۱۳۸۸ فروردین ۲۶, چهارشنبه

مذاکرات سناتورهای آمریکایی در مسکو بر سر ایران

یک سناتور ارشد آمریکایی می گوید دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، و پرزیدنت براک اوباما فرصتی تاریخی را برای همکاری بر سر مشکلات مشترک دو کشور پیش رو دارند. سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، که برای دیدار و گفتگو با رهبران روسیه در راس هیاتی از قانونگذاران کنگره به آن کشور رفته است این مطلب را در مسکو مطرح کرد.
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه ی روسیه، ساعاتی پیش طی دیدار با سناتور کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای ایالات متحده، گفت مسکو امیدوار است بر سر مشکل سیستم دفاع ضد موشک های بالستیک با واشنگتن مذاکرات نتیجه بخشی داشته باشد.
آمریکا و روسیه سال هزار و نهصد و هفتاد و دو معاهده ای را برای کاهش موشک های بالستیک به امضا رساندند که پس از سی سال منقضی می شد. دولت جرج بوش سال دو هزار و دو بطور یکجانبه این پیمان را ترک کرد.
لاوروف در حالی که سناتور لوین و گروه همراهش را در کنار خود داشت با اشاره به نخستین ملاقات دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، و پرزیدنت اوباما در حاشیه ی نشست گروه بیست در لندن گفت دو رهبر اسناد مهمی را در چارچوب روابط دو کشور و الویت های مرتبط با یک معاهده ی جدید جایگزین پیمان استارت یک مورد تائید قرار دادند.
سناتور لوین از دیروز در مسکو با مقامات ارشد روسیه یک رشته ملاقات داشته است. میخائیل مارگلوف، رئیس کمیته ی امور خارجی روسیه، طی دیدار با اعضای ارشد سنای آمریکا گفت در شرایطی که آمریکا و روسیه دوران جدیدی از روابط دو کشور را آغاز کرده اند نقش مهمی بر عهده ی پارلمان دو کشور است.
سناتور لوین تهدید ناشی از گسترش جنگ افزار هسته ای بویژه از سوی کره ی شمالی و ایران را چالش بزرگ دو کشور عنوان کرد و تاکید کرد مسکو و واشنگتن می توانند در یک سیستم دفاع موشکی مشترک در برابر این تهدیدها همکاری کنند.
سناتور لوین و گروه همراهش، سناتور دموکرات بیل نلسون و سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز، اعضای کمیته ی نیروهای مسلح سنا، در سفر پنج روزه ی خود به اروپا پس از ترک مسکو در ورشو، پراگ و بروکسل ملاقات هایی خواهند داشت که بررسی استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان در برابر تهدیدهای احتمالی موشکی ایران در کانون آن قرار دارد. سناتور بیل نلسون در مسکو بویژه بر تهدید ناشی از ایران در صورت حرکت بسوی تولید جنگ افزار هسته ای تاکید گذاشت و گفت مسکو و واشنگتن در جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور مسلح به جنگ افزار هسته ای اهداف مشترک دارند. نلسون همچنین افزود بازگرداندن ثبات به افغانستان از دیگر زمینه های همکاری مشترک آمریکا و روسیه است.

هیچ نظری موجود نیست: