۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

فصل جدیدی از دیپلماسی آمریکا در جهان اسلام

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید رهبران شمال و جنوب سودان موافقت کرده اند با حضور نماینده ی پرزیدنت اوباما به منطقه مذاکرات سه جانبه بر سر یک توافق صلح فراگیر در آن کشور را از سر بگیرند. سناتور کری در سومین روز سفر خود به سودان امروز از دارفور بازدید می کند.
سناتور کری می گوید آمریکا در شکل گیری موافقتنامه ی صلح سودان در سال دو هزار و پنج که به طولانی ترین جنگ در آفریقا میان دولت خارطوم و شورشیان جنبش آزادی مردم سودان در جنوب پایان داد نقشی محوری ایفا کرد و اگر دو طرف به تعهد امروزشان پایبند باشند واشنگتن بار دیگر مسولیتی مهم را در اجرای کامل آن توافقنامه بر عهده خواهد داشت.
به باور بسیاری مهمترین مانع سد راه اجرای کامل توافقنامه عدم تمایل حزب حاکم، حزب کنگره ی ملی، و عمر البشیر به تقسیم قدرت و برگزاری یک رفراندوم بوده است.
یک ماه پس از اخراج شانزده گروه امدادهای بشر دوستانه در دارفور توسط عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، از موافقت خارطوم با از سرگیری بخشی از کمک ها خبر می دهد.
سناتور کری که امروز از دارفور بازدید می کند خواستار بازگشت کامل گروههای امداد شد و از سرگیری محدود کمک ها را کافی ندانست.
دیدار سناتور کری از سودان نخستین سفر یک عضو کنگره ی آمریکا به آن کشور از سال دو هزار و هفت و بویژه پس از صدور حکم جلب عمرالبشیر توسط دادگاه جنایات جنگی در لاهه در ماه مارس است.
رهبر سودان در واکنش به حکم دادگاه لاهه که او را بدلیل دست زدن به جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قانونی قرار داده است تمامی گروههای امداد بین المللی و محلی را از دارفور اخراج و آنها را به جاسوسی متهم کرد.
پرزیدنت اوباما این اقدام بشیر را محکوم کرده است اما، از آنجایی که آمریکا از امضاء کنندگان منشور دادگاه جنایات جنگی لاهه نیست تعهدی به دستگیری بشیر ندارد. رهبر سودان برای نمایش بی اعتنایی به حکم دادگاه پس از اعلام حکم به چند سفر خارجی از جمله دیدار از اریتره و شرکت در اجلاس اتحادیه ی عرب در قطر دست زد.
رهبران ایران جزء معدود کشورهایی بودند که به دفاع از بشیر برخاستند.
سناتور کری پس از دیدارهای متعدد با رهبران حزب کنگره ی ملی سودان و جنبش آزادی مردم سودان از جمله گفتگو با علی عثمان محمد طه، معاون رئیس جمهوری، و وزیر خارجه ی آن کشور ضمن تقدیر از رهبری ژنرال اسکات گریشن، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به منطقه، و تمایل رهبران سودان به آغاز دیگربار گفتگوهای صلح گفت مهم است که شورشیان هم به پای میز مذاکره بیایند.
سفر جان کری دقیقا یک هفته پس از دیدار ژنرال آفریقایی تبار بازنشسته نیروی هوایی آمریکا اسکات گریشن، از آن کشور نشانه ی تلاش واشنگتن برای ایفای نقشی محوری در مذاکرات صلح در سودان است.
درگیری ها در دارفور از سال دو هزار و سه زمانی آغاز شد که شورشیان بومی منطقه در اعتراض به رفتار تبعیض آمیز علیه دولت عمدتا عرب خارطوم اسلحه بدست گرفتند.
به گزارش سازمان ملل متحد از آغاز جنگ داخلی تا کنون دست کم دویست هزار تن کشته و دو میلیون و هفتصد هزار تن آواره شده اند.
سودان با رد این گزارش ها می گوید تنها ده هزار تن کشته شده اند.
در برنامه ی سفر رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا دیدار با عمرالبشیر گنجانده نشده است اما، سناتور کری در آغاز سفر خود ابراز امیدواری کرده بود به پیشرفت هایی برای پایان دادن به تنش در آن کشور دست یابد.
آمریکا طی دو دهه ی گذشته بدنبال کودتایی که به روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا در بزرگترین کشور آفریقا منجر شد روابط پر تنشی با خارطوم داشته است.
واشنگتن سال هزار و نهصد و نود و هفت در اعتراض به اقدام سودان برای پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر شبکه ی تروریستی القاعده، تحریم هایی را علیه آن کشور وضع کرد و یک سال بعد یک کارخانه ی داروسازی را به ظن سوء استفاده برای تولید جنگ افزار شیمیایی بمباران کرد. آمریکا از سال دو هزار و چهار به کرات خارطوم را برای ایجاد بحران انسانی در دارفور مورد انتقاد قرار داده است. سودان در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه ی آمریکا قرار دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ی سودان سفر سناتور کری را نمایش روشن رویکرد دولت اوباما در برابر سودان عنوان کرد. عمر البشیر ابتدای این هفته از پیام های مثبت پرزیدنت اوباما به جهان اسلام استقبال کرده بود.
البته پرزیدنت اوباما همچون جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین، بحران انسانی در دارفور را نسل کشی عنوان کرده است؛ توصیفی که دولت سودان آن را رد می کند.

۱ نظر:

roya گفت...

اگر حماس، علی رغم ضربه کمرشکنی که در عملیات نظامی "سرب گداخته" متحمل گردید، هنوز گستاخی می کند و همچنان از نابودی اسرائیل سخن می گوید، به خاطر آن است که از پشتیبانی یک قدرت خارجی برخوردار است که مرتبا برایش پول و اسلحه می فرستد و به آن گروه دستور می دهد ستیز را دنبال کند و از آشتی دوری جوید.
اگر حزب الله لبنان همچنان سرکشی می کند و به این درجه از گستاخی رسیده که برای برانداختن نظام سیاسی مصر نیز به نقشه چینی و توطئه ریزی می پردازد، باز هم به خاطر آن است که از حمایت بیدریغ حکومت اسلامی ایران و بودجه های سخاوتمندانه آن برخوردار است.