۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

تغییر سیاست جنگ

پرزیدنت اوباما از عزم خود برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا سی و یکم اوت ۲۰۱۰ خبر می دهد. رئیس جمهوری آمریکا برنامه ی خروج نیروها ظرف هیجده ماه را در بازدیدی از کمپ لژون، پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در ایالت کارولینای شمالی، اعلام کرد.
هشت هزار تن از نیرویی که قرار است بزودی به افغانستان فرستاده شوند از این پایگاه اعزام می شوند.
رئیس جمهور گفت خروج کامل نیروها تا سی و یکم دسامبر سال دو هزار و یازده صورت می گیرد.
رئیس جمهور انتخابات شوراهای استانی در عراق را نشانه ای مهم در بازگشت ثبات و امنیت عنوان کرد و گفت هر چند عراق هنوز تا رسیدن به یک الگوی کامل و بی عیب و نقص فاصله دارد اما، آمریکا تا آن روز نمی تواند در آن کشور بماند.
پرزیدنت اوباما گفت زمان آن رسیده که عراق شریکی تمام عیار در یک گفتگوی منطقه ای باشد و همسایگانش روابط عادی و پایداری را پایه ریزی کنند. رئیس جمهور گفت آمریکا در این مسیر در پی ایجاد تماس با تمام کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه خواهد بود. براک اوباما تاکید کرد ما نمی توانیم بیش از این با چالش های منطقه ای بطور منفک برخورد کنیم بلکه نیازمند دیپلماسی هوشمندانه تری هستیم و از این روست که توجه خود را معطوف القاعده در افغانستان و پاکستان و تنظیم یک استراتژی با هدف استفاده از تمام عناصر قدرت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای کرده ایم.
پرزیدنت اوباما در مسیر پرواز به کمپ لژون تلفنی با نوری المالکی، نخست وزیر عراق، گفتگو کرده و جزئیات برنامه ی خروج نیروها را با او در میان گذاشت.
بخش عمده ای از ادوات نظامی و نیروها از دالان مرزی عراق با اردن و کویت خارج خواهد شد.
پرزیدنت اوباما ضمن تقدیر از زحمات رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، که ماموریتش به اتمام رسیده است کریستوفر هیل، مدیرکل آسیای شرقی و اقیانوسیه ی وزارت خارجه، را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق معرفی کرد.
در این بازدید رابرت گیتس، وزیر دفاع، ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، رئیس جمهور را همراهی کردند.
طرح خروج مورد نظر پرزیدنت اوباما سه ماه بیشتر از شانزده ماهی است که او در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود. او پیشتر وعده کرده بود پایان ماه مه نیروهای رزمی را خارج کند.
بر اساس این برنامه، یک نیروی حدودا ۵۰ هزار نفری در عراق باقی خواهد ماند، که وظایف محدود آموزش نیروهای عراقی، فعالیت های ضد تروریسم، و حفاظت دیپلمات ها را برعهده خواهد داشت.
رهبران کنگره ی آمریکا می گویند پرزیدنت اوباما عصر پنج شنبه در یک نشست غیرعلنی قانونگذاران را در جریان طرح خود برای خروج حدود نود هزار تن از نیروهای آمریکا از عراق گذاشته بود.
سناتور جان مک کین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا و رقیب انتخاباتی رئیس جمهور، طرح خروج را معقول توصیف اما، تاکید کرد با طرح انتخاباتی پرزیدنت اوباما تفاوت دارد.
رئیس جمهور امروز یادآوری کرد در زمان رقابت های انتخاباتی گفته بود طرح خروج شانزده ماهه ی خود از عراق را بدون مشاوره با فرماندهان نظامی به اجرا نمی گذارد و آنطور که دولت جرج بوش در حمله به عراق بی برنامه عمل کرد او در خروج نیروها بی دقت نخواهد بود. پرزیدنت اوباما گفت طرح فعلی پس از مشاوره با وزیر دفاع و فرماندهان نظامی تهیه شده است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید پرزیدنت اوباما در گفتگو با او عهد کرده است اگر عراق بار دیگر در خشونت فرو رود در استراتژی جدیدش برای خروج نیروها تجدیدنظر کند.
مک هیو ابراز نگرانی کرده است اوضاع امنیتی در عراق با توجه به انتخابات ماه دسامبر در آن کشور کماکان شکننده باشد. این قانونگذار متنفذ جمهوریخواه می گوید رئیس جمهور به او اطمینان داده است فرماندهان نظامی از انعطاف پذیری لازم در اجرای این طرح برخوردارند.
علیرغم واکنش مثبت جمهوریخواهان به طرح خروج هیجده ماهه، گروهی از دموکرات ها نسبت به شمار نیروهای باقیمانده ابراز تردید کرده اند.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر سنا، می گوید باقی گذاشتن پنجاه هزار نیرو در عراق بیشتر از آن چیزی است که تصور می کرد.
در جلسه ی پشت درهای بسته ی در کاخ سفید علاوه بر سناتور رید؛ ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان؛ جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه؛ جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری؛ رابرت گیتز، وزیر دفاع؛ و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا؛ حضور داشتند.
طرح خروج از عراق یک روز پس از ارائه ی طرح بودجه ی رئیس جمهور به کنگره ارائه می شود که در آن پرزیدنت اوباما از کنگره برای جنگ عراق و افغانستان تا پایان سال مالی دو هزار و ده ۲۰۵ میلیارد دلار درخواست کرده است. بودجه ی جنگ برای سال مالی دو هزار و ده صد و سی میلیارد دلار پیش بینی شده است و رئیس جمهور برای شش ماه مانده به اول اکتبر که آغاز سال مالی محسوب می شود هفتاد و پنج میلیارد و پانصد میلیون دلار دیگر درخواست کرده است.
رئیس جمهور هر چند در پی کاهش هزینه ی برنامه های غیرضروری در پنتاگون است اما، بودجه ی پایه ی پیشنهادی او برای وزارت دفاع با بیست میلیارد و چهارصد میلیون دلار افزایش یعنی پانصد و سی و سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار چهار درصد بیش از بودجه ی سال مالی جاری است.
آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، ضمن استقبال از طرح بودجه ی پیشنهادی به عنوان گامی درست در راستای عمل به وعده ی گسترش نیروی زمینی و تفنگداران دریایی آمریکا از تصمیم رئیس جمهور برای کاهش نیروها از عراق و معطوف کردن توجه به افغانستان و دیگر نقاط منطقه ی خاورمیانه استقبال کرده است.
در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده تصریح شده است پرزیدنت اوباما در همکاری با متحدانش می کوشد، اطمینان حاصل کند ایران به مسولیت هایش در برابر جامعه ی جهانی پایبند خواهد بود و، تعهد دوباره ی آمریکا به پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای و حرکت بسوی جهانی عاری از جنگ افزار اتمی را به نمایش بگذارد.
در طرح بودجه ی پیشنهادی رئیس جمهور بودجه ی وزارت امور خارجه از چهل و هفت میلیارد و دویست میلیون دلار در سال مالی جاری به پنجاه و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار افزایش می یابد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، ضمن استقبال از افزایش بودجه کشور در امور خارجی در نشستی که به بررسی سیاست آمریکا در برابر روسیه اختصاص داشت تاکید کرد ایران باید در راس دستور کار مذاکرات دو جانبه ی واشنگتن و مسکو قرار داشته باشد.
کاخ سفید در عین حال درنظر دارد بخشی از کسری بودجه ی کشور را با حذف پروژه های متعلق به دوران جنگ سرد تامین کند.
برمن با توجه به گزارش های حاکی از احتمال کاهش بودجه ی سپر دفاع موشکی در لهستان و چک که روابط آمریکا و روسیه را بغرنج کرده است این پرسش را مطرح کرد که آیا دولت اوباما باید این طرح سپر دفاعی را دنبال کند؟
استیون پایفر، کارشناس روابط آمریکا و اروپا در موسسه ی بروکینگز، به هاوارد برمن پیشنهاد کرد با توجه به اینکه سرعت استقرار سپر دفاع موشکی از سرعت دسترسی ایران به موشک های بالستیک بیشتر است دولت اوباما می تواند به مسکو اطمینان دهد طی دو تا سه سال آتی چنین سیستمی راه اندازی نخواهد شد و اگر اطلاعات موثقی حاکی از کند شدن یا توقف برنامه ی موشک های دوربرد و برنامه ی غنی سازی اورانیوم از ایران بدست آمد این زمان می تواند تمدید شود.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه و جنوب آسیا در مجلس نمایندگان، معتقد است در حالی که دولت اوباما در حال بررسی سیاست جامعی در برابر ایران است هر گونه استراتژی در ارتباط با بلندپروازی های هسته ای ایران باید مورد حمایت فراگیر متحدان بین المللی ما از جمله هند قرار داشته باشد که برای تامین نیازش به انرژی چشم به ایران دارد.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور جمهوریخواه چاک هیگل در گزارش جدیدی که به اوضاع پاکستان و روابط منطقه ای اش می پردازد پیشنهاد می کنند دولت اوباما نگاه سازنده ای به احداث خط لوله ی انتقال گاز ایران به هند داشته باشد که از پاکستان می گذرد.
جیمز دابینز، مدیر امور امنیت بین المللی و دفاعی موسسه ی رند، در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا، تصریح کرد ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت به پاکستان و افغانستان، و ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، باید در تنظیم استراتژی جدید خود در افغانستان همکاری ایران را چون گذشته مدنظر داشته باشند. دابینز پیشنهاد می کند برای جلب همکاری سازنده ی ایران به تهران اطمینان داده شود حضور نظامی آمریکا در همسایگی دائمی نخواهد بود.
دابینز که خود از مذاکره کنندگان کنفرانس بن در سال دو هزار و یک بود به قانونگذاران پیشنهاد کرد در یک توافق بین المللی و منطقه ای افغانستان بطور دائم کشوری بیطرف اعلام شود که از خاک آن بر علیه همسایگان استفاده نخواهد شد و کشورهای همسایه نیز اجازه نخواهند داد خاک آنها برای اقداماتی علیه افغانستان مورد استفاده قرار بگیرد. دابینز می گوید در این توافق آمریکا و نیروهای ناتو باید متعهد شوند پس از اجرای چنین توافقی نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند.
دیروز در کمیته ی روابط خارجی سنا به ریاست سناتور دموکرات جان کری نشستی با عنوان «تماس با جوامع اسلامی در سراسر جهان» برگزار شد.
سناتور جان کری که به تازگی از سفر به خاورمیانه و گفتگو با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بازگشته است از امکان کمک دمشق در عراق و غزه خبر داد.
گروهی از مقامات دیپلماتیک و نظامی پیشین و کارشناسان برجسته از جمله مدلین آلبرایت، وزیر خارجه ی پیشین آمریکا، دریاسالار ویلیام فالن، فرمانده ی پیشین نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، و دلیه مجاهد، مدیر مرکز مطالعات اسلامی موسسه ی گالوپ، در این نشست حضور داشتند.
مدلین البرایت بر این مساله انگشت گذاشت که آمریکا به کرات به این متهم می شود که به معیارهای دوگانه ای درقبال اقدامات خودش و اقدامات دیگر کشورهای عرب و ایران قائل است. مدلین آلبرایت ضمن تاکید بر اهمیت حمایت آمریکا از برگزاری انتخابات آزاد در کشورهای مسلمان نشین انتخابات اخیر عراق را نمونه ای مناسب از حمایت از دموکراسی عنوان کرد و پیش بینی کرد بی تردید انتخابات ریاست جمهوری در ایران و افغانستان بر مسیر آتی آن دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.
دلیه مجاهد نتایج یک نظرسنجی جدید گالوپ را که در سراسر کشورهای مسلمان نشین تهیه شده است با قانونگذاران در میان گذاشت. بنا بر این نظرسنجی اکثریت مردم کشورهای اسلامی شامل نود درصد پرسش شوندگان در مصر و پنجاه و هفت درصد پرسش شوندگان در ایران معتقدند حمله به عراق بیش از آنکه مفید بوده باشد نتایج زیانباری را به دنبال داشته است و آمریکا در حل اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان جانبدارانه عمل می کند. خانم مجاهد گفت نتایج نظرسنجی نشان می دهد حل و فصل خشونت ها و خروج مسولانه ی نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان و کاهش تنش با ایران و سوریه مهمترین گامی است که می تواند خشم عمومی مسلمانان نسبت به آمریکا را فروبنشاند. دلیه مجاهد می گوید بیش از نود درصد پرسش شوندگان در مصر، اندونزی و ایران گفته اند اگر تصمیم به تهیه ی یک قانون اساسی جدید در کشورشان گرفته شود تضمین آزادی بیان را به بخش جدایی ناپذیر آن قانون اساسی بدل خواهند کرد.

