۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

تعیین خط قرمز برای ایران

سرسختی جمهوری اسلامی در برابر نرمش دولت براک اوباما پیشاپیش بسیاری را در واشنگتن درباره ی چشم انداز ادامه ی توسعه ی برنامه ی غنی سازی اورانیوم همزمان با توسعه ی فعالیت های موشکی در ایران نگران کرده است.

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، اخیرا در یک سخنرانی با اشاره به سفرش به خاورمیانه و دیدار با رهبران کشورهای منطقه گفت گرچه بسیاری از کشورها در خاورمیانه عمیقا نگران تلاش های ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای هستند اما، تنها اسرائیل از میان آنها تصمیم گرفته است سرانجام ممکن است به چه اقدامی دست بزند.
جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معتقد است کوتاهی جامعه ی جهانی در وضع تحریم های موثر بر ایران شرایطی ایجاد کرده است که تهران از این عدم تصمیم گیری و ابهام در مخالفت با برنامه هایش بخوبی آگاه شده و راه خود را ادامه می دهد.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا می گوید دولت اوباما ضمن ادامه ی تلاش ها برای گفتگو با ایران باید به عنوان یک الویت فوری با هم پیمانان ما بر سر میز نشسته و درباره ی تعیین خط قرمز برای ایران تصمیم گیری کند و اینکه در صورت عبور از این خط قرمز چه اقدامی انجام خواهد گرفت. به باور کری اتخاذ این رویکرد در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک بسیار ضروری است.
چهارشنبه ی گذشته وزارت خارجه ی آمریکا پس از نخستین نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در دوران دولت اوباما اعلام کرد ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه، در نشست های بعدی با ایران بطور دائم حضور خواهد داشت. دولت بوش تنها با یک دوره شرکت برنز به عنوان ناظر در مذاکرات ژنو موافقت کرده بود. روشن نیست پاسخ تهران به دعوت جدید برای از سرگیری مذاکرات چه باشد. احمدی نژاد هر چند از طرح بانک سوخت هسته ای در قزاقستان استقبال کرده اما، گفته است توقف غنی سازی نمی تواند در مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.
سناتور کری عمیقا باور دارد روسیه در این روند یک بازیگر حیاتی است و تاکید می کند برای همه ی آنهایی که قصد پرهیز از گزینه ی خطرناک و ویرانگر نظامی را در برابر ایران دارند روسیه یک شریک ضروری در این راه است.
کری با اشاره به چالش های میان مسکو و واشنگتن بر سر سپر دفاع موشکی می گوید باید اطمینان حاصل کنیم این سیستم ما را از همکاری بر سر منافع مشترک مان منحرف نکند.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا صراحتا گفته است که با استقرار سریع سیستم های آزموده نشده ی رادار و ده موشک رهگیر در جمهوری چک و لهستان مساله دارد. در بودجه ی سال مالی دو هزار و ده پنتاگون دولت اوباما یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از بودجه ی آژانس دفاع موشکی را کسر کرده است. اقدامی که به یک جنجال در کنگره در میان شماری از قانونگذاران منجر شد.
سناتور کری می گوید رویکرد ما باید بر مبنای تهدیدهای واقعی باشد؛ تهدیدهایی که عملا با آنها روبرو هستیم و در این راستا روسیه و آمریکا باید تلاش بیشتری را صرف سیستم های دفاع کارآمد مشترک در برابر موشک های با برد متوسط کنند.
سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی با هدف مقابله با تهدیدهای احتمالی موشک های بالستیک ایران در دست بررسی است. مقامات ارشد نظامی آمریکا معتقدند ایران ممکن است تا سال ۲۰۱۵ به چنین قابلیتی دست پیدا کند.
انتظار می رود بدنبال دیدار پرزیدنت اوباما با همتای روس اش، دیمتری مدودیف، در حاشیه ی نشست گروه بیست در لندن همکاری های دو کشور وارد عرصه ی جدیدی شود.
به اعتقاد سناتور کری، قانونگذار متنفذ آمریکایی، روسیه هم به سهم خود با کمک به متقاعد کردن تهران به تغییر سیاست های هسته ای و موشکی اش باید در مسیر به حداقل رساندن نیاز به سپر دفاع موشکی در اروپا گام بردارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مطمئن باشید گزینه نظامی هیچ خطری ندارد , رژیم ایران فقط خواستار بقا خود است اگر تاسیسات اتمیش بمباران شود برای حفظ ظاهر چند موشک بی خاصیت شلیک میکند و بعد با خیال راحت به چپاول ملت ایران ادامه میدهد و قصد و جرات درگیری هولناکی که دم از آن میزند با آمریکا را ندارد , خود بهتر میداند که در اینصورت ملت ایران جانب چه کسی را خواهند گرفت و خود رژیم هم در برابر قدرت نظامی آمریکا خرد خواهد شد .