۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

گیتس می گوید حمله ی نظامی به ایران تنها تاثیری موقت دارد

سنای ایالات متحده از بامداد امروز صحنه ی حضور مشترک وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا بود.
این نخستین حضور مشترک رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلری کلینتون، وزیر خارجه، در کنگره نشانه ی ادامه ی همکاری مهم دو وزارتخانه در برخورد با چالش های امنیتی پیش روی آمریکا است. پیشتر شاهد حضور رابرت گیتس و کاندالیزا رایس، وزیر پیشین خارجه، بودیم اما، این نخستین بار است که وزیر دفاع جمهوریخواه دولت اوباما در کنار یک وزیر خارجه ی دموکرات از بودجه ی اضطراری هشتاد و سه میلیارد و چهارصد میلیون دلاری جنگ در برابر کنگره دفاع می کنند.
در بخشی از جلسه سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ، عضو کمیته ی تخصیص بودجه، با وزیران خارجه و دفاع این پرسش را در میان گذاشت که هر چند امیدهایی نسبت به مذاکرات با ایران دارد اما، امیدوارست در صورت شکست این تلاش ها آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران جدیت کافی نشان دهد و از جمله یک بار برای همیشه درب اندیشیدن به سوددهی معامله با ایران را بر روی شرکت های آمریکایی ببندد.
هیلری کلینتون گفت ضمن تائید این نگرانی گفت ما باید در خانه ی خودمان نظم برقرار کنیم و اجازه ندهیم شرکت ها از مفرها برای معامله با ایران استفاده کنند. وزیر خارجه تاکید کرد ما برای رسیدگی به چالش های هسته ای ناشی از ایران و مداخلاتش در منطقه بر روی دو مسیر دیپلماتیک و تحریم حرکت می کنیم و با متحدان مان و کشورهای دیگر بشدت در حال مشاوره و مذاکره در باره ی ایران هستیم.
سناتور لاتنبرگ سپس این نگرانی خود را مطرح کرد که آمریکا جز دو گزینه ی تحریم و حمله ی نظامی چه امکان دیگری را در برابر ایران در اختیار دارد.
رابرت گیتس با رد گزینه ی نظامی گفت تنها تصمیم ایران عزم آن کشور را برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای متزلزل می کند. وزیر دفاع تاکید کرد گزینه ی نظامی ممکن است کمی برنامه های ایران را به تاخیر بیاندازد اما، آن را پنهانی تر خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی از انزوا تنفر دارد و از تصویب قطعنامه های حتی ناکامل شورای امنیت متنفر بود. به باور گیتس ترکیبی از تحریم، انزوای دیپلماتیک، و اتحادی از کشورهای همسایه با سپر دفاع موشکی دفاعی به سوی ایران، و القای این حس که امنیت ایران با یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه بیشتر در خطر خواهد بود ممکن است تصمیم ایران را تغییر دهد. رابرت گیتس قویا تاکید کرد باید دری را برای خروج ایران از انزوا بازگذاشت تا احساس نکند در انزوای کامل قرار دارد و راهی جز ادامه ی تلاش برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای ندارد. وزیر دفاع گفت این مهم با نفت بشکه ای چهل دلار امکان پذیرتر از نفت بشکه ای صد و چهل دلار است. به اعتقاد وزیر دفاع همکاری واشنگتن و مسکو در سپر دفاع موشکی در اروپا و حتی خود روسیه در برابر تهدید موشکی ناشی از ایران گامی در جهت انزوای بیشتر ایران خواهد بود و یادآوری کرد چین و روسیه نقش مهمی در یک سیاست هماهنگ علیه ایران بازی خواهند کرد.

۲ نظر:

دموکرات گفت...

وزیر دفاع تاکید کرد گزینه ی نظامی ممکن است کمی برنامه های ایران را به تاخیر بیاندازد اما، آن را پنهانی تر خواهد کرد.
دقیقا به همین علت هر گونه حمله نظامی باید یا در ابتدا و یا در ادامه آن یک حمله منجر به سرنگونی نظام جمهوری آخوندی باشد.

هاله نور گفت...

ایران با اینکه عضو کنوانسیون حقوق کودک است دلارا دارابی و بسیاری دیگر که در زیر هجده سال مرتکب جرم شده اند را اعدام میکند , بنابراین نشان داد عضویتش در ان پی تی یعنی پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ی هم از همین قماش است و بساد گی بطرف ساخت بمب اتمی خواهد رفت