۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

صدای طبل تحریم در پس زمینه به گوش می رسد

کنگره ی آمریکا از بامداد امروز صحنه ی نخستین حضور هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، پس از کسب رای اعتماد از سنا بود. وزیر خارجه ی آمریکا ضمن تشریح دستاوردهای سه ماه گذشته ی خود به طیفی از نگرانی های قانونگذاران از ایران تا کره ی شمالی و پاکستان تا کوبا پاسخ داد.
نخستین حضور وزیر خارجه ی آمریکا در کنگره بطور معمول به ارائه ی درخواست بودجه اختصاص دارد اما، تحولات فراوان طی نزدیک به صد روز ابتدای کار دولت اوباما باعث شد قانونگذاران از هیلری کلینتون بخواهند برای تشریح این سیاست ها در کنگره حضور بیابد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی کنگره، که به تازگی از سفر به منطقه و پاکستان بازگشته است و تنظیم کننده ی لایحه ی افزایش کمک های غیرنظامی به پاکستان به هفت و نیم میلیارد دلار طی پنج سال است نسبت به آینده ی پاکستان بشدت ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه ی آمریکا ضمن تائید این نگرانی ها گفت پاکستان در خطر سقوط در دست افراطیون قرار دارد.
ایران موضوع مهم نشست امروز بود. برمن ضمن اعلام حمایت از رویکرد جدید گفتگو با ایران تصریح کرد که زمان مذاکرات احتمالی با ایران نباید نامحدود باشد و پرسید دولت اوباما چه جدول زمانی را برای این مهم در نظر دارد و چه استراتژی را برای تشدید همزمان تحریم ها تعیین کرده است؟
هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، بدون اشاره به جدول زمانی تعیین شده گفت تلاش های ما برای برقراری تماس با ایران امکان موفقیت در اعمال فشار را بیشتر می کند و تاکید کرد دولت بر مسیر موازی گفتگو و تحریم پیش می رود. کلینتون تاکید کرد اینکه ما حال به عنوان عضو ثابت در مذاکرات پنج باضافه ی یک شرکت می کنیم و حتی فراتر از آن خواهان همکاری بیشتر با ایران چون نمونه ی افغانستان هستیم زمینه را برای تشدید تحریم ایجاد می کند و این رویکرد امکان همراهی دیگر کشورها را با اعمال تحریم های شدید تقویت می کند.
کلینتون گفت در همین فرصت اندک کمتر از صد روز از آغاز فعالیت دولت در سایه ی تلاش های دیپلمات ها و رهبری پرزیدنت اوباما نشانه های پیشرفت نمودار شده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، نسبت به گزارش های حاکی از انتقال اورانیوم غنی شده از کره ی شمالی به مقصد ایران بشدت ابراز نگرانی کرد و خواهان پیگیری مساله شد.
ساعتی پیش از جلسه برد شرمن، رئیس کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت در کنگره، و مارک کرک، عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه ی کنگره، اعلام کردند لایحه ی جدیدی را برای تشدید تحریم ایران ارائه داده اند که در نخستین گام امضای بیش از بیست قانونگذار را در پای خود دارد. لایحه ی جدید تحریم های آمریکا علیه ایران را به تمامی فروشندگان بنزین و بیمه کنندگان تانکرهای فرآورده های نفتی به مقصد ایران گسترش می دهد. کرک و شرمن می گویند پنجره ی دیپلماسی در برابر ایران در حال بسته شدن است و نیاز ایران به واردات چهل درصد از بنزین مصرفی اش نقطه ی آسیب به اقتصاد جمهوری اسلامی است. تنظیم کنندگان تحریم ها معتقدند مذاکرات با ایران بدون پشتیبانی تحریم های سنگین به شکست می انجامد. به باور قانونگذاران پرزیدنت اوباما سال گذشته گفته بود تحریم فروش بنزین می تواند محاسبات ایران را در ادامه ی تلاش ها برای تولید جنگ افزار هسته ای دگرگون کند.
تامین کنندگان بخش عمده ی بنزین ایران پنج شرکت از کشورهای سوئیس، هلند، فرانسه، بریتانیا و هند هستند که در صورت تصویب لایحه شامل تحریم خواهند شد.
برد شرمن به این نکته در نشست امروز اشاره کرد.
همچنین مساله ی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، و رابرت لوینسون، آمریکایی ناپدید شده در ایران، مطرح شد. وزیر خارجه ضمن انتقاد شدید از عدم همکاری تهران در قبال پرونده ی لویسنون بار دیگر خواستار آزادی فوری رکسانا صابری شد.
جلسه در لحظاتی بر سر اختلاف نظر جمهوریخواهان با تصمیم دولت اوباما مبنی بر انتشار اسناد مرتبط به موارد بکارگیری از شکنجه در بازجویی از مظنونین به فعالیت تروریستی متشنج شد. جمهوریخواهان با اشاره به اظهارات دیک چینی، معاون پیشین ریاست جمهوری، حاکی از این که دولت اوباما بخشی از اسناد را با اهداف سیاسی انتشار نداده است، نظر وزیر خارجه ی آمریکا را جویا شدند. پاسخ هیلری کلینتون این بود که دیک چینی را منبع خبری قابل اعتمادی نمی داند. تکرار چندباره ی این سوال تنها نمونه ی سردی روابط دو حزب بود اما، بطور کلی وزیر خارجه با تسلط به پرسش های قانونگذاران پاسخ داد.
کلینتون ضمن تاکید بر تعهد دولت اوباما بر بستن زندان گوانتانامو گفت رئیس جمهور عهد کرده است به جنگ عراق پایان دهد.

۱ نظر:

خامنه ای گفت...

تحریمها بنزین عملی نیست , ایران از محلهای دیگر بنزین تهیه میکند و حتی قادر است ملت زیر سرکوب ایران را تا حد گشتن در زباله ها بدنبال غذا باز هم در اسارت نگه دارد و خیلی زود به سلاح اتمی برسد و مدل کره شمالی را در پیش گیرد