۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

اوباما: نوبت ایران است!

پرزیدنت براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری تلویزیونی خود که تحت الشعاع بحران اقتصادی و لایحه ی ترمیم اقتصاد آمریکا در کنگره قرار داشت به سه پرسش در حوزه ی سیاست خارجی پاسخ داد.

براک اوباما در سومین هفته ی فعالیت اش در کاخ سفید گفت موضع گیرهای روشن او در اعزام جرج میچل، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به خاورمیانه، و مصاحبه هایی که انجام داده نشانه های کافی برای برخوردی متفاوت را به نمایش گذاشته است اینک نوبت ایران است نشان دهد قصد دارد متفاوت عمل کند.
پرزیدنت براک اوباما ضمن تقدیر از مردم و تاریخ ایران و انتقاد از عملکرد دولت ایران طی چند دهه ی گذشته از تمایل اش به وجود یک روابط دوجانبه ی توام با احترام میان آمریکا و ایران سخن گفت.
رئیس جمهوری آمریکا در حالی که تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای، حمایت مالی از حزب الله و حماس، و لفاظی های تند ضد اسرائیلی رهبران ایران، را غیرقابل قبول عنوان کرد گفت گروه امنیت ملی اش در حال بررسی سیاست ایران و یافتن زمینه های مشترک همکاری دو کشور هستند.
پرزیدنت اوباما گفت انتظار دارد دولت او طی ماههای آتی چشم به فرصت هایی داشته باشد که به مذاکرات رو در روی ایران و آمریکا منجر شود و سیاست آمریکا را به مسیری جدید سوق دهد.
اوباما در عین حال هشدار داد عبور از دیوار بلند عدم اطمینان چند دهه ی اخیر میان ایران و آمریکا امری دشوار خواهد بود.
اظهارنظرات پرزیدنت اوباما درباره ی ایران به فاصله ی ۲۴ ساعت پس از اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود.
بنا به گزارش مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی ایران دولت احمدی نژاد در بودجه ی سال مالی آتی که از فروردین ماه آغاز می شود با ۴۴ میلیارد دلار کسری بودجه روبروست. کارشناسان کاهش چشمگیر بهای نفت، سیاستگذاری های اقتصادی نسنجیده ی احمدی نژاد، و تحریم های بین المللی را از عوامل اصلی این معضل بزرگ پیش روی دولت بعدی می دانند. وصول مالیات های معوقه، و یک استقراض ۱۱ میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی از جمله اقدامات مورد نظر جمهوری اسلامی برای کاهش این کسری بودجه است.
بنا بر آمار نرخ تورم در ایران به ۲۴ درصد رسیده است.
دولت اوباما بارها گفته است اگر ایران به تمایل آمریکا برای حل دیپلماتیک اختلافات پاسخ منفی دهد با تشدید تحریم های بین المللی روبرو خواهد شد.

۱ نظر:

سنگسار stoning to death گفت...

ملت ایران برای بازگرداندن ارتش به آغوش خود و رهایی ازسپاه پاسداران سرکوبگر نیازمند به کمک قوای نظامی خارجی است همانگونه که در آلمان هیتلری مردم آلمان با کمک از خارج از شر هیتلر خلاص شدند.
مذاکره با جمهوری اسلامی فایدهای ندارد ولی برای آخوندها مفید است چون به معنی خرید زمان برای دستیابی به سلاح اتمیست به اوباما باید گفت آزموده را دوبار آزمودن خطاست