۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

انتقاد شدید کنگره از نتایج همه پرسی در ونزوئلا

قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات در کنگره ی آمریکا نسبت به نتیجه ی همه پرسی در ونزوئلا عمیقا ابراز نگرانی کرده اند. مقامات مسول رسیدگی به امور آمریکای لاتین در کنگره این همه پرسی را که به هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، امکان انتخاب نامحدود می دهد ضربه ای بزرگ به دموکراسی و آزادی عنوان کرده اند.
قانونگذاران در کنگره هوگو چاوز را به برگزاری همه پرسی در فضای ارعاب و تطمیع متهم کرده و تمام کشورهای دوستدار آزادی را به اعتراض علیه استبداد و سرکوب، و حمایت از مردم ونزوئلا دعوت می کنند.
کنگره به شکل روزافزونی نگران ناامن تر شدن نیمکره ی غربی است و این امر را ناشی از تلاش های چاوز در ایجاد یک ائتلاف از کشورهای طرف تخاصم آمریکا شامل جمهوری اسلامی ایران می داند.
باید دید پرزیدنت اوباما که از تمایل به تماس با کشورهای طرف تخاصم آمریکا از جمله ونزوئلا و ایران سخن می گوید به این تحول چه واکنشی نشان خواهد داد.
قانونگذاران لاتین تبار کنگره ی آمریکا می گویند گزارش های اولیه از بی نظمی در برگزاری همه پرسی پانزدهم فوریه ی ونزوئلا حکایت دارد و ساعات کار حوزه های اخذ رای با هدف دستکاری آرا تمدید شده است. گروهی از ناظران اروپایی بدلیل اعتراض به نحوه ی برگزاری همه پرسی و دیکتاتور خواندن هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، از آن کشور اخراج شدند.
بنا بر آخرین وضعیت شمارش آرا بیش از پنجاه و چهار درصد به این متمم قانون اساسی رای مثبت دادند.
به گفته ی کانی مک، عضو جمهوریخواه کنگره از فلوریدا، نظرسنجی های انجام گرفته از رای دهندگان پس از خروج از حوزه های اخذ رای با نتایج نهایی شمارش آرا تفاوت فاحش دارد.
بیش از چهل و پنج درصد از رای دهندگان در مخالفت با متمم قانون اساسی رای دادند. اپوزیسیون نتیجه ی انتخابات را پذیرفته است اما، می گوید تصویب این متمم قانون اساسی ونزوئلا را یک گام به دیکتاتوری نزدیکتر می کند.
این دومین بار است که در فاصله ی کمتر از دو سال چاوز می کوشد راه را برای تمدید دوران ریاست جمهوری اش هموار کند. دسامبر دو هزار و هفت مردم این تلاش او را ناکام گذاشتند اما، پیروزی در همه پرسی دیروز به چاوز امکان می دهد پس از دو دوره ی شش ساله در سال دو هزار و دوازده نیز خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند.
همه پرسی امسال، پس از آنکه یک گروه تحقیق در انتخابات دسامبر دو هزار و هفت از اقدامات دولت چاوز برای خریدن رای مردم مناطق محروم با توسل به تطمیع فقرا با وجه نقد، غذا، و وسایل زندگی پرده برداشت، بشدت زیر نظر قرار گرفته بود.
نرخ مشارکت در انتخابات دیروز شصت و هفت درصد اعلام شد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد کمیته ی امور خارجی کنگره، از سازمان کشورهای قاره ی آمریکا و جامعه ی بین الملل خواسته است در برابر تقلب و فساد در برگزاری انتخابات قد علم کنند تا صدای حقیقی مردم ونزوئلا شنیده شود.
چاوز پس از پیروزی گفت برای اجرای برنامه های سوسیالیستی اش نیاز است یک دهه دیگر رهبری کشور را در دست داشته باشد.
کانی مک عضو ارشد کمیته ی مسول امور نیمکره ی غربی می گوید سیاست های افراطی چاوز به افزایش قاچاق مواد مخدر در منطقه و احساسات ضد یهودی در آن کشور دامن زده است.
قانونگذاران معتقدند دولت جرج بوش در هشت سال گذشته به آمریکای لاتین کم توجهی کرد و گسترش روابط ونزوئلا با ایران و روسیه تقویت تماس های دولت براک اوباما با کشورهای آمریکای لاتین را بیش از پیش ضرورت می بخشد.
هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، یک روز پیش از برگزاری همه پرسی در کنفرانس خبری گفت هر روزی برای گفتگو با پرزیدنت براک اوباما روزی خوش یمن خواهد بود.دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی دولت اوباما، معتقد است ونزوئلا به پلی برای نفوذ ایران در آمریکای لاتین بدل شده است. او نسبت به حضور روزافزون حزب الله لبنان در منطقه هشدار داد. دنیس بلیر در عین حال گفت سقوط بهای نفت راه را برای ماجراجویی های ونزوئلا و ایران در منطقه تنگ می کند.

هیچ نظری موجود نیست: