۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

جایگاه ایران در استراتژی جدید اوباما در افغانستان

در آستانه ی اعلام استراتژی جدید دولت اوباما در افغانستان و تحولات ناشی از تعهد رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای رزمی آمریکا از عراق؛ سنای آمریکا در حال بررسی صلاحیت دو سفیر جدید آمریکا در افغانستان و عراق است.
از صبح امروز ژنرال کارل ایکنبری، سفیر پیشنهادی آمریکا در افغانستان، در نخستین مرحله ی کسب رای اعتماد در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار گرفت.
برای معرفی کارل آیکنبری، قائم مقام پیشین هیات رئیسه ی ناتو در بروکسل و رئیس پیشین دفتر همکاری های نظامی آمریکا در افغانستان، دو شخصیت سرشناس دموکرات و جمهوریخواه در کنار او حضور داشتند. سناتور جمهوریخواه بازنشسته جان وارنر از افراد متنفذ در حزب جمهوریخواه در ابتدای جلسه در وصف او سخنانی را ایراد کرد.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی، با طرح فرصت های منطقه ای پیش روی ایکنبری در افغانستان گفت باید از کمک هند، چین و ایران بهره گرفت. سناتور کری با اشاره به سابقه ی همکاری ایران در بازگرداندن ثبات به افغانستان طی سال دو هزار و یک و دو هزار و دو گفت دولت اوباما رویکرد درستی را در پیش گرفته است تا امکان یک همکاری مجدد با ایران را بیازماید و تاکید کرد نشست هفته ی آینده در کنفرانس لاهه یا دن هاخ در هلند می تواند نقطه ی آغاز این همکاری دوباره باشد.
ایران همانطور که بسیاری انتظار داشتند در آخرین روزها سرانجام شرکت خودش را در کنفرانس افغانستان اعلام کرد.
سناتور کری گفت عصر امروز در جریان نتیجه ی بازبینی استراتژیک دولت اوباما از سیاست واشنگتن در افغانستان و پاکستان قرار می گیرد. قرار است این استراتژی جامع فردا توسط پرزیدنت اوباما اعلام شود.
سناتور کری از تصمیم رئیس جمهور مبنی بر اعزام هفده هزار نیرو و بسط نیروی نظامی افغانستان حمایت کرد.
امروز نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرده است که در آن از نقش بخشی از نیروهای اطلاعاتی پاکستان در حمایت از عملیات طالبان در افغانستان علیه نیروهای آمریکا و ناتو خبر می دهد. این مساله امروز در جلسه مطرح شد. کارل ایکنبری بدون تائید آن گزارش گفت پاکستان طی پانزده سال گذشته رابطه ی مبهم و ناروشنی با طالبان داشته است و تاکید کرد یک استراتژی منطقه ای برای موفقیت در افغانستان ضروری است.

هیچ نظری موجود نیست: