۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

تشدید تحریم ایران مفید است یا مضر؟

کنگره ی آمریکا چند لایحه ی جدید تحریم ایران را به بحث و رای گذاشته است. کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان صبح امروز لایحه ی تحکیم تحریم منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران را به رای گذاشت. همزمان شماری از اعضای ارشد دموکرات و جمهوریخواه کنگره ی آمریکا حمایت خود را از اعمال تحریم های سنگین تر از جمله فروش بنزین به ایران اعلام می کنند.
صبح امروز بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، پیش از رای گیری بر سر لایحه ی تحریم ایران گفت این لایحه تداوم لایحه ی پیشین منع سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی با سرمایه های کلان در بخش انرژی ایران است و اجرای آن را برعهده ی دولت های ایالتی می گذارد.
رای گیری بر سر تحریم جدید همزمان با تلاش ها برای آغاز مذاکره با ایران در فضایی بسیار پیچیده در کنگره برگزار شد.
بارنی فرنک تاکید کرد: «می دانم گروهی از اعضای کنگره نسبت به نوع روابط ما با ایران دیدگاههای مشخص و روشنی دارند اما، تاکید می کنم این لایحه از لحاظ محتوایی خنثی است.» رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان گفت: «گروهی در کنگره معتقدند زمان تشدید تحریم فرا رسیده است و گروهی دیگر معتقدند تحریم ها باید سبکتر شود اما، این لایحه طرف هیچ کدام از این دو دیدگاه را نمی گیرد.»
لایحه پس از افزودن دو متمم با رای اکثریت مطلق نمایندگان کمیته مورد تصویب قرار گرفت. دو متمم امکان گریز مقامات ایالتی از پیگیری موارد سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را از بین می برد.
لایحه هر گونه سرمایه گذاری بیش از بیست میلیون دلار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعتباری را در توسعه ی صنایع انرژی ایران ممنوع می کند.
این لایحه بزودی برای رای گیری نهایی به صحن مجلس نمایندگان می رود و در آن تصریح شده است در صورتی که رئیس جمهوری آمریکا تشخیص دهد ایران به حمایت از تروریسم پایان داده و در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار ندارد و تلاش هایش را برای تولید جنگ افزار هسته ای و بیولوژیکی، و شیمیایی و امکانات پرتاب آن متوقف کرده است تحریم طی سی روز لغو خواهد شد.
همزمان امروز قطعنامه ای در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می شود که از رئیس جمهوری آمریکا و تمام متحدان آمریکا می خواهد از تمام امکانات و روابط خود با ایران برای پیگیری پرونده ی باب لوینسون، آمریکایی مفقود شده در ایران، استفاده کنند.
همزمان لایحه ی تحریم فروشندگان بنزین به ایران در کنگره حامیان بسیاری پیدا کرده است و حدود بیست سناتور از آن اعلام پشتیبانی کرده اند.
پرسش مطرح در کنگره این است که آیا فشار کنگره برای تشدید تحریم ها به تلاش ها برای پاگرفتن مذاکرات با ایران لطمه خواهد زد یا روند پیوستن ایران به مذاکرات را سرعت خواهد بخشید.
کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا صبح امروز بررسی یک لایحه ی پیشنهادی را آغاز کرد که اختیارات نامحدود رئیس جمهوری آمریکا در دست زدن به اقدام نظامی را محدود می کند. لی همیلتن، رئیس پیشین کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، جیمز بیکر و وارن کریستوفر، وزرای خارجه ی پیشین آمریکا، از اعضای گروه تنظیم کننده ی لایحه در نشست امروز حضور داشتند.
در آستانه ی صدمین روز ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما بسیاری اعتقاد دارند ایران کماکان جدی ترین آزمون کارآیی سیاست گفتگوی رئیس جمهور با رهبران کشورهای طرف تخاصم خواهد بود.

۲ نظر:

ایرانی ضد آخوند گفت...

تحریم ایران به این شکل نیمبند و شل مفید نیست. چراکه باید بصورت محاصره کامل دریایی و زمینی برای جلوگیری از ورود بنزین باشد وگرنه ضمن قاچاق کردن بنزین از سایر نقاط بنزین وارد خواهد شد و تحریمهادر نهایت بی اثر خواهد بود.
و از آنجا که تحریم سفت و سخت امکان ندارد در تحلیل نهایی تحریم موثر نیست.

روشنگر گفت...

همانطور که از شکست طالبان در پاکستان تمام عقلای دنیا خوشحالند.از شکست افراطیون اسلامی در ایران هم همه جه با تحریم چه با اقدام نظامی خوشحال میشو ند .