۴ نظر:

siavash گفت...

با سلام
من فکر میکنم اگر از نقطه نظر منافع آمریکا نگاه کنیم سرنگون کردن صدام حسین کار اشتباهی بود چون بعد از جنگ اول خلیج فارس و بعد از حمله اسراییل به مراکز هسته ای صدام حتی اگه سلاح کشتار جمعی هم داشت بیشتر خطر برای ایران بود تا آمریکا حالا من فکر میکنم این سیاست تکمیل کننده اشتباه قبلی است چون عمل ترک عراق درست مثل ترک لبنان در دولت ریگان در دهه 80 هستش که منجر به تشکیل حزب الله شد ونهایتا 15000 نیروی آمریکایی مورد نظر خانوم پلوسی یا 50000 نفر مورد نظر جمهوری خواهان که در پایگاهها مستقر هستند هم باید شاهد استیلای ایران بر خاور میانه باشند.

roya گفت...

خروج بیموقع از عراق خطرناک است زیرا عراق را به کام ولایت فقیه خواهد فرستاد , رژیم جهل و جور و فساد ولایت فقیه برای مداخله احتیاج به هیچ بهانه ای ندارد و همیشه دخالت خواهد کرد و از کسی هم خجالت نمیکشد , اسراییل باید از این آخرین حضور آمریکا در منطقه استفاده کند و کار ولایت فقیه دیکتاتور و فتنه گر را یکسره کند .

سيامک دهقانپور گفت...

حضور نظامی آمریکا در منطقه به کاهش نود هزار نیرو از عراق و افزودن هفده هزار نیرو به افغانستان محدود نمی شود اما، باید دید آمریکا قدرت دیپلماتیک اش تا چه حد می تواند در تغییر سیاست جمهوری اسلامی موثر باشد.

ناشناس گفت...

درود بر سیامک دهقانپور عزیز
این نظر که:(خروج غیر مسئولانه و بیموقع از عراق اشتباه است)کاملا درست است.
ولی به گمان من خروج نیروهای امریکا از عراق(کاهش نیروها) نه غیر مسئولانه و نه بیموقع است.پر واضح است که خلل قدرت در عراق باعث افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و منطقه خواهد شد ولی مطمئن باشید این موضوع را پرزیدنت اباما ودیگر سیاستمداران امریکا به خوبی میدانند.
بهترین راه حل برای ایجادامنیت در عراق به وجود اوردن یک دولت مردمی قدرتمند توسط نیروها و مردم عراق است