۱۳۸۸ اردیبهشت ۴, جمعه

کلینتون می گوید هشت سال سیاست انزوای ایران به شکست انجامید

هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، دیروز به قانونگذاران آمریکایی گفت دولت فعلی اسرائیل با ادامه ی وضعیت فعلی با خطر از دست دادن حمایت کشورهای عرب از آن کشور در برابر خطر ایران روبرو خواهد شد. وزیر خارجه ی آمریکا این سخنان را در دومین نشست خود طی این هفته با اعضای کنگره در کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد.
وزیر خارجه ی آمریکا برای دفاع از درخواست بودجه ی وزارت خارجه به کنگره آمده بود اما، با پرسش های بسیار جدی از سوی جمهوریخواهان و حتی هم حزبی های خود درباره ی استراتژی دولت اوباما در افغانستان و پاکستان، صلح اعراب و اسرائیل، و بویژه ایران روبرو شد.
نیتا لووی، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی تخصیص بودجه، که مسولیت بررسی بودجه ی وزارت خارجه را برعهده دارد در ابتدای نشستی با حضور وزیر امور خارجه ی آمریکا بر تاثیر چالش ناشی از ایران بر استراتژی دولت اوباما در منطقه انگشت گذاشت و ضمن
اعلام حمایت خود از سیاست پرزیدنت اوباما برای تماس با ایران گفت فکر نمی کنم هیچ گزینه ای باید از مدنظر خارج شود و تاکید کرد هر گونه ابتکار عمل دیپلماتیک در برابر ایران باید با تشدید تحریم ها همراه باشد.
نیتا لووی با اشاره به نشست روز چهارشنبه ی رهبران کنگره با ملک عبدالله، پادشاه اردن، گفت نگرانی از تسلط ایران بر منطقه موضوع غالب جلسه بود.
هیلری کلینتون ضمن تائید این نگرانی ها گفت ما هشت سال سیاست انزوای کامل ایران را آزمودیم اما، ذره ای مانع سیاست های ایران نشد. برنامه ی هسته ای ایران بدون کمی و کاستی ادامه داشته است. حمایت ایران از حماس در کار نبود که اینک وجود دارد. از این رو ما معتقدیم استراتژی حرکت بر روی دو مسیر موازی گفتگو و تحریم بطور همزمان و کاملا مرتبط با هم باید دنبال شود.
کی گرنجر، قانونگذار دموکرات عضو کمیته، مساله ی تاثیر قدرت گرفتن دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل را بر سیاست تشویق دولت های عرب به تشکیل جبهه ای واحد در برابر ایران با وزیر خارجه در میان گذاشت.
هیلری کلینتون ضمن اشاره به سفر ماه مه نتانیاهو به واشنگتن ضمن نقل اظهارات ملک عبدالله، پادشاه اردن، گفت اسرائیل برای جلب حمایت قوی کشورهای عرب در برابر ایران نمی تواند مذاکرات صلح با فلسطینیان را به حاشیه براند.
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه ی جدید اسرائیل، روز جمعه در مصاحبه ای ایران را سد راه صلح در خاورمیانه عنوان کرد و گفت بدون رسیدگی به برنامه ی هسته ای ایران و حمایت هایش از حزب الله و حماس حل هر مشکلی غیرممکن خواهد بود.
هیلری کلینتون به قانونگذاران آمریکایی گفت بسیاری از رهبران عرب معتقدند عملکرد دولت نتانیاهو در مذاکرات صلح خاورمیانه تاثیری مستقیم بر تقویت حمایت آنها در برابر ایران دارد و تابعی از یکدیگر است.
