۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

تلاش برای آزادی رکسانا و اقدامات تحریک آمیز احمدی نژاد

سنای ایالات متحده شب دوشنبه صحنه ی اعتراض به ایراد اتهام جاسوسی علیه رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، بود. دو سناتور آمریکایی طی سخنرانی هایی پیاپی ابراز امیدواری کردند اظهارات رئیس جمهوری ایران و رئیس قوه ی قضاییه به آزادی سریع این ژورنالیست آمریکایی بیانجامد.
دو سناتور دموکرات متنفذ ایالت داکوتای شمالی که رکسانا را از نزدیک می شناسند چندین بار در صحن سنای آمریکا به صراحت تاکید و تکرار کردند رکسانا یک جاسوس نیست.
بایرن دورگن، سناتور متنفذ و دموکرات ایالت داکوتای شمالی، حدود ده دقیقه در صحن سنا سوابق تحصیلاتی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، در دانشگاههای معتبر کونکوردیا، شیکاگو و کمبریج را برای کسب دو مدرک کارشناسی ارشد در ژورنالیسم و روابط بین الملل برشمرد و با اشاره به سوابق حرفه ای او در خبرنگاری برای بی بی سی، ان پی آر، ای بی سی، فاکس نیوز، و شماری دیگر از رسانه های بین المللی چندبار شمرده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرد رکسانا صابری یک جاسوس نیست.
سناتور کنت کانرد، رئیس دموکرات کمیته ی بودجه ی سنا، دیگر قانونگذار ارشد کنگره از ایالت داکوتای شمالی با یادآوری مصاحبه های متعددی که رکسانا با او انجام داده بود گفت او یک ژورنالیست است و ژورنالیست خوبی هم هست. کانرد گفت رکسانا همواره از ایران با افتخار صحبت می کرد.
بنا به گزارش ها شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب رکسانا را طی محاکمه ای پانزده دقیقه ای پشت درهای بسته بدون ارائه ی مدرکی به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی برای آمریکا محکوم کرده است.
سناتور دورگن می گوید رکسانا ابتدا به اتهام خرید شراب دستگیر شد؛ سپس اتهام به ادامه فعالیت خبرنگاری با مجوزی که سال دو هزار و شش باطل شده بود تبدیل شد؛ و دو هفته پیش صحبت از اتهام جاسوسی به میان آمد. سناتور دموکرات کنگره ی آمریکا که معتقد است رکسانا در حال تکمیل کتابش درباره ی مردم و فرهنگ ایران بود با انتقاد شدید از شیوه ی عملکرد دادگاه تاکید کرد رکسانا حتی فرصت دفاع از خود را در دادگاه نیافت.
سناتور کانرد ضمن استقبال از نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به قوه ی قضاییه و دستور آیت الله محمود هاشمی شاهردوی، رئیس قوه ی قضاییه، مبنی بر برگزاری سریع دادگاهی عادلانه برای رسیدگی به استیناف رکسانا ابراز امیدواری کردند تهران این را درک کند که عملکردشان در قبال این پرونده ملاک عمل خواهد بود پس بهتر است بسیار مراقب باشند.
سناتور دورگن به نقل از رضا صابری، پدر رکسانا، گفت در زندان با رکسانا بدرفتاری نشده است اما، وضعیت جسمانی او به گونه ای نیست که بتواند مدت مدیدی زندان را تحمل کند.
سناتور دورگن خطاب به آنهایی که می گویند این پرونده نمونه ی روشنی است که دولت اوباما نباید با ایران وارد گفتگو شود گفت من کاملا خلاف این می اندیشم. سناتور دموکرات کنگره ی آمریکا با تاکید بر اینکه رکسانا زاده ی فارگو در داکوتای شمالی است گفت یک شهروند آمریکایی در ایران در زندان است و به جاسوسی متهم شده و ما بدلیل نبود هیچ گونه روابط دیپلماتیک نه سفارتی در ایران داریم و نه کانال ارتباطی مستقلی تا بتوانیم بسرعت در جهت دفاع از او و آزادی اش اقدامی انجام دهیم.
هر چند دموکرات ها امیدوارند تهران با آزاد کردن رکسانا آنچه را که یک مضحکه ی قضایی می دانند به فرصتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا بدل کند؛ سخنرانی ضد اسرائیلی دیروز محمود احمدی نژاد در جریان کنفرانس ضد نژاد پرستی در ژنو که خروج اعتراض آمیز مقامات بیست و چهار کشور حاضر را حین سخنرانی بدنبال داشت به بغرنجتر شدن شرایط کمک کرده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، می گوید احمدی نژاد کنفرانس مقابله با نژادپرستی و تبعیض را به جشن تنفر بدل کرد. راس لتینن ضمن استقبال از عدم شرکت دولت براک اوباما ابراز امیدواری می کند این رخداد چشم بسیاری را نسبت به واقعیت این گونه نشست ها باز کرده باشد. راس لتینن طی قطعنامه ای که امضای بیش از چهل عضو کنگره را برخود دارد پیشنهاد می کند آمریکا و متحدانش گامی فراتر گذاشته و کمک های مالی خود به این نهاد سازمان ملل متحد قطع کنند. راس لتینن معتقد است آمریکا باید دفاع از حقوق بشر را از طریق گزینه های دیگری جستجو کند.
این قانونگذار متنفذ جمهوریخواه می گوید در نشست فردای کمیته ی امور خارجی با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، می کوشد از تعهد دولت اوباما به ادامه ی پیگیری مسائل حقوق بشر در رویکرد جدیدش در برابر حکومت های دیکتاتوری اطمینان حاصل کند.

هیچ نظری موجود نیست: