۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

فشار مک کین بر چین در پکن

همزمان با تعطیلات بهاری کنگره قانونگذاران درگیر سفرهای خارجی اند. سه سناتور ارشد آمریکایی به شرق آسیا رفته اند.
سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و لیندزی گراهم، اعضای ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و سناتور دموکرات امی کلوبشار این سفر آسیایی را از هنگ کنگ و سپس ویتنام، کشوری آغاز کردند که مک کین چند دهه پیش در آن اسیر جنگی، بود. در ادامه ی سفر، قانونگذاران آمریکایی دیروز در پکن با لیانگ گوانگلی، وزیر دفاع چین، و دیگر مقامات ارشد کنگره ی ملی خلق چین ملاقات کردند. مک کین و گراهم پنج شنبه در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از رهبران پکن از آنها خواستند از نفوذشان بر کره ی شمالی قویا و بسرعت استفاده کنند. مک کین تحریم های شدیدتر علیه پیونگ یانگ را در شواری امنیت بویژه پس از آزمایش موشکی اخیرش ضروری عنوان کرد.
دولت چین در واکنش ضمن رد ادعای مک کین مبنی بر کندی عمل پکن گفت رویکرد فشار بیشتر بر پیونگ یانگ به نتیجه ی مطلوب نمی انجامد.
سناتور مک کین در سایه ی گزارش های حاکی از انتقال بخشی از فناوری های کره به دیگر کشورها نسبت به عدم پیشرفت در مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح اتمی کره ابراز تاسف کرده بود. اشاره ی سناتور مک کین به گزارش های حاکی از همکاری های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ با سوریه و ایران است.
سناتور مک کین و گروه همراهش امروز وارد توکیو شدند و با تارو آسو، نخست وزیر ژاپن، و دیگر رهبران آن کشور ملاقات کردند. ژاپن تحریم های خود علیه کره ی شمالی را شدت بخشید.

هیچ نظری موجود نیست: