۱۳۸۷ اسفند ۸, پنجشنبه

آیا در بودجه ی جدید آمریکا طرح سپر دفاع موشکی متوقف می شود؟

بودجه ی سال مالی جاری پنتاگون ششصد و دوازده میلیارد دلار است. این بزرگترین بودجه ی امور دفاعی از جنگ دوم جهانی است. در سایه ی کسری بودجه و بحران اقتصادی در کنگره، کاخ سفید، و پنتاگون اتفاق نظر نسبی درباره ی کاهش این بودجه پدید آمده است. توقف برنامه ی تولید هواپیماهای فوق پیشرفته ی استراتژیک اف بیست و دو، نسل جدید ناوهای هواپیمابر، و کاهش بودجه ی حدودا ده میلیارد دلاری سپر دفاع موشکی در صدر لیست کاهش بودجه قرار دارد. آژانس دفاع موشکی با دعوت از کارشناسان برجسته در حال بررسی میزان کارآیی برنامه ی استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان است که هدف از آن جلوگیری از تهدید بالقوه ی موشکی ایران عنوان می شود.
دیروز در نشستی در کنگره، فیلیپ کویل، مدیر پیشین آزمایش و ارزیابی وزارت دفاع، احتمال دست زدن ایران به یک حمله ی موشکی به اروپا یا آمریکا را خودکشی ایران توصیف کرد و گفت بعید می داند تهران چنان بی پروا باشد که به چنین خودزنی دست بزند و در انتظار واکنش غرب بنشیند چرا که چنین حملات موشکی پاسخی را بدنبال خواهد داشت. کویل تاکید کرد پرتاب اخیر ماهواره ی امید با موشک سفیر دو نیز چیزی را در این نظر او تغییر نمی دهد.
فیلیپ کویل در گزارش اش به اعضای کنگره انتخاب مکان رادار و و موشک های رهگیر در جمهوری چک و لهستان را نیز به پرسش گرفت. کویل هفته ی گذشته دو روز را با ژنرال پتریک اورایلی، مدیر جدید آژانس دفاع موشکی، و اعضای آژانس ملاقات کرد و دیدگاههای خود را با آنها در میان گذاشت.
دیروز، دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، هم در نشست دیگری در کنگره بود. آقای بلیر با اشاره به اینکه رژیم ایران به آمریکا به عنوان یک دشمن و تهدید می نگرد به قانونگذاران گفت سیاست های منطقه ای ایران در کنار تلاش ها برای توسعه ی دو مولفه ی عمده ی دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای یعنی غنی سازی اورانیوم و برنامه های موشکی بسیاری از حکومت های منطقه از ریاض تا تل آویو را هراسان کرده است.مدیر اطلاعات ملی تصریح کرد تهران دست کم تولید جنگ افزارهای هسته ای قابل پرتاب را به عنوان یک گزینه در نظر دارد اما، گفت روشن نیست که ایران آزمایش تولید کلاهک اتمی را از سر گرفته باشد.

۴ نظر:

siavash گفت...

سلام سیامک جان خسته نباشی
میشه لطفا ازشرح وظایف واختیارات مجلسین سنا و نمایندگان بگی و تفاوتهاشون.
تا اونجایی که من متوجه شدم وزرای کابینه فقط از سنا رای اعتماد میگیرن. آیا مجلس نمایندگان هم میتونه وزرا را عزل کنه؟
مقامات دولت تا چه سطحی وبه کدامیک از مجالس باید پاسخگو باشن؟
ایا مجلس نمایندگان هم میتونه شخص رییس جمهور را استیظاح کنه؟ اگه مبتونه با چند رای؟
و اصلا برای چی دو تا مجلس لازمه؟
ممنون میشم جواب بدی.
از گزارش هاتم تشکر میکنم.

سيامک دهقانپور گفت...

استیضاح وزرا، رئیس جمهور و دیگر مقامات دولتی باید ابتدا توسط مجلس نمایندگان درخواست و انجام بگیرد و رای اکثریت برای این امر کافی است اما، مرحله دادرسی عمومی در عهده ی سنا است و برای حکم به برکناری به دو سوم آرا در سنا نیاز هست. در بیش از سه دهه ی گذشته شانزده مقام دولتی استیضاح شده اند که هفت تن از آنها برکنار شدند.
مقامات دولت به هر دو مجلس پاسخگو هستند. در واقع ۴۳۵ قانونگذار مجلس نمایندگان نماینده ی طیف وسیعتری از جامعه ی آمریکا هستند که حقوقدانان، پزشکان، نظامیان، فعالان حقوق مدنی، و متخصصان را در بر می گیرد در حالی که ۱۰۰ سناتور مجلس سنا گروهی برگزیده و عمدتا حقوقدان اند.

ناشناس گفت...

سیامک جان سلام (دانشجوی کامپیوتر از قم)
از منظر اقتصادی خودت شاهد اوضاع وخیم اقتصادی امریکا هستی
حال نکته اینجاست علت کجا باید جستجو کرد !
1. قدرت های جدید چین هند .....
2. سیاست های نادرست سیاسی اقتصادی 3.رویکرد خرید مصرف کننده های امریکایی به سمت اجناس خارجی
.
..
شاید دلایل کلی باشن ولی جزییات خیلی ساده

امروز خودرهای ژاپنی و کره ای در خیابان های ایران جولان می دهند
حال امریکا سرش را در برف
تحریم فروبرده, خون فورد , جنرال موتر با دست خویش مباح کرده
فک می کنید تحریم راه را بر جمهوری اسلامی بسته .. نه !
امریکا بهتره به جای ضربه ها ی کور چشماش باز کنه , بدونه به کجا میزنه ..
امروز 1 میلیارد چینی به دولتشون اعتماد دار ن خیلی احمقانه نیست امریکا روابط اقتصادی با چین رو فدای حقوق بشر کنه به خاطر چی ؟
متاسفانه بحث طولانیه ..........
به امید روابط اقتصادی ایران امریکا

سيامک دهقانپور گفت...

نکته ی مهم درباره ی آمریکا این است که بسیاری از مسائل شفاف است. اوضاع اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله ایران در حال اضمحلال است ولی کمتر خبری از آن می شنویم. در آمریکا کوچکترین افت و خیز اقتصادی زیر ذره بین قرار می گیرد و همین باعث می شود که بسرعت برای آن راهکاری در نظر گرفته شود. یعنی پیش از آنکه بیماری تمام بدن را فرابگیرد به فکر می افتند.
موافقم که در این سالها تحریم های یکجانبه ی آمریکا تاثیر مورد نظر را نداشته و کشورهای دیگر از قطع روابط تجاری و اقتصادی آمریکا با ایران نهایت استفاده را برده اند اما، فراموش نکنیم که جمهوری اسلامی از بسیاری از شرکت های آمریکایی بطور غیرمستقیم نیازهایش را تامین می کرد. آنچه که در حال حاضر تهران را نگران کرده تحریم های بانکی است که مورد تائید شورای امنیت است و چین و روسیه و تمام دنیا موظف اند از آن تبعیت کنند. با این وجود نباید فشار تحریم های آمریکا بر صنایع نفت ایران را فراموش کنیم.