۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

آیا لغو تحریم کوبا اشتباه است؟

طرح رئیس جمهوری آمریکا برای لغو بعضی محدودیت های مالی و مسافرتی میان آمریکا و کوبا واکنش های متفاوت قانونگذاران آمریکایی و بویژه کوبایی تبارهای کنگره را به همراه داشته است.

گروهی خواستار لغو گسترده تر محدودیت ها هستند اما، شماری دیگر از اساس این اقدام را یک اشتباه جدی عنوان می کنند.

سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی فرعی نیمکره ی غربی در سنا، ضمن استقبال از تصمیم رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده است بسرعت مابقی محدودیت های مسافرتی در مورد تمام آمریکایی ها نیز لغو شود. سناتور داد می گوید نیرومندترین سلاح آمریکا در برابر تمامیتخواهان نفوذ مردم عادی آمریکاست.

سناتور دموکرات مکس باکوس، رئیس کمیته ی امور بازرگانی سنا، خواستار اقدامات بیشتر و لغو محدودیت های تجاری در خرید و فروش محصولات کشاورزی بین دو کشور شده است. در عین حال، لینکلن دیاز بالارت و ماریو دیاز بالارت، دو قانونگذار کوبایی تبار مجلس نمایندگان، می گویند رئیس جمهور با لغو یک طرفه ی محدودیت ها به اشتباه بسیار جدی دست زده است. این دو برادر قانونگذار معتقدند دادن امتیازهای یکجانبه به دیکتاتوری آنها را در به انزوا کشاندن و زندانی کردن دموکراسی خواهان جسورتر می کند. اما، سناتور جمهوریخواه مل مارتینز، عضو جمهوریخواه و کوبایی تبار سنا، از اقدام رئیس جمهور حمایت کرد و از رهبران کوبا خواست به حسن نیت پرزیدنت اوباما پاسخ داده و با دست زدن به اقدامی مشابه اجازه دهند تمام کوبایی ها نیز به خارج از آن کشور سفر کنند.

سناتور مارتینز از هاوانا خواست حال که محدودیت ارسال وجوه مالی از سوی آمریکایی های کوبایی تبار برای اعضای خانواده شان برداشته شده است آنها هم بیست درصدی را که از این وجوه کسر می کرده اند کاهش دهند. مارتینز گفت اینک روابط دولت کوبا با مردم آن کشور و نوع گشایشی که در روابط با آمریکا در نظر خواهند داشت در کانون توجه قرار می گیرد.

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، طی بیانیه ای با هوشمندانه خواندن رویکرد دولت اوباما در برابر هاوانا می گوید ارسال این کمک ها از میزان وابستگی بسیاری از کوبایی ها به دولت کمونیستی کسترو می کاهد و راه ترویج دموکراسی را باز می کند.

هیچ نظری موجود نیست: