممنوع کرد. اسرائیل هم سال گذشته در یک حمله ی هوایی به درون مرزهای سوریه ساختمانی را نابود کرد که ادعا می شود بخشی از بنای اولیه ی یک رآکتور هسته ای بوده است.
بشار اسد در مصاحبه با گاردین گفت آمریکا نمی تواند دمشق را نادیده بگیرد. به گفته ی اسد سوریه یک بازیگر مهم در منطقه است و صلح در منطقه بدون مشارکت دمشق امکان پذیر نیست.
روز یکشنبه، عماد مصطفی، سفیر سوریه در واشنگتن، موافقت وزارت خزانه داری آمریکا با واریز کردن پانصد هزار دلار به یک بنیاد خیریه ی سوری را نشانه ای از کاهش تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سوریه عنوان کرد. مصطفی گفت مبلغ اهدایی به صندوق کمک به کودکان مبتلا به سرطان توسط سوری های ساکن آمریکا جمع آوری شده است. دولت بوش امکان ارسال کمک های مالی از آمریکا به سوریه را به دلیل احتمال استفاده برای فعالیت های مخرب تروریستی ممنوع کرده بود.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سیامک جان سلام-امروز هم اومدم به وبلاگت سر زدم وپست هارو خوندم. مثل همیشه خوب بود. قربانت سحر