۱۳۸۸ فروردین ۲۱, جمعه

چالش اوباما با کنگره بر سر بودجه جنگ

پرزیدنت براک اوباما درخواست یک بودجه ی اضطراری هشتاد و سه میلیارد و چهارصد میلیون دلاری را برای فعالیت های نظامی و دیپلماتیک در عراق و افغانستان به کنگره ی آمریکا ارائه داده است. رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تهدیدهای ناشی از القاعده و شورشیان طالبان ابراز امیدواری می کند این بودجه بسرعت مورد تصویب قرار گیرد.
رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته طی نامه ای به ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این درخواست را مطرح کرد. بودجه اضطراری درخواستی هزینه های جنگ عراق و افغانستان را تا سی ام سپتامبر سال دو هزار و نه تامین می کند و بر مبنای گزارش دفتر تحقیق کنگره مجموع هزینه ی جنگ در این دو کشور را از یازدهم سپتامبر دو هزار و یک به این سو به حدود هزار میلیارد دلار می رساند.
پرزیدنت اوباما که دو سال پیش در مقام سناتوری از منتقدان تمدید بودجه ی جنگ بود نخستین درخواست رسمی بودجه ی جنگ عراق و افغانستان دولت خود را به کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها ارائه کرد.
گرچه بخش عمده ای از بودجه ی درخواستی کماکان به جنگ عراق اختصاص دارد اما، نخستین شاخص تغییر کانون جنگ از عراق به افغانستان است.
رئیس جمهور در ابتدای نامه اش به رئیس مجلس نمایندگان می نویسد ما با شرایط امنیتی خاصی در افغانستان و پاکستان روبرو هستیم که نیازمند رسیدگی فوری است.
در بودجه ی درخواستی در برنامه ای جدید چهار صد میلیون دلار برای آموزش نیروهای پاکستانی در تلاش های ضد شورش در منطقه ی مرزی با افغانستان اختصاص یافته است.
پرزیدنت اوباما می گوید نود و پنج درصد هشتاد و سه میلیارد و چهارصد میلیون دلار بودجه ی درخواستی صرف حمایت از نیروهای نظامی می شود که می کوشند اختیار عراق را به مردم آن کشور بازگرداندند و در تلاش برای شکست القاعده در پاکستان و افغانستان هستند.
پرزیدنت اوباما از منتقدان سلف خود، جرج بوش، بوده است و همواره شیوه ی درخواست بودجه ی جنگ را به شکل هفده درخواست اضطراری خارج از بودجه ی دولت مورد انتقاد قرار می داد.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید پرزیدنت اوباما عهد کرده است این آخرین درخواست اضطراری جنگ عراق و افغانستان باشد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با انتشار بیانیه ای می گوید کنگره بدقت درخواست را مورد بررسی قرار می دهد و در گفتگویی سازنده با دولت معیارهای سنجش پیشرفت موفقیت سرمایه گذاری ما را تعیین خواهد کرد.
دموکرات ها که بارها در دوران ریاست جمهوری جرج بوش در تلاش هایی ناموفق کوشیدند تصویب بودجه ی جنگ را به خروج نیروهای آمریکا از عراق منوط کنند اینک با رئیس جمهور هم حزبی خود روبرو هستند که خود را گر چه به خروج نیروهای رزمی از عراق متعهد کرده است اما، بنا بر برآوردها حدود پنجاه هزار نیرو را در آن کشور نگاه خواهد داشت.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، می گوید استراتژی جدید رئیس جمهور در جنگ از حمایت گروه کثیری در کنگره برخوردار است و گزینه ی دیگر یعنی خروج سریع نیروها ایده ی جذابی نیست که چندان طرفداری در کنگره داشته باشد.
بودجه بر مبنای حضور صد و چهل هزار نیرو در عراق و افزایش نیروها در افغانستان از سی و نه هزار به حدود شصت هزار تنظیم شده است. این درخواست همچنین دو میلیارد و دویست میلیون دلار صرف سرعت بخشیدن به برنامه ی افزایش نیروهای ارتش آمریکا می کند.
استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، می گوید کنگره روند بررسی و تصویب بودجه را طی چند هفته ی آینده آغاز می کند.
هر چند انتظار می رود کنگره بسرعت مهر تائید بر درخواست پرزیدنت اوباما بزند اما، قانونگذاران ضد جنگ هم حزبی رئیس جمهور چون لین ولزی می گویند این بودجه هزینه ی ادامه ی اشغال عراق را دست کم تا پایان سال دو هزار و یازده تامین کرده و موجبات حضور گسترده تر نظامی در افغانستان را برای مدتی نامعلوم فراهم می کند.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، می گوید هم حزبی هایش به شکل چشمگیری به بودجه رای مثبت خواهند داد.
در بودجه ی اضطراری سه میلیارد و ششصد میلیون دلار برای ارتقاء ارتش افغانستان درنظر گرفته شده است.
جیم مک گاورن، از دموکرات های ضد جنگ نسبت به اعزام دهها هزار نیروی تازه نفس به افغانستان ابراز نگرانی کرده و می گوید تضمینی نیست که او به درخواست رئیس جمهور رای مثبت بدهد.
پرزیدنت اوباما به قانونگذاران هشدار داده است از افزودن هر گونه بودجه ی غیرمرتبط به درخواست بودجه ی اضطراری جنگ پرهیز کنند.
کنگره ژوئن گذشته شصت و پنج میلیارد و ششصد میلیون دلار از بودجه ی جنگ را تصویب کرده بود. با درخواست کنونی بودجه ی جنگ در مجموع در سال مالی دو هزار و نه به صد و چهل و نه میلیارد و سیصد میلیون دلار بالغ می شود. بودجه ی جنگ در سال دو هزار و هشت صد و هشتاد و هشت میلیارد و در سال دو هزار و هفت صد و هفتاد و یک میلیارد دلار بود.
برخورد کنگره با بودجه ی اضطراری جنگ آزمون مهمی برای چگونگی رویکرد قانونگذاران در برابر بودجه ی پنتاگون برای سال مالی دو هزار و ده خواهد بود.
پیشاپیش گروهی از قانونگذاران با حذف بعضی برنامه های نظامی از سوی وزیر دفاع به مخالفت برخاسته اند.
در کانون انتقادها کاهش بودجه ی سپر دفاع موشکی و توقف تولید هواپیماهای فوق پیشرفته ی اف بیست و دو به ارزش هر کدام صد و چهل میلیون دلار قرار دارد.
سناتورهای بلندپایه ای از هر دو حزب معتقدند توقف تولید اف بیست و دو در شرایط اقتصادی کنونی سه هزار پرسنل تولید کننده ی موتور اف بیست و دو در ایالت کانیتکت و بیست و پنج هزار تن دیگر را در سراسر کشور از جمله در تکزاس و جورجیا با خطر بیکاری روبرو می کند.
اعتراض ها را سناتور دموکرات ایالت کانتیکت، کریستوفر داد، رهبری می کند و طی نامه ای مشترک با رهبران اتحادیه به رئیس جمهور خواستار ادامه ی تولید این هواپیما و ادامه ی کار متخصصان داخلی شده اند. جان لارسن، قانونگذار دموکرات کانتیکت، و سناتور جانی آیزاکسن از جورجیا هم به صف منتقدان بودجه ی پنتاگون پیوسته اند.
وزیر دفاع در عین حال که توقف اف بیست و دو را توصیه می کند خواستار تولید اف سی و پنج شده است. سناتور داد استدلال می کند این خطر جدی وجود دارد که بسیاری از کارگران در فاصله ی توقف این برنامه و راه اندازی برنامه ی بعدی کار خود را از دست بدهند. سناتور داد پیشتر هم با بسیج اتحادیه ها درخواست مشابه پنتاگون را شکست داده بود.
گروهی معتقدند سناتور داد با خطر از دست دادن کرسی اش در رقابت های انتخاباتی پیش رو روبروست و می کوشد از این مهم برای افزایش محبوبیتش استفاده کند.
در همین جال، پس از ماهها تحول جدیدی بر سر کرسی سرنوشت ساز ایالت مینه سوتا رخ داده است.
بر مبنای شمارش آخرین آراء مورد اختلاف سناتور جمهوریخواه نورم کلمن و ال فرنکن، کاندیدای دموکرات، فرنکن اختلاف خود را به سیصد و دوازده رای افزایش داد و فشارها برای پذیرش شکست از سوی کلمن شدت گرفته است. اما، بنظر می رسد سناتور کلمن قصد دارد پرونده را به دیوان عالی کشور بکشاند و معتقد است تعداد بیشتری از آرای غیابی باید دوباره شماری شود. دموکرات ها امیدوارند با کسب این کرسی اکثریت خود را در سنا به پنجاه و نه کرسی برسانند و در برابر مخالفت جمهوریخواهان خطر کمتری را حس کنند.

هیچ نظری موجود نیست: