۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

جایگاه حقوق بشر در رویکرد آمریکا در برابر کوبا

فیدل کسترو، رهبر پیشین کوبا، گفتگوی روز سه شنبه ی خود با سه قانونگذار دموکرات آمریکایی در هاوانا را دیداری عالی توصیف کرده است اما، نسبت به احتمال تغییرات عمده در روابط کوبا با آمریکا ابراز تردید می کند.
گسترش تلاش ها برای عادی سازی روابط آمریکا با کوبا؛ در واشنگتن واکنش های تند مخالفین و موافقین را به همراه داشته است.
ایلیانا راس لتینن، عضو جمهوریخواه و کوبایی تبار کمیته ی امور خارجی کنگره، در شدیدترین واکنش منفی به دیدار هیات هفت نفره ی کنگره با رهبران کوبا رویکرد توام با حسن نیت در برابر هاوانا را احمقانه خواند و گفت افراد باید بر مبنای عملکردشان مورد قضاوت قرار گیرند نه یک ملاقات. به باور راس لتینن مردم کوبا زیر سلطه ی فیدل و رائول کسترو دهه ها از حقوق ابتدایی بشر محروم بوده اند.
باربارا لی، سرپرست دموکرات هیات هفت نفره ی قانونگذاران آمریکایی بازدید کننده از کوبا گفت فیدل و رائول کسترو خواهان پایان یافتن پنجاه سال سردی در روابط دیپلماتیک و اقتصادی واشنگتن و هاوانا هستند و او نیز با آنان موافقت دارد.
باربارا لی، رئیس دموکرات کمیته ی چهل و دو نفره ی متنفذ قانونگذاران آفریقایی تبار مجلس نمایندگان آمریکا، که برای چندمین بار طی سه دهه ی اخیر از کوبا دیدن می کند پس از بازگشت از سفر پنج روزه اش در راس هیاتی هفت نفره از قانونگذاران که نشستی چهارساعته با رائول کسترو، رئیس جمهوری کوبا، و ملاقاتی دو ساعته با فیدل بخشی از آن بود گفت پنجاه سال تحریم اقتصادی کارآیی نداشته است و زمان اتخاذ جهتی جدید در سیاست آمریکا در برابر کوبا و گفتگو با هاوانا فرا رسیده است.
فیدل کسترو در مقاله ای که شب گذشته در یک روزنامه ی دولتی به چاپ رسید با اشاره به نخستین ملاقاتش با مقامات آمریکایی طی چند سال گذشته می نویسد او روز سه شنبه با قانونگذاران آمریکایی گپ و گفت صمیمانه ای داشت و میزان اعتماد آنان به پرزیدنت اوباما در تغییر سیاست خصمانه ی واشنگتن علیه دولت کمونیستی کوبا او را بشدت تحت تاثیر قرار داد. فیدل در عین حال نسبت به وقوع یک تحول عمده ابراز تردید می کند.
پرزیدنت اوباما در طول کمپین انتخاباتی اش علیرغم سردی روابط دیپلماتیک کوبا با آمریکا از تمایل خود به گفتگو با رهبران آن کشور خبر داده بود. مقامات رسمی می گویند رئیس جمهور در آستانه ی شرکت در کنفرانس کشورهای قاره ی آمریکا در هفدهم آوریل لغو محدودیت سفر به کوبا و ارسال وجوه مالی را اعلام خواهد کرد.
اما، جفری دیویداو، مشاور کاخ سفید در امور آمریکای لاتین، می گوید این مهم شامل لغو تحریم ها نخواهد بود.
به گفته ی دیویداو رئیس جمهور پیش از پیگیری روابط کامل دیپلماتیک در انتظار اصلاحات دموکراتیک و بهبود وضع حقوق بشر در کوبا خواهد ماند.
این تحولات آمریکاییان کوبایی تبار را به دو دسته تقسیم کرده است.
نیویورک تایمز در شماره ی امروز خود می نویسد بنیاد ملی آمریکاییان کوبایی تبار با ارسال یک طرح پیشنهادی چهارده صفحه ای به کاخ سفید خواستار گسترش روابط دو کشور شده است و می گوید دولت اوباما باید دولت کسترو را از کانون توجه خارج کند و توسعه ی روابط اقتصادی با کوبا را بر مبنای کنار گذاشتن تحریم و اتخاذ یک سیاست فعال برای تقویت مردم کوبا در دستور کار قرار دهد.
گروهی دیگر مخالف هر گونه تغییر در سیاست واشنگتن در برابر هاوانا هستند و معتقدند گشودن کانال انتقال پول به کوبا به طولانی تر شدن عمر رژیم کسترو می انجامد.
ایلیانا راس لتینن، عضو جمهوریخواه و کوبایی تبار کمیته ی امور خارجی کنگره، در واکنش به دیدار هیات هفت نفره ی کنگره با رهبران کوبا گفت تا زمانی که اعضای کنگره طی دیدار خود از کوبا با مخالفین و فعالان حقوق بشر ملاقات کنند با این سفرها هیچ مخالفتی ندارد. او قانونگذاران دموکرات را به دلیل پرهیز از دیدار با مخالفان دولت شدیدا مورد انتقاد قرار داد.
باربارا لی می گوید او و هیات همراهش برای مذاکره به هاوانا نرفته بودند و تنها هدف آنها مشاهده ی اوضاع و ارائه ی توصیه هایی به دولت پرزیدنت اوباما است.
دیگر اعضای گروه می گویند واشنگتن علیرغم اختلافاتی که با بعضی کشورها بر سر وضعیت حقوق بشر دارد دارای روابط کامل دیپلماتیک با آنها است.
سفر اعضای کنگره به کوبا در رسانه های آن کشور انعکاس گسترده ای یافت. در هاوانا، شماری از مردم از اقشار مختلف نسبت به گرم شدن روابط دو کشور در فضای احترام متقابل ابراز امیدواری می کنند و معتقدند زمان عادی سازی روابط آمریکا و کوبا فرا رسیده است.
باربارا لی در واکنش به انتقادها از بی توجهی به مساله ی حقوق بشر به خبرنگاران گفت فیدل به او و دو قانونگذار همراه اش گفت همه ی مسائل بر روی میز مذاکره خواهد بود و هیچ پیش شرطی برای مذاکراه با واشنگتن در کار نیست.
ساعتی پیش در یک کنفرانس خبری در برابر کنگره دو قانونگذار جمهوریخواه، فرنک ولف و کریستوفر سمیت، ضمن انتقاد شدید از همکاران دموکرات خود که در سفر به کوبا از ملاقات با مخالفین سیاسی پرهیز کردند گفتند آغاز هر گونه عادی سازی روابط هاوانا و واشنگتن باید به آزادی تمام مخالفین از زندان منوط شود. سمیت و ولف در حالی که دو زندانی پیشین کوبایی را در کنار خود داشتند فیدل و رائول را عامل قتل و سرکوب هزاران مخالف سیاسی صلح طلب عنوان کردند و برای چندمین بار درخواست ویزای بازدید از کوبا را از وزارت خارجه مطرح کرده و تاکید کردند در این سفر به ملاقات مخالفین دولت خواهند رفت.
در کنگره لوایح متعدد دو حزبی با هدف لغو دائمی محدودیت سفر و انتقال پول به کوبا بدون نیاز به مجوز رئیس جمهور در دست بررسی است. در حال حاضر بخشی از این محدودیت ها پس از تصویب بودجه ی معوقه سال مالی دو هزار و بطور موقت برداشته شده است اما، در اکتبر، آغاز سال مالی دو هزار و ده، منقضی می شود.
در چند سال اخیر لوایحی برای بهبود روابط آمریکا و کوبا در کنگره به تصویب رسید اما، به دلیل تهدید رئیس جمهور مبنی بر وتو آن هرگز به کاخ سفید نرسید. حال دموکرات ها امیدوارند این بار پرزیدنت اوباما مانع تصویب چنین قانونی نشود.
قانونگذاران دموکرات همراه باربارا لی معقتدند حال که گفتگو با ایران و کره ی شمالی در دستور کار دولت اوباما قرار دارد دلیلی نمی بینند که چرا این رویکرد در برابر کوبا اتخاذ نشود.

هیچ نظری موجود نیست: