۱۳۸۸ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

سناتور دورگن: وضعیت رکسانا نیاز به تماس با ایران را تقویت می کند

سناتور دموکرات بایرن دورگن می گوید سخت در تلاش برای آزادی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، است و برای این مهم بی وقفه با خانواده ی رکسانا در ایران، وزارت خارجه ی آمریکا، و دیپلمات های جمهوری اسلامی در تماس است.
سناتور دورگن در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب لحن بسیار آشتی جویانه ای داشت و بارها ابراز امیدواری کرد رکسانا بزودی آزاد شود.
از سناتور بایرن دورگن، قانونگذار متنفذ کنگره ی آمریکا از ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، درباره ی آخرین تلاش ها برای آزادی او از زندان سوال می کنم.
سناتور دورگن می گوید روز گذشته با رضا صابری، پدر رکسانا، در تهران تماسی تلفنی داشته و او را در جریان دیدارش با رکسانا در زندان گذاشته است. دورگن می گوید نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به قوه ی قضاییه و دستور رئیس قوه مبنی بر رسیدگی سریع و عادلانه به استیناف به ما امیدهایی داده است زیرا برای من بسیار روشن است دادگاه نخست که رکسانا را به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم کرده یک اشتباه قضایی هولناک بود.
بنا به گزارش ها، مقامات قضایی و زندان اوین در مسیر تلاش ها برای پیوستن گروه وکلای مدافع جدید از جمله شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل، به وکلای پرونده ی رکسانا سنگ اندازی می کنند و تا کنون امکان ملاقات با رکسانا نیافته اند. محمود احمدی نژاد هم گفته تضمینی نیست که استیناف رای به برائت رکسانا بدهد. از سناتور دورگن می پرسم آیا امیدی دارید در دادگاه استیناف رای شکسته شود؟
سناتور دورگن می گوید به گفته ی پدر رکسانا استیناف تنظیم شده است و امیدواریم دادگاه استیناف بسیار متفاوت از شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب عمل کند؛ دادگاهی که بسیار کوتاه و پشت درهای بسته برگزار شد و بنظر من مضحکه ی سیستم قضایی است. دورگن می گوید فکر می کنم ایرانیانی که رکسانا را بطور ناشایستی در زندان گرفتار کرده اند باید این را درک کنند تمام توجه جهان بر عملکرد آنها متمرکز است و اعتبارشان در ترازوی سنجش قرار دارد. سناتور داکوتای شمالی می گوید مسخره است که باور کرد این دختر جوان زاده و بزرگ شده ی داکوتای شمالی که بخاطر تعلق خاطر به سرزمین پدری اش به ایران رفته بود درگیر جاسوسی بوده باشد. او می گوید امید من این است که حکومت ایران این مساله را تشخیص داده و به اقدام درست دست بزند.
از سناتور دورگن می پرسم حال که مقامات قضایی می گویند تحقیقات پرونده تکمیل شده است فکر می کنید چرا اجازه نمی دهند رکسانا با قید ضمانت آزاد شود؟
سناتور دورگن می گوید من چندان علاقه ای به مکانیزم قضایی ایران ندارم و همین اندک تجربه ام اصلا جالب نبوده است. مساله آزادی دختر بیگناهی است که در زندان نگاه داشته شده است و موضوع آزادی با قید ضمانت نیست رکسانا باید آزاد شود.
سخنگوی وزارت خارجه ی ایران می گوید هیچ کس تا محتوای پرونده را ندیده است نباید اظهارنظر حقوقی بکند. از سناتور دورگن می پرسم آیا در چنین شرایطی باید بطور علنی مساله را مطرح کرد یا سکوت کرد تا گفتگوهای پشت پرده به حل مساله کمک کند.
سناتور دورگن می گوید من بسیار مراقب بودم از زمان دریافت خبر بازداشت رکسانا چیزی درباره ی این پرونده در انظار عمومی نگویم تا این که او به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم شد. آنچه که مهم است این که ایراد اتهام بدون ارائه ی مدرک انجام گرفته و این شرایطی بسیار غیرعادلانه است.
سناتور دورگن روز دوشنبه در سخنرانی در صحن سنای آمریکا گفت بسیاری معتقدند پرونده ی رکسانا ثابت کرد با ایران نباید وارد گفتگو شد اما، من خلاف این می اندیشم و باور دارم که نبود روابط دیپلماتیک میان دو کشور مساله را بغرنجتر کرده است. از سناتور دورگن می پرسم آیا نتیجه ی این پرونده بر رویکرد جدید دولت اوباما در قبال ایران تاثیری خواهد گذاشت؟
سناتور دورگن می گوید نمی دانم ممکن است چه تاثیری بگذارد اما، من پیشتر گفته ام ما باید با دیگر کشورها ارتباط داشته و با آنها گفتگو کنیم. گفتگو به معنای پذیرش شکست نیست بلکه به معنی درک اهمیت دیالوگ است. البته عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده ی رکسانا برای آنها که در پی تماس با ایران هستند تا کنون به هیچ وجه مفید نبوده است اما، از جهاتی وضعیت رکسانا نیاز به تماس با ایران را تقویت می کند. ما در شرایطی قرار داریم که مساله را باید از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع مان در ایران، پیگیری کنیم چون نه سفیری داریم و نه سفارتی در تهران.
از سناتور دورگن می پرسم گام بعدی چیست؟
بایرن دورگن می گوید با سفیر ایران در سازمان ملل متحد ملاقات هایی داشته است و در شرایط فعلی در انتظار نتیجه ی استیناف می ماند. من علاقه ای به دامن زدن به بحث و جدل ها ندارم. تمام توجه من آزادی رکسانا است. دورگن می گوید به گفته ی پدر رکسانا او در زندان وزن کم کرده و دچار افسردگی شده است. من فقط خواهان بازگشت او سالم و سلامت به آمریکا هستم. من رکسانا را شخصا می شناسم و می دانم او مستحق این نیست.
رکسانا روز یکشنبه سی و دوساله می شود و روشن نیست تولدش را در زندان خواهد بود یا نه. از سناتور دورگن می پرسم برای رکسانا، خانواده اش، و مقامات ایران چه حرفی دارید؟
سناتور دورگن می گوید به رکسانا و خانواده اش می گویم آمریکا قویا از شما می خواهد ایمان خود را از دست نداده و دلسرد و ناامید نشوید. ما امیدواریم این پرونده آنطور که باید ختم شود و رکسانا بتواند ایران را ترک کند. سناتور دورگن سپس رو به مقامات جمهوری اسلامی گفت ما بد کسی را نمی خواهیم ما فقط خواهان اجرای عدالت هستیم و عدالت یعنی آزادی رکسانا. بایرن دورگن در پایان ابراز امیدواری کرد طی چند روز آتی خبرهای خوبی از تهران بشنویم.
کنگره به شکل فزاینده ای پیگیر مساله ی رکسانا صابری است. در نشست دیروز کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، چند تن از قانونگذاران از تلاش های وزیر خارجه در پیگیری جدی وضعیت رکسانا صابری تقدیر کردند. هیلری کلینتون تاکید کرد در نامه ای که در حاشیه ی اجلاس افغانستان به دیپلمات های ایرانی داده شد مساله ی آزادی رکسانا و دو آمریکایی دیگر مطرح شده بود. وزیر خارجه دیروز به قانونگذاران گفت دادگاه صابری بی شکل بی سابقه ای مستبدانه و ناموجه اجرا شد و ابراز امیدواری کرد بتواند شرایط را برای بازگشت رکسانا فراهم کند.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

آقای سناتور آیا وجود رکسانا صابری شما را وادار به مذاکره با درندگان و دشمنان انسانیت کرده ؟ تا وقتی تروریستها و حامیان آنها بتوانند با گروگانگیری و باج خواهی به اهداف خود برسند و سمبل و نماد دمکراسی جهان را وادار به مذاکره کنند و از این راه برای جنایات خود بر علیه انسانیت و ملت خود اعتبار و مشروعیت کسب کنند هیچ امیدی به محو تروریسم و افراطی گری نیست , برای شما متاسفم آقای سناتور

با شرف از ایران گفت...

امروز رکسانا فردا ماندانا و پس فردا پانته آ و یکی پس از دیگری از اول انقلاب همین بوده و کوتاه آمدن در برابر تروریستها آنها را تشویق به ادامه این رویه خواهد کرد کاش رونالد ریگانی میامد و ما شاهد این خواری و کوچک شدن خفت بار دولت آمریکا مظهر آزادی در برابر یک رژیم درجه چندم و افراطی سرکوبگر نبودیم ,رونالد ریگان باشرف و با وجدانی که حتی یک لحظه با افراطیون اسلامی کنار نیامد و فقط تهدید لفظی ولی مصممانه او چنان وحشتی به جان رژیم شکنجه گر انداخت که در اولین ثانیه روی کار آمدنش گروگانها را پس داد .

کوروش از ایران گفت...

سناتور دورگن: آمریکا را چه شده است ؟ پنجاه و پنج گروگان آمریکایی در چنگ رژیمی بودند و در آنروز مردم ایران که رژیم را نمیشناختند و تا حدودی پشتیبان آن بودند , شوروی وجود داشت و هیچ امکان مداخله نظامی نبود آن موقع از ترس میهن پرستی چون ریگان جا زد امروز رژیم ایران مورد تنفر اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران و جهانیان است و نیروهای آمریکا آنرا در محاصره دارند و شما میترسید تند با این جنایتکاران صحبت کنید مبادا بلایی سر رکسانا بیاید ؟به غذا دادن به تمساح ادامه بدهید تا جریتر شدنش را ببینید, باش تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز طلیعه سحر است . shame on you

ایرانی گفت...

آقای سناتور آیا از سی سال نحوه رفتار جمهوری اسلامی عبرت نگرفته اید ؟ آیا کوتاه آمدن نتیجه داده است ؟ اولتیماتوم انگلستان به جمهوری اسلامی باعث آزادی فوری ملوانان انگلیسی شد . آنهم با بدرقه احمدی نژاد بعنوان عذرخواهی و ترس از اینکه متهم به بدرفتاری نشود و این بدرقه ظاهرا بیمعنا وحشت جمهوری اسلامی از خشم طرف مقابل را نشان داد . احمدی نژاد فقط میخواست ژستی از قدرت برای مصرف داخلی بگیرد که نقش بر آب شد , آزموده را صد باره نیازمایید و به رژیمی که دستش تا مرفق به خون ملتش آلودست مشروعیت نبخشید .
(میدونم اینو سانسور میکنی ولی بهشون بگو )

ناشناس گفت...

لطفا پیامها را سانسور نکنید . بگذارید توی سایت وگرنه شما هم میشید جمهوری آخوندی