۱۳۸۸ فروردین ۱۴, جمعه

آیا ناتو با ایران در افغانستان همکاری خواهد کرد؟

کنگره ی آمریکا با تصویب قطعنامه ای به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از رهبران کشورهای عضو می خواهد در نشست روز شنبه ی سران بصیرت بنیادی خود را نسبت به نقش این پیمان در قرن بیست و یکم ارائه کنند.
کنگره ی آمریکا از اعضای ناتو می خواهد روند عضویت کشورهای جدید و توسعه ی آن اتحادیه را سرعت بخشد و ضمن تقویت روابطش با روسیه به عنوانی شریکی مهم در استقرار پایای صلح به افغانستان به عنوان راهی به آینده ی ناتو نگاه کند.
کنگره ی آمریکا می گوید پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در آستانه ی شصتمین سالگردش امسال در منطقه ی مرزی فرانسه و آلمان، دو دشمن پیشین، در فضایی کاملا متفاوت از زمان امضای پیمان در چهارم آوریل هزار و نهصد و چهل و نه در واشنگتن برگزار می شود. اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود خارجی ندارد اما، ناتو در نخستین ماموریتش در خارج از مرزهای متحدانش در افغانستان پس از هفت سال کماکان نقشی حیاتی در راستای موفقیت در آن کشور برعهده دارد و اعضای ناتو برای نمایش عزم سیاسی و قابلیت های نظامی شان در افغانستان آزمونی مهم را پیش رو دارند.
علیرغم اعلام حمایت پیشاپیش اعضای ناتو از استراتژی جدید پرزیدنت اوباما در افغانستان و پاکستان کارشناسان بعید می دانند اروپایی ها تعهد خاصی را در راستای افزایش حضور نظامی در افغانستان بسپارند. رومانی از جمله اعضای جدید و فعال ناتو بوده است اما، آیا کشورهای دیگری قدم پیش خواهند گذاشت؟ 
ژنرال دیوید پترایس، رهبر فرماندهی کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، دیروز در گزارشی از جزئیات استراتژی جدید به قانونگذاران در کنگره گفت باید دید در نشست سران ناتو چه رخ خواهد داد اما، تاکید کرد کشورهایی برای افزایش نیرو قدم پیش گذاشته اند و امید می رود سطحی از انتظارات نسبت به تامین نیروهای امنیتی در زمان انتخابات ماه اوت افغانستان برآورده شود.
آلمان وعده کرده است ششصد نیروی جدید بطور موقت برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعزام کند. از بریتانیا خبرهایی مبنی بر احتمال اعزام دو هزار نیروی تازه نفس به گوش می رسد و فرانسه هم احتمال فرستادن چند صد ژاندارم را مطرح کرده است اما، بیش از این خبری نیست و بزودی آمریکا دو سوم نیروهای نظامی در افغانستان را تشکیل می دهد.
گروهی از قانونگذاران منتقد استراتژی جدید در پی یافتن دلیل عدم موافقت رئیس جمهور با درخواست اعزام ده تا یازده هزار نیروی مضاف بر هفده هزار نیروی رزمی و چهار هزار نیروی آموزش دهنده ی اعلام شده به افغانستان هستند.
ژنرال پترایس گفت شمار نیروها در واقع از سی و یک تا سی و سه هزار در شرایط کنونی به شصت و هشت هزار در پاییز خواهد رسید و نیروهای مازاد درخواست شده که مورد موافقت قرار نگرفته برای دوره ی زمانی سال دو هزار و ده پیش بینی شده اند.
اعضای جمهوریخواه کنگره معتقدند عدم اعزام نیروی درخواست شده پیامی حاکی از عدم پایبندی آمریکا به امنیت افغانستان را در بر دارد. گروهی معتقدند این تصمیم حرکتی فکر شده است تا ناتو به مشارکت بیشتر ترغیب شود.
میشل فلورنوی، معاون سیاسی وزارت دفاع، تحت فشار جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، اشاره کرد رابرت گیتس، وزیر دفاع، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، شرایط را برای رئیس جمهور تشریح کردند که نیازی نیست درباره ی اعزام ده تا یازده هزار نیروی اضافی اینک تصمیم گیری شود.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه و جنوب آسیای در کنگره، بر عنصر رویکرد منطقه ای در توفیق استراتژی رئیس جمهور در افغانستان اشاره می کند و انگشت تاکید بر نقش پاکستان و ایران می گذارد.
کریم سجادپور، کارشناس امور خاورمیانه، در نشستی در کنگره به قانونگذاران گفت در استراتژی منطقه ای رئیس جمهور در افغانستان از میان کشورهای همسایه تنها ایران است که روابط رسمی دیپلماتیک با آمریکا ندارد و از این رو این همکاری به زمان نیاز دارد.
ژنرال پترایس در پاسخ به پرسش سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم درباره ی نقش ایران در افغانستان گفت اخیرا شواهدی از انتقال مقادیر اندکی تسلیحات و مواد انفجاری ساخت ایران به شورشیان یافته شده است اما، این مداخلات فاکتوری استراتژیک در افغانستان محسوب نمی شود. پترایس تاکید کرد ایران در پی گسترش قابل درک نفوذ خود در میان رهبران افغانستان بویژه در سطح محلی در هرات و غرب آن کشور است.
سجادپور معتقد است حمایت ایران بسیار کم اهمیت است اما، آنقدر از اهمیت برخوردار است تا به پیامی به آمریکا تلقی شود که همکاری ایران را نمی توان بسادگی بدست آورد.
ژنرال پترایس در پاسخ به سناتور جمهوریخواه مل مارتینز درباره ی وجود هر گونه فرصت ایفای نقشی سازنده برای ایران در افغانستان بویژه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رسیدگی به مشکل پناهندگان گفت دلایل بسیار خوبی برای حمایت ایران از تلاش های ما در افغانستان وجود دارد اما، بنظر می رسد تناقضاتی در دیدگاههای رهبران ایران وجود دارد که نمی خواهند هر گونه تلاشی در منطقه که آمریکا بخشی از آن باشد به توفیق بیانجامد.
سجادپور می گوید ایران در مقاطعی حتی از بازگرداندن حدود یک میلیون از دو و نیم میلیون پناهجوی افغان برای تحت فشار گذاشتن ناتو و دولت کرزای استفاده سیاسی کرده است.
میشل فلورنوی به اعضای سنا گفت هدف از دعوت از ایران برای شرکت در نشست دن هاخ یا لاهه در هلند این بود که ایران بخشی از مشکل در افغانستان است.
گری اکرمن ضمن استقبال از حضور ایران در نشست هلند می گوید در حالی که ما در پی جلب همکاری ایران در افغانستان هستیم باید تصریح کنیم که بر مبنای قطعنامه ی هزار و سیصد و نود شورای امنیت ایران باید ارسال محموله های نظامی برای طالبان را متوقف کند.
جان مک هیو، عضو جمهوریخواه کنگره، با اشاره به افزایش تحرکات دیپلماتیک در قبال ایران و بحث همزمان از تحریم گفت تهران تهدیدی نظامی است که نیازمند تدابیری نظامی است.
سجادپور به اعضای کنگره پیشنهاد کرد ترغیب اعضای ناتو به همکاری با ایران بر سر مسائل مهم مشترک در منطقه می تواند زمینه ی را برای توفیق یک رویکرد چندجانبه فراهم کند.

هیچ نظری موجود نیست: