۱۳۸۸ فروردین ۱۵, شنبه

«زمان گفتگو با کوبا فرا رسیده است»

«تمام جهان نسبت به تغییر در مسیر سیاست خارجی آمریکا بسیار خوش بین است و به همین دلیل ما اینجا هستیمباربارا لی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، این مطلب را در نخستین روز سفرش در راس هیاتی هفت نفره از قانونگذاران به هاوانا عنوان کرد.

لی که ریاست انجمن حزبی قانونگذاران سیاهپوست کنگره را برعهده دارد گفت «من شخصا و بسیاری دیگر در واشنگتن معتقدیم زمان گفتگو با کوبا فرا رسیده است.»

این نخستین گروه قانونگذاران آمریکایی هستند که از زمان آغاز ریاست جمهوری براک اوباما به کوبا سفر می کنند. کنگره در حال بررسی لایحه ای است که در صورت تصویب محدودیت های مسافرتی و تجارتی به کوبا را لغو می کند.

روابط آمریکا و کوبا از ۱۹۶۲ زمان تصویب نخستین قانون تحریم کوبا بسردی گذاشت. سال ۱۹۵۹ وقتی فیدل کسترو قدرت را در دست گرفت و با تشکیل حکومتی کمونیستی در همسایگی آمریکا به ائتلافی با اتحاد جماهیر شوروی دست زد تنش در روابط دو کشور آغاز شد. کوبا طی ۴۷ سال گذشته آسیب های شدید اقتصادی را از تحریم های آمریکا متحمل شده است. 

پیروزی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری امیدها نسبت به بهبود روابط دو کشور را تقویت کرده است و گروههایی معتقدند روی کار آمدن رائول کسترو و انتصاباتی که در چند هفته ی اخیر انجام داده نشانگر یک چرخش سیاسی نسبت به سیاست های برادرش، فیدل، است.

گرچه فیدل پس از پیروزی براک اوباما در انتخابات شخصیت او را مورد ستایش قرار داد اما، در مقاله ای که شنبه منتشر شد به اختلافات فاحش در رهبری دو کشور اشاره می کند و با انتقاد از سیاست های اقتصادی کشورهای سرمایه داری می گوید بحران اقتصادی بعدی سریعتر از آنچه که بنظر می رسد سر خواهد آمد و جدی تر از آن است که اوباما یا متحدانش تصور می کنند. فیدل در عین حال اوباما را بسیار بهتر از جرج بوش توصیف می کند اما، می گوید امپراتوری آمریکا قدرتمندتر از اوباما و نیات خوبش است.

رئیس جمهوری آمریکا علیرغم انتقادات در دوران کمپین وعده ی لغو بعضی محدودیت های مسافرتی و انتقال وجوه نقد میان دو کشور را داده بود اما، تاکید داشت بهبود وضعیت حقوق بشر در کوبا نباید فراموش شود.

رسانه ها می نویسند یک مقام کاخ سفید گزارش وال استریت جورنال را که ادعا می کند پرزیدنت اوباما محدودیت های مسافرتی آمریکاییان کوبایی تبار به کوبا و انتقال پول میان دو کشور را لغو می کند تائید کرده است اما، این مقام می گوید این یک تغییر سیاسی آنی نیست.

پرزیدنت اوباما یازدهم مارس با امضای بودجه ی معوقه ی سال مالی دو هزار و نه در واقع دستورات جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین، را که مسافرت کوبایی تبارها به کوبا را به دو هفته در هر سه سال و آن هم تنها برای بازدید از فامیل درجه ی اول محدود کرده بود لغو کرد.

بر مبنای قانون فعلی آمریکایی هایی که بستگانی در کوبا دارند می توانند سالی یکبار به کوبا سفر کرده، برای مدتی نامحدود بمانند و تا سقف روزی ۱۷۹ دلار خرج کنند. این تغییرات که بر زندگی حدود یک و نیم میلیون آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت تا پایان سال مالی جاری، سی ام سپتامبر، معتبر است.

در سنا لایحه ی دو حزبی جدیدی توسط سناتور دموکرات بایرن دورگن ارائه شده که خواهان لغو دائمی محدودیت های مسافرتی و تجارتی با کوبا است و این اختیار را از رئیس جمهور می گیرد که بتواند راسا درباره ی محدودیت سفر آمریکایی ها به کوبا تصمیم گیری کند. شماری از دموکرات ها مدعی اند سیاست های آمریکا و تحریم های نزدیک به نیم قرن گذشته به اصلاحات دموکراتیک در کوبا منجر نشده است و این شیوه ناکارآیی خود را نشان داده است.

لایحه ی مشابهی در مجلس نمایندگان تا کنون از حمایت ۱۲۰ قانونگذار برخوردار شده است.

شماری از جمهوریخواهان کوبایی تبار کنگره بشدت با این رویکرد مخالفند اما، سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، انتصاب یک فرستاده ی ویژه برای بررسی روابط دو کشور را پیشنهاد کرده است. احتمال اعلام چنین تصمیمی از سوی رئیس جمهور قوت گرفته است. 

باربارا لی که با هیات همراهش با ریکاردو آلارکون، رئیس مجلس کوبا، و برونو رودریگز، وزیر خارجه ی آن کشور، دیدار کرده است و انتظار می رود ملاقاتی با رائول کسترو داشته باشد می گوید هیات کنگره حامل پیامی برای هاوانا نیست و در سفر پنج روزه اش به کوبا در پی گفت و شنود است.

دیگر اعضای هیات هفت نفره کنگره مل وات، امانوئل کلیور، مارسیا فاج، مایک هوندا، بابی راش، و لارا ریچاردسون، قانونگذاران دموکراتی از ایالت های کارولاینای شمالی، میزوری، اوهایو، کالیفرنیا و ایلینوی، هستند. هیات تا چهارشنبه در هاوانا خواهد بود و به بررسی سیاست های مرتبط با روابط تجاری و بازرگانی با کوبا خواهد پرداخت و گسترش تماس های فرهنگی، آموزشی، آکادمیک، و درمانی را به بحث خواهد گذاشت.

پرزیدنت اوباما هفدهم تا نوزدهم آوریل در نشست کشورهای قاره ی آمریکا در ترینیداد و توباگو با رهبران آمریکای لاتین به گفتگو خواهد نشست. بسیاری معتقدند رئیس جمهور لغو بخشی از تحریم ها علیه کوبا را در آستانه ی آن سفر اعلام می کند.

هیچ نظری موجود نیست: