۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

آمریکا، پاکستان، عبدالقدیرخان، و برنامه ی هسته ای ایران

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، طی سفر دو روزه اش به پاکستان با رهبران آن کشور دیدار و گفتگو کرد. سناتور کری امروز در پیشاور با ویس احمد غنی، فرماندار استان سرحدی شمال غربی پاکستان، و امیر حیدرخان هوتی، یکی از بلندپایه ترین مقامات سیاسی منطقه، ملاقات کرد.

امروز فرماندار استان سرحدی شمال غربی پاکستان گزارشی دقیق از وضعیت طوایف آن منطقه در اختیار سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، قرار داد. بازدید سناتور کری ساعاتی پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهوری پاکستان تحت فشارهای سیاسی با اجرای قوانین اسلامی در آن منطقه ی سرحدی در چارچوب بخشی از صلح با طالبان موافقت کرد. رسانه ها این مهم را یک پیروزی برای شبه نظامیان اسلامگرا تعبیر کردند.

سناتور کری پس از دیدار با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، و دیگر مقامات آن کشور در یک کنفرانس خبری نسبت به تعهد اسلام آباد به مقابله با ستیزه جویان ابراز اطمینان کرد.

پاکستان سخت در تلاش است برای مبارزه با خیزش خشونت ها و ایجاد یک ثبات اقتصادی از یک کمک هفت میلیارد و ششصد میلیون دلاری صندوق بین المللی پول بهره مند شود. رهبران اسلام آباد همچنین امیدوارند در نشست روز جمعه در توکیو کشورهای شرکت کننده در اجلاس را به پرداخت کمکی چهار میلیارد دلاری به پاکستان طی دو سال مجاب کنند.

آمریکا طرحی برای سه برابر کردن کمک های غیرنظامی اش به پاکستان در دست دارد.

سناتور کری لایحه ای را در سنا در دست بررسی دارد که کمک های غیرنظامی آمریکا به پاکستان را برای دوره ای پنج ساله به یک و نیم میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

سناتور کری در اسلام آباد به رهبران پاکستان گفت این کمک ها گر چه مشروط نیست اما، به پیشرفت ها در مبارزه با تروریسم منوط خواهد بود.

بنا به گزارش ها یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، طی دیدار با جان کری از او خواست واشنگتن شرط و شروط برای کمک ها تعیین نکند و روابط دو کشور بر مبنای احترام و اعتماد متقابل باشد.

اما، ساعاتی بعد، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه ی پاکستان، کوشید مساله را نه چندان جدی نشان دهد.

بنا به گزارش ها یکی از شروط آمریکا توقف هر گونه کمک پاکستان به افراد و گروههایی است که قصد آسیب رساندن به همسایه ی اتمی پاکستان، هند، را دارند.

کری گفت اگر هند و پاکستان از نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی یکدیگر دست بردارند آمریکا به آن دو برای یافتن یک راهکار اساسی کمک خواهد کرد.

ظاهرا از دیگر شروط آمریکا برای اسلام آباد فراهم کردن امکان دسترسی آمریکا به تکثیرکنندگان جنگ افزار اتمی در پاکستان است. در کانون تلاش ها دسترسی به شبکه ی عبدالقدیر خان پاکستانی قرار دارد که گفته می شود اطلاعات او در راه اندازی برنامه ی غنی سازی اورانیوم ایران نقشی محوری داشته است.

وزیر خارجه ی پاکستان دیروز گفت هنوز زود است در باره ی محتوای لایحه ی سنای آمریکا اظهار نظر کرد؛ او گفت هدف کمک به پاکستان است نه اداره ی این کشور.

پاکستان از سال دو هزار و چهار با دسترسی بازجویان آمریکایی به عبدالقدیرخان، معروف به پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، مخالفت کرده است.

۱ نظر:

roya گفت...

سیامک جان لطفا پیام منو به علی جوانمردی برسان
آقای جوانمردی عزیز ماموران ولایت فقیه هم حق دارند با آزادی حرفشان را بزنند ولی نگذار حرفهای اشتباهی که از صدای آمریکا میگویند بدون تصحیح شما بماند وگرنه برنامه کمدی خواهد شد مثلا چند بار زنگ زدند و گفتند آمریکا مخالف دستیابی ایران به انرژی هسته ایست و با همین مقدمه آمریکا را محکوم و بقیه حرفاشون رو ادامه دادند , شما همانجا و قبل از ادامه حرفشان باید تذکر میدادید که آمریکا مخالف دستیابی ایران به سلا ح هسته ایست نه انرژی هسته ای بطوریکه از ارسال اورانیوم غنی شده روسیه به ایران برای بوشهر حمایت کرد . این تصحیح حرف نادرست این افراد دقیقا کار شماست یعنی اطلاع رسانی صحیح و کاملا بیطرفانه و درست خواهد بود . تذکر دیروزتان به آن آقا هم که ادعا میکرد از طرف ملت سخن میگوید عالی بود فقط لحنتان قاطع نبود شبیه یک زمزمه بود , باید شمرده میگفتید و حتی از او سوال میکردید که چگونه به نمایندگی ملت منصوب شده است و اول باید تکلیف این حرفش را مشخص میکرد و تصحیح میکرد و بعد ادامه میداد وگرنه این همان موضوع پخش اطلاع رسانی نادرست از صدای آمریکاست , وگرنه منهم میتونم بگم ملت ایران فلان چیز را میخواهد و گوشی را قطع کنم .!