۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

هیل زیر ذره بین جمهوریخواهان در راه بغداد

سنا پس از هفته ها بحث و جدل سرانجام صلاحیت سفیر جدید آمریکا در عراق را تائید کرد.
سنا با هفتاد و سه رای موافق در برابر بیست و سه رای مخالف حکم رای اعتماد به کریستوفر هیل را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق تائید کرد. سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، این دیپلمات کارکشته را یکی از بهترین دیپلمات های آمریکا عنوان کرد.
هیل که جانشین رایان کراکر می شود قرار است احتمالا طی امروز و فردا راهی بغداد شود.
آماده کردن عراق برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از آن کشور تا پایان اوت دو هزار و ده و خروج کامل نیروها تا پایان سال دو هزار و یازده مهمترین ماموریت هیل خواهد بود.
کریستوفر هیل پیشتر به قانونگذاران گفته بود مشکل عراق همسایه ی شرقی اش ایران است و مردم عراق خواهان احترام ایران به تمامیت ارضی کشورشان هستند.
هیل معتقد است تجربیات او در مذاکرات صلح بالکان و مذاکرات شش جانبه ی کره او را در پیشبرد یک استراتژی منطقه ای در عراق با مشارکت ترکیه، عربستان سعودی، ایران و سوریه یاری خواهد داد.
اما، بیست و سه سناتور جمهوریخواه از جمله جان مک کین، سم براونبک، و رهبری جمهوریخواهان در سنا میچ مک کانل و جان کایل معتقدند هیل تجربه ی کافی در امور خاورمیانه ندارد و شکست در مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره را شکست بزرگ ماموریت او می دانند و از این رو به او رای منفی دادند.

سناتور جمهوریخواه سم براونبک در صحن سنا گفت اخراج بازرسان اتمی از کره ی شمالی در شرایطی که تحقیقاتی در آن کشور در مورد فروش اورانیوم غنی شده به ایران در جریان بود ماموریت او به یک شکست کامل منجر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: