۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

گشودن باب گفتگو با سوریه

رهبران دموکرات کنگره ی ایالات متحده طی سفرهای جداگانه ای به اروپا و خاورمیانه از دوران جدیدی از همکاری آمریکا با متحدانش خبر می دهند. ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از دیروز در رم دیدارهایی با رهبران ایتالیا و پارلمان آن کشور داشته است. از سویی دیگر سناتور جان کری و هاوارد برمن، سیاستگذاران امور خارجی کنگره در سنا و مجلس نمایندگان، برای بررسی آخرین تحولات در خاورمیانه به منطقه رفته اند. خبرسازترین مرحله از سفر سناتور کری و هاوارد برمن دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در دمشق است.
سفر سناتور جان کری و هاوارد برمن در راس گروهی از قانونگذاران کنگره ی آمریکا به خاورمیانه یکشنبه از مصر آغاز شد. سناتور کری در قاهره به خبرنگاران گفت آمریکا مشتاق گفتگو با سوریه است. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا دیروز برای دیدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن، وارد امان شد. دیدار از اسرائیل، سرزمین های فلسطینی، و سوریه بخش دیگری از سفر اعضای ارشد کنگره است.
سفر پیش روی مقامات ارشد کنگره به سوریه و گزارش های حاکی از لغو بعضی تحریم های آمریکا علیه آن کشور از عزم واشنگتن برای گشودن باب گفتگو با دمشق حکایت دارد. سخنگوی کمیته ی روابط خارجی سنا به صدای آمریکا گفت به باور سناتور دموکرات جان کری تماس با سوریه بهترین راه ترغیب دمشق به ایفای نقشی سازنده در خاورمیانه است. یکی از اهداف سفر فراهم کردن زمینه برای بازگشت سفیر آمریکا به دمشق عنوان شده است.
بنا بر گزارش ها وزارت بازرگانی آمریکا اخیرا اجازه داده است قطعات هواپیمای مسافربری بوئینگ هفتصد و چهل و هفت در اختیار خطوط هوایی دولتی سوریه قرار بگیرد. اجرای بعضی تحریم های سوریه هم که دوم فوریه منقضی می شد به فاصله ی دو هفته پس از ریاست جمهوری براک اوباما به تعلیق درآمد.
سناتور کری پیشتر دو بار دیگر نیز با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار کرده و طی آن ملاقات ها از دمشق خواسته بود عبور تسلیحات و تروریست ها به مقصد عراق متوقف شود. سوریه برای رساندن تسلیحات به حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه نیز مورد انتقاد قرار دارد.
روز دوشنبه ملک عبدالله، پادشاه اردن، و سناتور کری طی دیداری در امان راههای از سرگیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل را به گفتگو گذاشتند.
ابهام پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل و روشن نبودن اینکه چه ائتلافی قدرت را در اسرائیل در دست خواهد گرفت تا حدودی بر سفر سناتور کری سایه انداخته است.
سفر کنونی جان کری نخستین سفر او در دوران بر سر کار بودن یک دولت دموکرات در واشنگتن است که صلح خاورمیانه را از همان روز نخست در دستور کار خود قرار داد. سوریه چون ایران از جمله کشورهایی است که پرزیدنت اوباما از تمایل به تماس مستقیم با آنها سخن گفته است.
بشار اسد ماه گذشته از آمادگی برای گفتگوی بدون پیش شرط با دولت پرزیدنت اوباما خبر داده بود.
آغاز سفر سناتور کری به منطقه با سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، در چهاردهم فوریه، همزمان بود. دمشق به دست داشتن در آن ترور متهم هست. دولت پرزیدنت اوباما و مقامات کنگره تصریح کرده اند بر سر ادامه ی فعالیت دادگاه ویژه ی رسیدگی به این پرونده کوتاه نخواهند آمد. هیلری کلینتون، وزیر خارجه، اخیرا از پرداخت یک کمک شش میلیون دلاری برای پیشبرد تحقیقات دادگاه خبر داد. این اضافه بر چهارده میلیون دلاری است که دولت جرج بوش پرداخت کرده بود.
دولت بوش در واکنش به عدم همکاری سوریه در معرفی مسببین ترور رفیق حریری مارگارت اسکوبی، سفیر آمریکا در سوریه، را از دمشق فراخواند.
هر چند سفر سناتور کری و گروه همراهش امری در حوزه ی فعالیت های کنگره است اما، سناتور کری پیش از ترک واشنگتن در دیداری با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، هماهنگی های لازم را انجام داده بود.
وزارت خارجه ی آمریکا می گوید هیلری کلینتون، وزیر خارجه، مقامات کنگره را به سفرهای خارجی تشویق می کند.
سفرهای قانونگذاران آمریکایی به سوریه در دوران دولت جرج بوش مورد انتقاد شدید دولت وقت قرار گرفت و دیدار ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با بشار اسد در دمشق به جنجالی در واشنگتن منجر شد.
ننسی پلوسی همزمان با سفر هم حزبی هایش به خاورمیانه در سفر خود به ایتالیا دوره ی نوینی در روابط آمریکا با هم پیمانانش را وعده داد که به گفته ی او با همکاری در افغانستان آغاز می شود. پلوسی که تباری ایتالیایی دارد در رم با استقبال گرم رهبران ایتالیا روبرو شد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت واشنگتن در رویکرد جدیدش در جهان بدون مشورت با متحدانش در اتحادیه ی اروپا و ناتو عمل نخواهد کرد.
دولت اوباما در آستانه ی اعزام بیش از سی هزار نیروی جدید به افغانستان و دو برابر کردن نیروهایش در آن کشور قرار دارد. در حال حاضر حدود هفتاد هزار نیروی بین المللی در افغانستان مستقر است. ایتالیا ماه دسامبر اعلام کرد برای دوره ای شش ماهه پانصد نیروی خود در استان هرات در همسایگی ایران را به دو هزار و هشتصد تن افزایش می دهد.
پرزیدنت اوباما دیروز دو تماس تلفنی جداگانه با عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه، داشت. کاخ سفید در بیانیه ای عنوان کرد که تقویت روابط دو جانبه و همکاری ترکیه در ناتو از موضوعات مورد گفتگو بوده است و پرزیدنت اوباما تصریح کرد از روابط رو به رشد ترکیه و عراق، همکاری مهم ترکیه در روند صلح خاورمیانه، و نقش ترکیه در استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و پاکستان، حمایت می کند.ترکیه در سال گذشته میانجیگری چند دوره مذاکرات غیررسمی صلح میان سوریه و اسرائیل را برعهده داشت که پس از جنگ غزه متوقف شد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سوریها زرنگ می شوند و ماهنوز در غارهای معنوی به دنبال مدینهء فاضله هستیم. حال آنکه در غار تار عنکبوتی بیش نیست.

ناشناس گفت...

سیامک جان به نظر شما چه کاسه ای زیر نیم کاسه ی این گنبد سفید است که سران رده اولش را روانه آسیا (خاورمیانه) میکند و تحریم ها را لغو و قطعات و لوازم طیاره جایگزین میکند . ممنونم که میخوای وقت بزاری و به سوال من جواب بدی. بابت پست پرو پیمون امروزت من از شما تشکر میکنم.قربان شما