در بودجه ی درخواستی وزارت خارجه دو میلیارد و چهار صد میلیون دلار کمک امنیتی ده ساله برای اسرائیل، یک و نیم میلیارد دلار کمک های امنیتی و اقتصادی برای مصر، و نیم میلیون دلار کمک امنیتی برای اردن درنظر گرفته شده است.
بودجه ی درخواستی وزارت خارجه همچنین شامل نهصد میلیون دلار کمک به دولت فلسطینی است.
مارک کرک، قانونگذار جمهوریخواه تنظیم کننده ی لایحه ی دو حزبی تحریم فروش بنزین به ایران، به وزیر خارجه گفت تلاش خواهد کرد با افزودن متممی اطمینان حاصل کند کمک ها به فلسطینیان به هیچ شکل در اختیار حماس یا دولت ائتلافی با حضور وزیرانی از حماس قرار نگیرد. کرک گفت ملک عبدالله، پادشاه اردن، در نشستی با قانونگذاران در کنگره، علنا صحبت از این می کرد که وزیران دولت حماس از اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستور می گیرند.
وزیر خارجه گفت اختلافاتی میان رهبری حماس در غزه و دمشق وجود دارد اما، گفت تردیدی ندارد که رهبری دمشق بطور مستقیم از ایران دستور می گیرد. وزیر خارجه ایجاد دولتی ائتلافی میان فتح و حماس را بعید دانست.
استیو راتمن، عضو دموکرات کمیته، ابراز تردید کرد با توجه به نقشی که ایران در حمایت از حماس و حزب الله ایفا می کند، پرخاشگری های ضد اسرائیلی احمدی نژاد، و عدم توقف برنامه ی هسته ای اش رویکرد گفتگوی دولت اوباما با ایران بزودی نتیجه دهد. راتمن این پرسش را مطرح کرد که آیا امکانی برای حل صلح آمیز چالش ها با ایران دیده می شود؟
وزیر خارجه گفت هنوز تماس جدی با ایران صورت نگرفته و فعلا در مرحله ی آزمودن تمایل ایران به گفتگو هستیم اما، تاکید کرد گفتگوها با هم پیمانان مان بر سر ایجاد تعادلی مناسب میان مشوق ها و مجازات ها در جریان است و این مهم بستگی بسیار به دستاورد هر گونه مذاکره ای دارد. وزیر خارجه تاکید کرد پاسخ ساده ای برای این پرسش وجود ندارد که گفتگو و تحریم با چه تناوبی به پیش خواهند رفت و این یک ارزیابی متناوب ناشی از توفیق یا عدم توفیق در گفتگوها خواهد بود.
وزیر خارجه ی آمریکا با اشاره به دنیس راس، مشاور خود در امور ایران، گفت او فردی است که می داند این تناوب بین مشوق و مجازات در برابر ایران باید چگونه تنظیم شود.
وزیر خارجه ی آمریکا یادآوری کرد یکی از پیشنهادهای مطرح تعلیق تحریم ها در برابر تعلیق غنی سازی است.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، طی سفر خود به بروکسل، گفت ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد اما، از آمادگی تهران برای ارائه ی یک بسته ی پیشنهادی و پیوستن به مذاکرات هسته ای با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان خبر داد.هیلری کلینتون با اشاره به سفر هفتم ماه مه سرگی لاوروف، وزیر خارجه ی روسیه، به واشنگتن، به قانونگذاران گفت تلاش ها برای جلب حمایت روسیه در برابر ایران ادامه دارد.

۵ نظر:

روشن بین از ایران گفت...

خانم کلینتون آیا سیاست انزوا و تحریم صدام را سرنگون کرد یا اقدام نظامی ؟ وضع رژیم ایران هنوز از وضع صدام بهتر است بدین معنا که تحریمها به شدت رژیم صدام بر آن اعمال نشده پس تا رسیدن به آن مرحله فرصت کافی برای دستیابی به سلاح اتمی را دارد ,بنابراین اگر اقدام نظامی انجام نشود شاهد ایران مسلح به بمب اتم و یک فاجعه برای اسراییل و جهان خواهید بود .

roya گفت...

با نظر روشن بین موافقم, خانم کلینتون بجای حرکت به جلو داره پسرفت میکنه اگر انزوا موثر نبوده که مگر حالا برداشتن تحریم و انزوا و امتیاز دادن رژیم ایران رو سر به راه میکنه ؟ بجای استفاده از زحمتهایی که دولت بوش کشیده همه چیز رو که نباید بهم زد , فشار را برای در هم شکستن رژیم باید بیشتر کنند.

ایرانی گفت...

خانم کلینتون بجای خود شیرینی برای ریئست و حزب دمکرات بفکر منافع و امنیت آمریکا باش , بجای نکوهش دولت قبلی رژیم ایران رو باید تحت فشار و انزوای بیشتر قرار داد , بعث تاسفه که زحمات قبلیهابهدر خواهد رفت و تنها چیزی که قربانی خواهد شد امنیت و منافع آمریکا و متحدش اسرایل در منطقست .

بنیامین نتانیاهو گفت...

با رویا و بقیه موافقم کدام شکست ؟ اگه یک تلاشی هنوز به ثمر نرسیده دلیل شکست اون نیست اتفاقا انزوا و فشار تحمیل شده به رژیم ایران باعث کندی و جلوگیری از رسیدنش به سلاح هسته ای شده است , انگار بگیم برای جلوگیری از سقوط اتومبیلی به پرتگاه بجای کم کردن سرعتش روی پدال گاز دومرتبه فشار بیاریم !

مهدی موعود گفت...

ایالات متحده، کشوری که ابرقدرت جهان است، دولت تازه ای دارد که گفته است سیاست های تازه ای می خواهد پیش گیرد زیرا سیاست های دولت پیشین نتیجه ای نداده و عقیم مانده است. آنگاه می گویند: منتظر پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران می مانیم که ببنیم چه کسی به روی کار می آید – گرچه خوب می دانند که سیاست های اتمی ایران را هرگز رئیس جمهوری به صورت مستقل تعیین نمی کند و به طور اصولی در این راستا اختیاراتی ندارد. به قول محمد خاتمی، رئیس جمهوری یک تدارکچی بیشتر نیست!
بعد هم اگر بخواهند مذاکرات را آغاز کنند، چند هفته و یا چند ماه وقت خواهد گرفت تا به توافق برسند که درچه سطحی باشد. چند هفته یا چند ماه وقت خواهد گرفت تا توافق کنند درباره چه مطالبی به گفتگو بپردازند. چند هفته یا چند ماه وقت خواهد گرفت تا معلوم شود که آیا این مذاکرات تا آن حد مفید بوده که جا داشته باشد سطح مذاکرات بالا رود یا نه. بعد آمریکا می آید و طرح هائی را به حکومت ایران می دهد که حکومت چند ماه وقت می خواهد تا آن را بررسی کند و تازه در پایان چند ماه جواب دو پهلوئی می دهد که معلوم نیست آیا بله گفته یا جواب رد داده است؛ و خلاصه، ماجرا با این روند چندین و چند ماه به درازا می کشد و ممکن است از مرز یک سال هم بگذرد و این در حالی که احمدی نژاد سال گذشته گفته بود که تا رسیدن به تکنولوژی کامل اتمی "تنها یک بسم الله" فاصله دارند -- و دو روز پیش نیز در اصفهان گفت که در واقع چرخه تولید سوخت اتمی در ایران تکمیل شده و رژیم باید به عنوان عضو رسمی باشگاه کشورهای اتمی شناخته شود.
احمدی نژاد در همان نطق دو سال پیش که گفت اسرائیل باید از صفحه روزگار محو و نابود شود، یک سخن دیگر هم گفت و آن این که نابودی اسرائیل، تنها مرحله نخست رویاروئی امام زمانی با فرهنگ و تمدن غرب خواهد بود. یعنی آنها به انهدام اسرائیل بسنده نمی کنند، بلکه می خواهند اروپا و آمریکا را نیز به زانو درآورند و اسلام را در آنجا بگسترانند.