۱۳۸۸ فروردین ۳۰, یکشنبه

اوباما: «من کاملا اطمینان دارم رکسانا در هیچ امر مرتبط با جاسوسی نقش نداشته است.»

رئیس جمهوری آمریکا می گوید رکسانا صابری «یک شهروند آمریکایی است و من کاملا اطمینان دارم در هیچ گونه امری مرتبط با جاسوسی نقش نداشته است. او یک آمریکایی ایرانی تبار است که به کشور پدری اش علاقمند بوده و مقتضی است با او بدرستی رفتار شده و آزاد شود.»
پرزیدنت اوباما دقایقی پیش در پایان کنفرانس خبری اختتامیه ی اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا گفت «عمیقا نگران سلامت رکسانا است» و تاکید کرد از طریق سفارت سوئیس در تهران «در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم با او بدرستی رفتار می شود و می کوشیم تا اطلاعات رد اتهام علیه او را دریافت کنیم.»
به گفته ی رضا صابری، پدر رکسانا، دادگاه دخترش پانزده دقیقه بیشتر به درازا نکشید و تا دقایقی قبل از انتقالش به دادگاه نمی دانست محاکمه ای در کار است. رضا صابری طی نامه ی سرگشاده ای خواستار مداخله ی آیت الله خامنه ای شده است. بنا به گزارش ها شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل سال ۲۰۰۳، به گروه وکلای مدافع و عبدالصمد خرمشاهی می پیوندد.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از قوه ی قضاییه خواسته است از برخورداری رکسانا از حقوق قانونی اش برای دفاع از خود اطمینان حاصل کند. عبرالرضا شیخ الاسلامی، رئیس دفتر احمدی نژاد، در نامه ای به سعید مرتضوی، دادستان کل، این درخواست را درباره ی پرونده ی رکسانا و حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی کانادایی، مطرح کرده است.
تهران معمولا این گونه پرونده ها را مساله ای داخلی عنوان می کرد و اظهارات مقامات خارجی را مداخله در امور داخلی ایران عنوان می کرد اما، این نخستین بار است که چنین نامه ای نوشته می شود. بعضی این رویکرد را با انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران و امتیازگیری در مذاکرات احتمالی با دولت اوباما بی ارتباط نمی دانند. احمدی نژاد این هفته در کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد موسوم به دوربن در ژنو که با هدف مقابله با نژادپرستی در جهان برگزار می شود سخنرانی خواهد کرد. 
بر مبنای قوانین ایران قوه ی مجریه نفوذی بر قوه ی قضاییه ندارد و روشن نیست مرتضوی که فعالان حقوق بشر او را در پرونده ی قتل زهرا کاظمی، فتوژورنالیست کانادایی ایرانی، مسول می دانند چه نقشی بازی خواهد کرد.
سناتور دموکرات امی کلوبشار، از ایالت مینه سوتا محل تحصیل رکسانا، که پیشتر طی نامه ای به بن گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان مداخله ی آن سازمان شده بود می گوید «این دختر جوان نباید بازیچه ای در یک بازی بین المللی قرار گیرد.»

۳ نظر:

پسر لاریجانی از مجلس گفت...

روز پس از سخنان رییس جمهور ایران عليه اسرائيل و شدت گرفتن جنگ لفظی بين دو کشور، علی لاريجانی هشدار داد که ايران به هر گونه حمله احتمالی اسرائيل پاسخی غير قابل تصور خواهد داد.
اگر یادتان باشد صدام هم گفت در صورت حمله به عراق خلبانان و هواپیماهای فدایی من نیویورک را هر روز بمباران خواهند کرد و آسمانخراشها را هر روز به خرابی خواهند کشید در آخر هم در سوراخی خزید و با فداییان خیالیش پنهان شد.

احمد گفت...

همه اطمینان دارند حتی خود دستگیر کنندگان رکسانا ! رکسانا و مامور سابق اف بی آی گروگانهای رژیم ایران در قبال آزادی خرابکاران نفوذی سپاه پاسداران در عراق هستند و البته رژیم فقط جرات گفتن آنرا ندارد.

مریم گفت...

آقای اوباما شما که از یک رژیم درجه سه نمیترسید موضع درست بگیرید در غیر اینصورت جای خود را به شخص دیگری شبیه رونالد ریگان بدهید که جمهوری اسلامی جرات حتی یک لحظه اسارت بیشتر گروگانها را نکرد و در حین مراسم سوگند آنها را آزاد کرد و تسلیم شد .