۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

فشار دولت بر کنگره برای تصویب بودجه ی اضطراری جنگ

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی با اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا با اشاره به اینکه صندوق بودجه ی پنتاگون برای پاکستان تا ماه آینده خالی می شود و بودجه ی عملیات نظامی از ژوئیه رو به اتمام است از قانونگذاران خواست حداکثر تا پیش از بیست و پنجم ماه مه یا تعطیلات «مموریال دی» بودجه ی جنگ را مورد تصویب قرار دهند.
هیلری کلینتون، وزیر خارجه، در همین نشست با اشاره به یک کمک چهارصد میلیون دلاری برای پاکستان تاکید کرد این نخستین بخش از تعهد یک میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان در اجلاس توکیو و بخشی از یک تعهد سه میلیارد دلاری طی دوره ای پنج ساله به اسلام آباد است.
کمک چهارصد میلیون دلاری برای آموزش و تجهیز ارتش پاکستان در مبارزه با شورشیان در درون مرزهای آن کشور اختصاص یافته است.
بودجه ی اضطراری جنگ سی و هشت میلیارد دلار برای جنگ افغانستان و عراق در نظر دارد که کاهش نیروهای آمریکا در عراق و افزایش نیروها در افغانستان را شامل می شود. سه میلیارد و ششصد میلیون دلار هم برای گسترش نیروی نظامی و پلیس افغانستان تخصیص یافته است.
هیلری کلینتون در پاسخ به منتقدان هم حزبی اش که توفیق استراتژی افغانستان و ادامه ی حمایت ها از دولت کرزای را به پرسش می گیرند گفت تلاش های بسیاری برای آموزش و برنامه های زیربنایی در نظر گرفته شده است و تاکید کرد دولت اوباما در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان هیچ موضعی در باره ی هیچ کاندیدایی حتی حامد کرزای ندارد.
وزیر دفاع با تاکید بر اینکه ماموریت در افغانستان و پاکستان تنها از طریق نظامی قابل اجرا نخواهد بود بار دیگر از قانونگذاران خواست بودجه ی وزارت خارجه را افزایش دهند.
وزیر خارجه و دفاع هر دو گسترش نفوذ طالبان را خطری برای موجودیت دولت آصف علی زرداری عنوان کردند و اشاره کردند حرکت طالبان به صد کیلومتری اسلام آباد در هفته ی گذشته می تواند زنگ بیدار باشی برای دولت پاکستان و جناح سیاسی مخالف چون نواز شریف باشد.
امروز مقامات ارشد مسائل نظامی در کنگره با پرزیدنت اوباما دیدار کردند. انتظار می رفت سناتور دموکرات کارل لوین و سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رئیس و عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و آیک اسکلتن و جان مک هیو، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، طی این دیدار با رئیس جمهوری آمریکا مساله ی کمک ها به پاکستان و افغانستان و نهایی کردن طرح آموزش ارتش پاکستان در نقطه ای خارج از آن کشور را به گفتگو بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست: