۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

ایران و آینده ی همکاری های هسته ای آمریکا

سه تن از اعضای ارشد کنگره نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا نوشته اند که نگرانی از برنامه ی هسته ای ایران در کانون آن قرار دارد.
برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم و تجارت؛ ادوارد مارکی، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی انرژی و محیط زیست؛ و ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان؛ از پرزیدنت اوباما خواسته اند در سیاست همکاری بین المللی هسته ای خود به یک بازبینی اساسی دست بزند. این قانونگذاران از رئیس جمهور درخواست کرده اند تا زمانی که امارات پیشرفت های بیشتر در کنترل انتقال تجهیزات حساس به ایران را به اثبات نرساند طرح همکاری غیرنظامی هسته ای با امارات متحده عربی را به کنگره ارائه نکند. قانونگذاران معتقدند سیاست هسته ای آمریکا نیازمند تغییراتی است و همکاری هسته ای با امارات در شکل فعلی خطر گسترش جنگ افزار هسته ای در خاورمیانه را شدت می بخشد. وزیر خارجه ی امارات برای پیشبرد همکاری هسته ای با آمریکا روز سه شنبه در واشنگتن دیداری با هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، داشت.
قانونگذاران متنفذ می گویند نگرانی از تولید گازهای گلخانه ای و افزایش بهای نفت در سال گذشته بسیاری از کشورها از جمله کشورهای صادرکننده ی نفت و گاز را به دستیابی به انرژی هسته ای جلب کرده است.
به گفته ی برد شرمن اگر همکاری با امارات آنطور که دولت بوش مدعی بود می تواند الگویی برای کشورهای منطقه باشد باید به بهترین نمونه بدل شود.
ایلیانا راس لتینن معتقد است با توجه به گذشته ی امارات به عنوان کانون نقل و انتقال محموله های غیرقانونی مرتبط با برنامه ی هسته ای و موشکی ایران آینده ی همکاری آمریکا با آن کشور در سایه ای از نگرانی عمیق قرار دارد.
به باور این قانونگذاران امارات باید رسما تضمین بدهد که هرگز در پی چرخه ی تولید سوخت اتمی نخواهد رفت و تعهد داوطلبانه ی کنونی اش کفایت نمی کند. در نامه از رئیس جمهور خواسته شده است کشورهای طرف همکاری از جمله امارات به امضای پروتکل الحاقی مجاب شوند؛ هر گونه دسترسی کشور ثالث به تاسیسات آن کشور بویژه دسترسی اتباع ایران، سوریه، و کره ی شمالی ممنوع شود؛ از کشورهای صادرکننده ی نفت و گاز طرف همکاری هسته ای بخواهند دلایل قانع کننده ای برای برنامه ی هسته ای شان ارائه نمایند؛ و گزینه های توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر در اختیارشان قرار داده شود.
اد مارکی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در پراگ در باره ی جهانی عاری از تروریسم و جنگ افزار هسته ای می گوید پرزیدنت اوباما باید عناصر مرتبط با جلوگیری از اشاعه ی جنگ افزار هسته ای را در طرح همکاری با امارات تقویت کند یا اصلا از ارائه ی آن به کنگره صرفنظر کند.
بر مبنای قانون انرژی اتمی آمریکا، توافقنامه های همکاری هسته ای امکان صادرات تجهیزات و رآکتورهای هسته ای و سوخت هسته ای را به کشوری دیگر فراهم می کند. عدم وجود چنین توافقی انتقال عمده ی فناوری هسته ای به یک کشور خارجی را غیرممکن می سازد. هر توافقنامه ی همکاری هسته ای پیش از اجرا باید برای یک بررسی نود روزه به کنگره ارائه شود.

هیچ نظری موجود نیست: