۱۳۸۸ فروردین ۱۴, جمعه

بودجه ی دفاع و کمک های خارجی آمریکا و بحران اقتصادی

کنگره طرح بودجه ی پیشنهادی رئیس جمهور برای سال مالی دو هزار و ده را پس از چندین روز بحث و جدل سیاسی در یک رای گیری کاملا حزبی به تصویب رساند.
مجلس نمایندگان و سنا به فاصله ی چند ساعت پنج شنبه شب با اعمال تغییراتی بر رئوس کلی بودجه ی سه هزار و پانصد و پنجاه میلیارد دلاری رئیس جمهور مهر تائید زدند.
در مجلس نمایندگان دموکرات ها با دویست و سی و سه رای موافق در برابر صد و نود و شش رای مخالف و در سنا با پنجاه و پنج رای موافق در برابر چهل و سه رای مخالف لایحه ی بودجه را به تصویب رساندند. حتی یک جمهوریخواه در اعتراض به کسری هزار و دویست میلیارد دلاری تصریح شده در بودجه به لایحه ی رای مثبت نداد و بیست دموکرات در مجلس نمایندگان و دو سناتور دموکرات، اون بای و بن نلسون، به لایحه ی رای منفی دادند.
گسترش پوشش بیمه ی درمانی، افزایش وام های دانشجویی، و سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر و غیرآلاینده در کانون بودجه ی سال مالی دو هزار و ده قرار دارد که از اکتبر آغاز می شود.
پرزیدنت اوباما با انتشار بیانیه ای از اقدام کنگره استقبال کرد. از این پس تلاش ها برای یکی کردن نسخه ی مجلس نمایندگان و سنا از لایحه آغاز می شود.

البته این لایحه تنها الویت ها و چارچوب بودجه را روشن می کند و چگونگی صرف بودجه در برنامه های مختلف سپس از سوی کمیته های پرقدرت تخصیص بودجه در کنگره تعیین می شود.
گرچه کنگره از بودجه ی بعضی برنامه های مورد نظر رئیس جمهور کاسته است اما، هر دو مجلس درخواست بودجه ی دفاع را با اندکی اختلاف در حدود ششصد میلیارد دلار بطور کامل به تصویب رسانده و عملا پیشاپیش مجوز صرف صد و سی میلیارد دلار برای جنگ عراق و افغانستان را صادر کردند. البته پنتاگون جزئیات بودجه ی درخواستی را روز دوشنبه اعلام می کند و انتظار می رود بعضی برنامه های پرهزینه و غیرضروری وزارت دفاع و قراردادهای نظامی برای صرفه جویی لغو شود. وزیر دفاع چند روز گذشته را در تماس مداوم با رهبران کنگره بود تا هماهنگی های لازم انجام گیرد. در نسخه ی سنا از بودجه چهار میلیارد دلار از درخواست بودجه ی کمک های خارجی کسر شده بود که با تلاش سناتور دموکرات جان کری به بودجه بازگردانده شد. سناتور کری تاکید کرد این یک پیروزی برای سیاست خارجی آمریکاست چرا که بودجه کمک های خارجی به برنامه هایی حیاتی در افغانستان و پاکستان را افزایش می دهد و پیامی محکم به جهان می فرستد که آمریکا عیلرغم بحران اقتصادی به تعهدات خود پایبند است.
سناتور کری همچنین در واکنش به توافق سران گروه بیست گفت تقویت صندوق بین المللی پول و بانک جهانی این موسسات را در مقابله با بحران در کشورهایی که بیشترین آسیب را از رکود اقتصادی متحمل شده اند بیش از پیش توانمند می سازد.

هیچ نظری موجود نیست: