۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

سناتور کری: حتی گفتگوی مستقیم تهران و واشنگتن مشکل را حل نمی کند

ایران در راس دستور کار سیاست خارجی این هفته در کنگره ی ایالات متحده قرار دارد. کمیته ی روابط خارجی سنا در این هفته صحنه ی برگزاری سه نشست طی سه روز متوالی است که از زوایای مختلف به آخرین تحولات سیاسی و هسته ای در ایران می پردازد.
صبح امروز سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، نخستین دور از مجموعه جلسات رسیدگی به امور ایران را برگزار کرد. در این جلسه از فرانک ویزنر، سفیر پیشین آمریکا در مصر و هند؛ مارک فیتزپتریک، کارشناس ارشد منع گسترش جنگ افزار هسته ای در انستیتو مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل؛ ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی؛ و کریم سجادپور، کارشناس بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل، دعوت شده است.
نگرانی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر دستیابی ایران به یک تن اورانیوم غنی شده با غلظت سه درصد و اظهارات دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، حاکی از کفایت این میزان در صورت تزریق دوباره به سنتریفیوژها برای تولید یک بمب اتم بر نشسست امروز سایه انداخته بود.
سناتور کری که به تازگی از سفر به خاورمیانه بازگشته است گفت رهبران عرب بشدت نگران آینده ی برنامه ی هسته ای ایران هستند و اسرائیل آن را پیشاپیش یک خطر موجود می داند. جان کری گفت کنگره عظم خود را جزم کرده است مانع اخذ این تصمیم از سوی رهبران ایران و برداشتن این گام بسیار خطرناک شود که اورانیوم موجود برای مصارف نظامی دوباره تغلیظ شود. سناتور کری گفت نمی توان به اظهارات مقامات ایران اعتماد کرد و تهران باید به پرسش های بی پاسخ آژانس جواب دهد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت صرف گفتگو حتی گفتگوی مستقیم بین تهران و واشنگتن مشکل را حل نمی کند بلکه برای پیشرفت قابل دوام باید یک جدول زمانی تعیین کرد و به رهبران ایران تفهیم کرد اگر مساله حل نشود در شرایط سقوط بهای نفت و اقتصاد آسیب دیده ی ایران فشار همه جانبه ی بین المللی بر سر آنها فرو خواهد آمد.
مارک فیتزپتریک، کارشناس ارشد منع گسترش جنگ افزار هسته ای در انستیتو مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل، ایران را به تلاش برای فریب آژانس و اعلام اورانیوم غنی شده کمتر از موجودی متهم کرد و گفت اگر ایران تصمیم به پنهانکاری بگیرد باز کردن مچ اش ساده نخواهد بود. فیتزپتریک در عین حال گفت تلاش دوباره ی ایران برای غنی کردن بالای نود درصد بدون جلب توجه بازرسان آژانس نمی تواند صورت گیرد. او تصریح کرد این مهم از چند هفته تا شش ماه می تواند به درازا کشد. فیتزپتریک ابراز امیدواری کرد الگوی امارات متحده عربی که بدنبال برنامه ی هسته ای بدون نیاز به غنی سازی اورانیوم است بتواند مردم ایران را به این فکر وادارد که چرا چنین بهای سنگینی را می پردازند در صورتی که کشورهای همسایه بدون چنین انزوایی از مزایای انرژی هسته ای بهره مند هستند.
در کانون سخنان کریم سجادپور، کارشناس بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل، مشکل عدم اعتماد بین ایران و آمریکا قرار داشت. سجادپور تاکید کرد نیروهایی افراطی در ایران برای نابود کردن امکان تفاهم با آمریکا به هر کار ممکن دست می زنند. او به عنوان نمونه گفت کشتی حامل تسلیحات برای حماس در غزه با علم به کشف آن فرستاده شد و دستگیری رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی آمریکایی، و حبس او در زندان اوین، از جمله اقدامات تخریبی ای است که اگر آمریکا در دام آنها بیافتد در واقع به خواست تندروها عمل کرده است. سجادپور پیشنهاد کرد دو کشور پیش از منافع مشترک بر سر افغانستان و عراق را زمینه آغاز مذاکرات و دستمایه ای برای مذاکرات هسته ای قرار دهند.
فرانک ویزنر، سفیر پیشین آمریکا در مصر و هند، تاکید داشت در مذاکره با ایران نمی توان یک موضوع را از دیگر مسائل جدا کرد و باید تمام مسائل در یک گفتگوی جامع با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به آزمون گذاشته شود.
روز چهارشنبه یک نشست غیرعلنی در سنا درباره ی ایران پس از سخنرانی گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، در برابر نشست مشترک کنگره برگزار می شود. روز پنج شنبه هم دو مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که از نزدیک با مسائل ایران درگیر بوده اند در نشست سوم کمیته ی روابط خارجی سنا حاضر می شوند.

۳ نظر:

siavash گفت...

سلام سیامک جان خسته نباشی ممنون از گزارشات
میخواستم بدونم این جلسات در مجلسین فقط جنبه ی اطلاع رسانی از شرایط برای نمایندگان داره یا این که نمایندگان هم در سیاست گذاریهای کلی خارجی نقش دارند؟ (تا آنجایی که من میدونستم رییس جمهور طراح سیاست خارجی و فرمانده کل قوای آمریکاست و گزارشات اطلاعاتی فوق محرمانه فقط در اختیار ایشان قرار میگیرد .)پس جلسات کنگره و قطع نامه هاش چه تاثیری داره؟
بازم ممنون ازت.

سيامک دهقانپور گفت...

سیاوش عزیز
قوه ی مجریه همانطور که در اسمش نهفته است قوه ای است که کارش اجرای سیاست هاست. قوه ی مقننه وظیفه اش قانونگذاری و سیاستگذاری است. در حوزه ی سیاست خارجی درست است که رئیس جمهور رویکرد سیاست خارجی را تعیین می کند اما، سیاست خارجی رئیس جمهور باید با قوانین کشور سازگاری داشته باشد. مثلا اگر روزی رئیس جمهور تصمیم بگیرد در گفتگو با ایران پیشنهاد از سر گیری روابط تجاری میان دو کشور را بدهد تا کنگره قوانین تحریم ایران را لغو نکند چنین چیزی قابل اجرا نخواهد بود.
به یاد داری زمانی که دولت جرج بوش تصمیم گرفت کره ی شمالی را از لیست تروریسم خارج کند و روابط اقتصادی با آن کشور را از سر بگیرد؟ بدون موافقت کنگره چنین چیزی ممکن نبود.
در یک کلمه باید بگویم بزرگترین قدرت کنگره در برابر اختیارات بسیار گسترده ی رئیس جمهور در اعلان جنگ و دست زدن به عملیات نظامی قدرت کیف پول است. یعنی اگر کنگره با تخصیص بودجه برای برنامه های رئیس جمهور موافقت نکند رئیس جمهور فلج خواهد شد. یادت باشد که اگر کنگره به قطعنامه ی مجوز جنگ عراق رای نمی داد جنگی اتفاق نمی افتاد.
ایده ی قطعنامه ها، لوایح و طرح ها از همین جلسات بیرون می آید. کنگره موظف است برای پیشبرد هر طرحی جلسات رسیدگی برگزار کند که در آن افکار عمومی آمریکا و نمایندگان در جریان آن مسائل قرار بگیرند.
گزارش های محرمانه دو گونه است. گزارش هایی که جنبه ی طبقه بندی شده برای افکار عمومی دارد و گزارش های محرمانه ای که در اختیار رئیس جمهور و هشت تن از رهبران کنگره موسوم به گنگ هشت قرار می گیرد.
رئیس جمهور حتی برای دست زدن به یک عملیات فوق سری باید این هشت عضو ارشد کنگره را در جریان بگذارد.

roya گفت...

به آقای فیتزپتریک بگید مردم ایران خیلی وقته بفکر فرو رفتن و به نتیجه هم رسیدن که انرژی هسته ای همچین بهایی ندارد که به این همه انزوا برسند , فقط اشکال اینجاست که مردم در اینباره تصمیم گیری نمیکنند قدرت دست اقلیت دیکتاتوریست که قصد تولید بمب اتمی دارند نه انرژی هسته ای و بنظر آنها هم رسیدن به بمب و به آتش کشیدن اسراییل و بدنبال آن ویرانی ایران ارزش ظهور امام زمان را دارد!! شما با یک حکومت هیتلری دیوانه طرف هستید اگر آرزوی انفجار هسته ای روی اسراییل را دارید باز هم مذاکره کنید اینقدر مذاکره کنید و به رژیم ایران مهلت بدهید تا بزودی این روز جهنمی را ببینید.