۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

ضربه به پاشنه ی آشیل

کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا پس از ماهها رایزنی لایحه ای را ارائه کرده است که قدرت بی سابقه ای را با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای در اختیار پرزیدنت اوباما قرار می دهد. این لایحه صادرکنندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران را هدف تحریم قرار می دهد. ارائه ی لایحه در آستانه ی یکصدمین روز فعالیت دولت پرزیدنت اوباما از بی صبری کنگره نسبت به کندی تلاش های دیپلماتیک در برابر ایران حکایت دارد.
لایحه ی موسوم به «قانون تحریم فرآورده های نفتی ایران» تا کنون از امضای بیست و پنج سناتور دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است و آنطور که تنظیم کنندگان آن مطرح می کنند پاشنه ی آشیل ایران را هدف قرار داده است.
سناتور دموکرات اون بای، عضو متنفذ کمیته ی نیروهای مسلح سنا، تنظیم کننده ی لایحه «تحریم فرآورده های نفتی ایران» معتقد است تحریم بنزین بهترین فرصت را برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای بدون بکارگیری گزینه ی نظامی قرار می دهد.
ایران حدود چهل درصد بنزین مصرفی اش را وارد می کند. شل هلند، ویتول سوئیس، بریتیش پترولیوم، ترافیگورا سوئیس و هلند، توتال فرانسه، ریالنس هند، تامین کنندگان بنزین ایران هدف تحریم های پیشنهادی قرار دارند.
لایحه ی پیشنهادی همچنین شرکت های حمل و نقل و بیمه کنندگان تانکرها نفتی به مقصد ایران چون غول بیمه ی جهان لویدز بریتانیا را در کانون تحریم ها قرار داده است.
منتقدان می گویند این اقدام ممکن است به اتحاد اروپا با آمریکا در برابر ایران لطمه بزند.
سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در سنا، می گوید آنها باید میان اقتصاد دویست و پنجاه میلیارد دلاری ایران و اقتصادی سیزده هزار میلیارد دلاری آمریکا دست به انتخاب بزنند.
به باور سناتور اون بای، عضو کمیته ی اطلاعات سنا، زمان نقش مهمی در اجرای این تحریم بازی می کند زیر ایران می تواند بین دو تا چهار سال دیگر به قابلیت تولید بمب اتم دست یابد. به باور او ایران در تلاش برای افزایش ظرفیت پالایش بنزین در داخل کشور است و ضربه به پاشنه ی آشیل ایران باید بسرعت وارد شود.
اعضای ارشد سنای آمریکا می گویند نفت بشکه ای پنجاه دلار دولت ایران را که بودجه ی آن کشور را بر مبنای نفت بشکه ای هشتاد دلار تنظیم کرده بشدت تحت فشار قرار داده است.
قانونگذاران اذعان می کنند که جمهوری اسلامی خواهد کوشید آمریکا را مسول فشارهای اقتصادی پیامد تحریم بنزین معرفی کند ولی آنها این ایده را رد می کنند که این تحریم به اتحاد مردم در پشت رژیم منجر می شود و نمونه ی آن را آشوب های پس از سهمیه بندی بنزین عنوان می کنند.
به اعتقاد سناتور بای این تحریم سلاح جدید قدرتمندی در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد داد که موفقیت رویکرد دیپلماتیک جدیدش در برابر ایران را افزایش می دهد.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، می گوید در گفتگویی خصوصی با دنیس راس، مسول امور ایران در وزارت خارجه ی آمریکا، پیش از سفرش به خاورمیانه و کشورهای منطقه ی خلیج فارس، نظر او را درباره ی لایحه ی جدید جویا شده بود و او مخالفتی نشان نداده است.
لایحه در صورت تصویب رئیس جمهوری آمریکا را به اجرای تحریم ها ملزم نمی کند بلکه موانع حقوقی سد راه اجرای تحریم ها را بر می دارد تا هر زمان که لازم بود بتوان بسرعت تحریم ها را اعمال کرد.
سناتور لیبرمن معتقد است تماس با ایران یک تاکتیک است، استراتژی نیست و اگر قرار است تماس با ایران نتیجه بخش باشد باید بخشی از استراتژی جامعی شامل اهداف، برنامه ی مشخص و ابزارهای فشار باشد و این لایحه مشخصا این ابزار فشار را در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد.
قانونگذاران تاکید دارند که پرزیدنت اوباما در دوران کمپین انتخاباتی اش مساله ی تحریم بنزین را به عنوان یک ابزار موثر مطرح کرده بود.
بیست و پنج سناتور حامی لایحه تا کنون شامل دوازده دموکرات و دوازده جمهوریخواه و یک سناتور مستقل دموکرات اند: سناتورهای دموکرات: اون بای، باربارا باکسر، بن کاردین، راس فاینگلد، امی کوبشار، مری لاندریو، رابرت منندز، باربارا میکولسکی، پتی موری، چارلز شومر، دبی استبناو، و ران وایدن؛ و سناتورهای جمهوریخواه: جان کایل، کیت باند، سم براونبک، ریچارد بر، تام کوبرن، سوزان کالینز، لیندزی گراهم، جیمز اینهاف، مایک جوهانس، جیمز ریش، جان تون، دیوید ویدر؛ و سناتور مستقل دموکرات جوزف لیبرمن هستند.
لایحه در واقع «قانون تحریم ایران مصوب سال هزار و نهصد و نود و شش» را بسط و توسعه می دهد. تحریم های پیشنهادی در آستانه ی برگزاری نشست سه روزه و سالانه ی لابی اسرائیلی موسوم به ایپک اعلام شد. نشست ایپک روز یکشنبه آغاز می شود. بسیاری معتقدند ایپک در تنظیم لوایح تحریم ایران نقشی موثر داشته و دارد.
با توجه به حمایت قوی دو حزب از لایحه انتظار می رود بسرعت مورد تصویب قرار بگیرد.
نسخه ی مشابهی از لایحه در مجلس نمایندگان توسط برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، و مارک کرک، عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه، تنظیم شده است که از حمایت گروه کثیری از قانونگذاران، در سوی دیگر کنگره، در مجلس نمایندگان، برخوردار است.
دیروز همچنین مجلس نمایندگان قطعنامه ای را به تصویب رساند که از پرزیدنت اوباما و تمام متحدان آمریکا می خواهد مساله ی ناپدیدشدن رابرت لوینسون، عضو پیشین اف بی آی در جزیره ی کیش، را در هر گونه تماسی با مقامات ایران پیگیری کنند. هنگام طرح قطعنامه قانونگذاران همچنین از تهران خواستند اجازه دهد رکسانا صابری و عشاء مومنی، آمریکاییان ایرانی تبار، به آمریکا بازگردند.
اعضای ارشد کنگره تاکید دارند در شرایطی که همکاری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در واشنگتن در بسیاری موارد دشوار شده است اتفاق نظر دو حزبی بر سر مساله ی ایران در کنگره وجود دارد.

۴ نظر:

فرهاد از کردستان گفت...

شرکتهایی که به ایران بنزین میفروشند به کار خود ادامه خواهند داد تازه پرزیدنت اوباما هم از این قانون استفاده نخواهد کرد چون جمهوری اسلامی با حیله گری او را امیدوار نگه میدارد تا او از این قانون استفاده نکند تا زمانیکه بمب انمی اسلامی ساخته شود .

Nooshin گفت...

امیدوارم سخنان چند روز پیش خانم کلینتون فقط مصرف داخلی و خود شیرینی برای حزبش بوده باشد که سیاستهای منزوی کردن رژیم ایران از طرف دولت بوش را نکوهش میکرد چون اگر این طرز فکر واقعی دولت اوباما باشد و پرزیدنت اوباما از این قانون کنگره استفاده نکند بنیاد گرایی را اینبار مسلح به بمب اتمی خواهیم دید و فاجعه ای در راه خواهد بود که اثری مهلک تر و ضربه ای مرگبارتر از هیتلر بر بشریت وارد خواهد کرد .

سرکار خانم زندی گفت...

این خانم کلینتون هم با یه مویز سردیش میکنه و با یه کیشمیش گرمی,وقتی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری با اوباما رقابت میکرد حرف از محو کردن ایران از روی زمین در صورت حمله ایران به اسراییل میزد , حالا که تو دم و دستگاه پست و مقامی بهش دادن بخاطر خوش اومدن حزبش و ریسش آقای اوباما میگه انزوای ایران درست نبوده حتی به انزوای ایران هم راضی نیست چه برسه به محو از زمین و اقدام نظامی !!!!

arash گفت...

زمانی را میبینم که سناتور پیش برنده تحریم - بعد ار تغییر رژیم- بدنبال لایحه کمک به ایران باشد