۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

ایران ظاهرا حمایتش از کرزای را محدود کرده است

کنگره ی ایالات متحده صبح امروز صحنه ی حضور مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا بود. ژنرال دیوید پترایس، فرمانده کل نظامیان آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، میشل فلورنوی، معاون سیاسی وزارت دفاع، و دریاسالار اریک اولسن، فرمانده نیروهای عملیات ویژه ی آمریکا، امروز و فردا را در کنگره به تشریح استراتژی جدید دولت اوباما در افغانستان و پاکستان می پردازند. نقش ایران در منطقه از مسائل مطرح در جلسه ی امروز بود.
این نخستین حضور ژنرال پترایس در مقام رهبر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در برابر سنا است.
پترایس در نخستین گزارش اش در دوران ریاست جمهوری براک اوباما به کنگره نسبت به قدرت گرفتن بیش از پیش طالبان و دیگر گروههای تروریستی در افغانستان و پاکستان هشدار داد.
ژنرال پترایس در گزارش چهل و هشت صفحه ای اش به سنا چهل بار از ایران نام می برد و از ادامه ی کمک های ایران در راستای تجهیز گروههای تروریستی در لبنان، غزه، عراق و افغانستان ابراز نگرانی می کند. ژنرال پترایس ضمن پرداختن به نگرانی های ناشی از برنامه ی هسته ای ظن برانگیز ایران به تلاش های آمریکا برای حفظ امنیت کشورهای منطقه ی خلیج فارس در یک سیستم دفاع موشکی اشاره کرده و تاکید می کند که اقدامات و لفاظی های تهران به اتحادی میان کشورهای منطقه با آمریکا در برابر ایران منجر شده که دهه ها سابقه نداشته است.
پترایس در گزارش خود با اشاره به سیاست دوگانه ی تهران در افغانستان می گوید ایران با ارائه ی حمایت های فرصت طلبانه به طالبان به تلاش ها برای ایجاد ثبات در افغانستان لطمه می زند و حمایت علنی دیرپای خود از دولت کرزای را کاهش داده است. پترایس در عین حال می گوید کمک های نظامی ایران به شورشیان در افغانستان چندان چشمگیر نیست اما، تهران در پی گسترش روابطش با دیگر رهبران افغانستان از جمله بسط دامنه ی نفوذش در هرات است.
اظهارات پترایس با توجه به گزارش های حاکی از حضور رقبای جدی در برابر کرزای در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت افغانستان قابل توجه است.
پترایس گفت کوتاهی ایران در اطمینان دهی به جامعه ی جهانی نسبت به برنامه ی هسته ای اش ممکن است شرایطی ایجاد کند که اسرائیل سرانجام به یک حمله ی پیشگیرانه برای از کار انداختن یا به تاخیر انداختن برنامه ی هسته ای ایران دست بزند.
در بخشی از جلسه سناتور لوین درباره ی تاثیر همکاری واشنگتن با مسکو بر سر سپر دفاع موشکی در برابر ایران از معاون وزارت دفاع و ژنرال پترایس سوال کرد.
میشل فلورنوی، معاون وزارت دفاع، تاکید کرد این موضوعی است که در همین ساعات پرزیدنت اوباما با همتای روس اش، دیمتری مدودف، در لندن به بحث می گذارد و فرمانده ی کل نظامیان آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی هم ضمن مثبت خواندن آزمودن چنین رویکردی گفت همکاری روسیه چه در افغانستان و آسیای مرکزی و چه در سیستم دفاع موشکی علیه ایران می تواند بسیار موثر باشد.
فرمانده ی نظامی ارشد آمریکا در منطقه با اشاره به تهدید یکی از رهبران طالبان نسبت به طرح یک حمله ی تروریستی به آمریکا گفت ما هر گونه تهدیدی را جدی می گیریم.
دریاسالار مایکل مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، دیروز در یک سخنرانی نسبت به تاثیر بحران جهانی اقتصادی بر بازسازی افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.
دریاسالار مالن در عین حال گفت طرح سنای آمریکا مبنی بر سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به پاکستان طی دوره ای پنج ساله نشانه ی ادامه ی تعهد واشنگتن به آن کشور است.
اما، سناتور کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، می گوید تا زمانی که دولت پاکستان ضرورت مبارزه با عناصر شورشی درون مرزهای آن کشور را درک نکند او از سه برابر شدن کمک ها حمایت نخواهد کرد و معتقد است نباید توفیق در افغانستان را بیش از حد به پاکستان گره زد.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، بزودی در نشستی با حضور قائم مقام وزارت خارجه ی آمریکا لایحه ی جدید کمک های غیرنظامی به پاکستان را مورد بررسی قرار می دهد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا همچنین با اعلام تائید صلاحیت ژنرال کارل آیکنبری و کریستوفر هیل، سفیران پیشنهادی آمریکا در افغانستان و عراق، در کمیته ی تحت نظرش، اسامی آنها را برای کسب رای اعتماد به کل سنا ارجاع کرده است. آیکنبری در صورت کسب رای اعتماد ردای نظامی را از تن درآورده و لباس دیپلماتیک به تن خواهد کرد.

۵ نظر:

arash گفت...

درود بر شما
به نظر من شما از مطلع ترین و پرکارترین کارکنان صدای آمریکا هستید.چندی پیش دروبلاگم پستی درباره پیام نوروزی اوباما گذاشتمبه این آدرس:http://pleasewakeupnow2.wordpress.com/2009/03/20/%d8%ad%d8%a7%d8%ac-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%85%d8%a7-%db%8c%d8%a7-%da%af%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8%d8%b4%d8%b1/


و چندروز پیش متوجه شدم در سایتی این پست من لینک شده .در اینجا:
http://pajamasmedia.com/michaelledeen/2009/03/31/afghanistan-and-beyond/
بعد از خواندن فهمیدم مقاله ای است از مایکل لدین که در جایی از من اسم برده.حال از شما میخواهم در صورت امکان صحت نوشته را تایید کنید و از مواضع آقای لدین بگویید .
با سپاس
آرش

roya گفت...

امیر قطر به وزير خارجه شيلى تذكر داده است كه به جاى خليج فارس بايد بگويد : «خليج عربى»
به گزارش روزنامه الوطن، چاپ عربستان سعودى، در اجلاس مشترك سران كشورهاى عرب و امريكاى لاتين، كه روز سه شنبه در دوحه پايتخت قطر برگزار شد، شيخ حمد بن خليفه آل ثانى، امير قطر، در مورد كاربرد عبارت «خليج عربى» به جاى خليج فارس، به وزير خارجه شيلى تذكر داد و گفت: كشورهاى عربى اين خليج را «خليج عربى» مى نامند.
وزير خارجه شيلى، در آن نشست، از گسترش روابط اقتصادى كشورهاى آمريكاى لاتين وكشورهاى عضو شوراى همكارى «خليج فارس» ابراز خرسندى كرده بود.
يك روز پيش از آن نيز، اتحاديه عرب، در بيانيه خود، از مواضع امارات متحده عربى درباره جزاير سه گانه تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسى دفاع كرده بود.
این هم پاداش ایران برای سی سال مرگ بر اسراییل گفتن و رویارویی با تحریم و دشمنی جهان فقط به خاطر عربهای عزیز در برابر اسرا ییل !!

arash گفت...

ممنون که جواب دادی سیامک جان!

سيامک دهقانپور گفت...

آرش عزیز
از بابت تاخیر پوزش می خواهم گرفتاری های کار و زندگی نمی گذارد اما، پس از فرستادن اولین پیغامت هر چه در لینکی که از مقالات مایکل لدین داده بودی نگاه کردم چیزی درباره ی تو ندیدم. محبت کن دقیق تر مساله را با من در میان بگذار. درباره ی مواضع لدین اجازه بده در فرصتی مناسب این کار انجام بدهم. اما، اگر اطلاعاتی درباره ی سوابق او بخواهی سال گذشته مطالبی را نوشته بودم که می توانی نگاهی به آنها بیاندازی.
http://voacapitol.blogspot.com/2008/06/blog-post_3716.html
http://voacapitol.blogspot.com/2008/06/blog-post_890.html

arash گفت...

درود سیامک جان:
من پیشتر گفته بودم و میدانم بسیار پرکار هتسی لطفا یادآوری من را حمل بر بی ادبی نکنید.
آقای لدین در مقاله
faster please Afghanistan, and Beyond
در صفحه دوم در اینجا A young Iranian blogger, upon hearing Obama’s love video to the mullahs, reacted with an elegant mixture of sadness and pride:

…people have been tortured on the charges of having connections with the United States. Some have been silent thinking you will come to their rescue. At least Bush had the honesty to separate this regime from the people. How easy you play with the people card. Please do not talk about our people anymore. Engage the regime and leave us alone. We will free Iran, even when you are helping this occupying regime…
به وبلاگ من اشاره کرده .
از راهنماییت هم ممنون .الان میروم بخوانم!